להקפיד על מהדרין, באמת!

בן ציון גופשטיין , י"ח בשבט תשע"ד

בן ציון גופשטיין
בן ציון גופשטיין
ערוץ 7

ברוך ה', במהלך השנים האחרונות, הציבור ברחבי הארץ, הן הדתי-חרדי והן הכללי, דורש יותר כשרות וכשרות מהודרת. הדבר מבורך ומעיד על התחזקות רוחנית ודתית חיובית.

דא עקא, ברבים מבתי העסק, עסקי המזון- מסעדות, פיצריות, סופרים, קייטרינג וכדומה, אשר להם תעודת כשרות "מהדרין" ואף "למהדרין מן המהדרין", מועסקים בני מיעוטים (ערבים, בדואים, דרוזים, אפריקאים, מסתננים וכו'). ישאל הקורא, ומה הבעיה? במסעדה או בפיצריה שבה אני אוכל עם בני, בנותי ורעייתי, הנמצאת תחת השגחה "מהדרין", ו"מהדרין מן המהדרין", עובד משגיח ירא שמיים, המקפיד על קלה כבחמורה. המשגיח מקפיד גם על הדלקת האש וגם על ערבוב האוכל כדרישת השולחן ערוך.

אבל שכחנו את העיקר, את הטעם לאיסור של בישולי גוים. כפי שפוסק הרמב"ם בהלכות מאכלות אסורות (פרק יז.ט) "ויש שם דברים אחרים, אסרו אותן חכמים, ואף על פי שאין לאיסורן עיקר מן התורה, גזרו עליהן כדי להתרחק מן הגויים--עד שלא יתערבו בהן ישראל, ויבואו לידי חתנות; ואלו הן: אסרו לשתות עימהן, ואפילו במקום שלא לחוש ליין נסך; ואסרו לאכול פיתן או בישוליהן, ואפילו במקום שלא לחוש לגיעוליהן."

ועל זה אנו כלל לא מקפידים, יחד איתו, עם הגוי, עובדות גם נערות יהודיות, שרוצות להרוויח כסף, לסייע למשפחתן קשת היום, ולממן את לימודיהן. אתה סועד או קונה בבתי עסק שהמזון הוא זה שנמצא תחת השגחה מהודרת, אך אותה נערה הנותנת לך שירות כמלצרית או קופאית בסופר, נתונה למתקפה של טמיעה יומיומית מידי הגויים העובדים עימה יחד, כתף אל כתף, ולעיתים אף יד ביד, מה שמוביל לקשרים רומנטיים ואף ליותר מכך. וזה לא "למהדרין".

בארגון להב"ה – למניעת התבוללות בארץ הקודש, אנו מקבלים פניות יומיומיות על נערות, נשים ואף נשים נשואות, מכל המגזרים הנמצאות בקשר עם בני מיעוטים. בחלק גדול מהמקרים מדובר בנערות העובדות בבתי עסק תחת השגחה מהודרת מאד. רק השבוע טיפלנו בשתי נערות, האחת עובדת בסניף מהדרין של "רמי לוי" בירושלים והשניה עובדת ב"קפה נאמן" מהדרין בתחנה המרכזית בירושלים, הנמצאות בקשר כבר זמן רב עם ערבים העובדים יחד עימם, בבית העסק "מהדרין"...

מה ערכה של ההשגחה המהודרת, שעה שבעלי העסק מעסיקים ערבים ונערות יהודיות, וגורמים לטמיעה והתבוללות?

כידוע, עסק המקפיד על כשרות, קלה כבחמורה, באמת ובתמים, אך הוא פתוח בשבת, אינו מקבל תעודת כשרות. אם כן מדוע, עסק שבו ההתבוללות חוגגת, שבו הערבי צוחק כל הדרך אל "החופה" או למקום אחר, עם הנערה היהודיה, נמצא תחת השגחה מהודרת, של הבד"ץ המחמיר ביותר – ואתה, המקפיד על קלה כבחמורה, מממן את "אחמד בן שרה" הבא?

בידינו מצויה רשימה של לא מעט בתי עסק, שבהם בעיה זו קיימת, לא השערה ולא הנחה בעלמא, מדובר במקרים שטיפלנו בהם ולעיתים אף יותר ממקרה אחד באותו בית העסק.

אז מה עושים?

כידוע, מעבר להשגחה לה אחראים משגיחי הכשרות, עולם הכשרות הוא גם עסק כלכלי לכל דבר, וכבכל עסק כלכלי, כך גם בנושא זה, אחד הגורמים המשפיעים על עולם הכשרות הוא הביקוש בקרב הצרכנים – צרכני הכשרות. עלינו, צרכני הכשרות, לתבוע מארגוני הכשרות השונים – מהרבנות ועד הבד"צים – כשם שאתם לא מעניקים תעודת כשרות לעסק הפועל בשבת, גם אם הוא באמת מקפיד על כל דיני הכשרות, כך גם עסק הקיימת בו בעיה של התבוללות, תוסר ההשגחה ממנו לאלתר. לצערי, ישנם כאלו המבינים רק דרך הכיס, ואם זו הדרך, אין לנו ברירה אלא לפעול בצורה זו!