אתגר השעה

חינוך למניעת אלימות חייב להיות באג'נדה המרכזית של המכללות להוראה.

ד"ר יחיאל פריש , ו' בשבט תשע"ד

ד"ר יחיאל פריש
ד"ר יחיאל פריש
עצמי

באחד מעיתוני האקטואליה השבוע התפרסמה קריקטורה עצובה: שלושה נערים יושבים על ספסל מאחורי כלוב בגן חיות.

אחד מהם מחזיק פחית שתייה אלכוהולית, השני משחק עם סכין והשלישי שואל דמות אנונימית העומדת מעברו השני של הכלוב וכאילו צופה בהם: "גבר, יש לך סיגריה?", פניהם של השלושה משדרות עגמומיות וייאוש. לפני הכלוב שלט: "נוער ישראלי מצוי נא לא להשקות".

בשעה שמתנהלים חילופי האשמות בנושא האחראים לעליית מפלס האלימות בקרב בני הנוער - מערכת החינוך מאשימה את הבית, הבית מאשים את מערכת החינוך ושני הגורמים גם יחד מטילים את האשמה על התכנים האלימים שבני הנוער נחשפים אליהם באינטרנט - מי שצריכות בצו השעה להכריע בין השלושה האוחזין בסוגיה, אלו המכללות להוראה ולחינוך.

את ההורים אין באפשרותנו לחנך. גם לא את הנערים השותים לשוכרה עד אובדן חושים ומוסר. אך חובה עלינו לצייד את המתכשרים להוראה בכלים רבים ומגוונים שיסייעו להם למגר את האלימות בקרב הילדים ובני הנוער, דור העתיד אותו הם באים לחנך בין כתלי בית הספר באור יום, טרם תפרוץ לרחובות החשוכים ולסמטאות האפלות.

בידינו הידע הפדגוגי והמתודי. ברשותנו מרצים נבחרים מדיסציפלינות שונות היכולים לשלב בקורסים שלהם רעיונות מעשיים לכישורי חיים, לתובנות פסיכולוגיות, לבניית תכניות לימודים מיוחדות בנושא בשיתוף הסטודנטים. ביכולתנו לערוך ימי עיון וכנסים בנושא ולזמן אליהם גם את עובדי ההוראה בשטח - מורות, מורים, גננות, מדריכות, מדריכים ומנהלי בתי ספר.

משרד החינוך הציב לעצמו יעד חשוב השנה וקבע לו גם סיסמה נאה - האחר הוא אני. יעד המנסה להכיל ולקבל את השונה בחברה. יעד חיובי לכשעצמו הדורש מכל אחד מאיתנו מידה רבה של סובלנות. אך יעד זה לא יוכל להיות מושג אם לא תהיה לנו אפס סובלנות לאלימות.

המכללות לחינוך ולהוראה חייבות לשים בראש סולם העדיפויות שלהן את החינוך למניעת אלימות ומתוכן צריכה לצאת הקריאה לעמוד מול אתגר השעה הגדול ביותר - מניעת רצח הנער הבא.