כשציפי לבני החליטה עבורי עם מי אתחתן

הרב איתי אליצור , כ"ב בשבט תשע"ד

הרב איתי אליצור
הרב איתי אליצור
צילום: עצמי

ציפי לבני עלתה על סרטון

משרד המשפטים יוצא בקמפיין חדש נגד אפליה. בסרטונים שמפיץ משרד המשפטים נראים מקרים שונים של אפליה: בסרטון רואים אם שמונעת מבנה לשחק עם ילד אתיופי (או אריתריאי, לא יודע), ילדים שלא מוכנים לשתף במשחק ילד, ככל הנראה רוסי. (רוסי, או יהודי עולה? לא יודע, וכנראה גם לא מענייין את ציפי לבני).

ואשה שלא מסכימה שאשה ערביה תשב לידה באוטובוס. הסרטון מלווה בכתוביות מאיימות: אתמול לא שיתפו אותי במשחק, היום לא מקבלים אותי לעבודה. אתמול לא פינו לי מקום, היום לא משכירים לי דירה. ובסוף הסרטון האזהרה המאיימת: אפליה היא עבירה על החוק. נלחמים בה!.

ראשית, אציג את דעתי (המשקפת ככל הנראה את דעתו של ציבור רחב): חייב להיות במדינה הזאת הבדל בין יהודי לגוי. זאת מדינת היהודים. נקודה. התורה כבר דברה על מצות לא תחנם (שע"פ ההלכה משליכה כמובן על מכירת והשכרת בתים לגוי).

חז"ל כבר תקנו תקנות רבות כדי למנוע חברויות בין יהודים לגויים (כלומר: זה מצוין שילדים יהודים וילדים גויים לא משחקים יחד). וכו'. לצורך העניין לא משנה אם הגוי הוא אריתריאי, סיני, תאילנדי, רוסי, אנגלי, צרפתי, ערבי או אמריקאי. גוי הוא גוי. נקודה.

מאידך, אני מזדהה בכל ליבי עם המסר של משרד המשפטים בכל הנוגע ליהודים. אני סולד ונגעל מאם שלא נותנת לבנה לשחק עם ילד יהודי מפני שהוא עולה מאתיופיה או מרוסיה, או מכל מקום אחר.

(ואני מזדעדע מעצם ההשוואה בין מי שמפלה לרעה את היהודי מאתיופיה לבין מי שמפלה לרעה את הגוי).

החשוב לענייננו, אני סולד לא פחות מציפי לבני, מכל מי שלא מסכים שבנו ישחק על בן עדה אחרת.

ובכל זאת. הסרטון הכוחני הזה, המאיים על המפלים בכך שהם עוברים על החוק, הוא לא סביר ולא הגיוני גם אילו היה מכוון רק נגד אפלית יהודים.

החוק והמשפט, ומשרד המשפטים, צריכים להכיר את מגבלות החוק.

חתונה מכח החוק

א"א לחייב ילד מכח החוק לשחק עם פלוני או עם אלמוני. א"א לחיב אדם ע"פ החוק להיות חבר של פלוני או אלמוני, או אפילו לסחור איתו.

אי אפשר להכריח אדם מכח החוק להחליט ליד מי הוא רוצה לשבת באוטובוס או בגן המשחקים.

ובעיקר, גברת לבני הנכבדה, אי אפשר לכפות בכח החוק את השקפת עולמך על הציבור שיש לו השקפת עולם אחרת.

כן, אני יודע שאת חושבת שאת הנאורה והציבור האחר הוא המפגר. אבל בכל זאת לא תוכלי לחוקק חוק שמכריח אותם לחשוב כמוך.

גם לא הגיוני שתנצלי את משאבי המדינה כדי להכריח אנשים לחשוב כמוך. ולמעשה, זה מה שעשית בסרטון הזה. הרי הסרטון הזה לא יגרום לאף אם להרשות לבנה לשחק עם ילד שהיא לא מעוניינת בו. הסרטון הזה רק ירתיע אותה. אבל המסר הסמוי שאת מנסה להעביר כאן הוא שאין הבדל בין מי שמפלה יהודי למי שמפלה גוי. ושכולם עבריינים.

היום בו התהפכו היוצרות

לפני כמה שנים, כאשר החרדים נלחמו על זכותם להדיר בנות ספרדיות מבית ספר אשכנזי, והיו מוכנים ללכת על כך לכלא, מצאתי את עצמי ברגע נדיר תומך בהשקפת עולמו של בג"ץ וסולד מהשקפתם של החרדים. באותם ימים כתבתי מאמר, והרשו לי לצטט כאן מבחר קטעים ממנו:

בעוד שנים ספורות ידון בג"ץ בתביעתה של הגב' מזל אמסלם, התובעת את מר שרגא רבינוביץ ממאה שערים. לטענתה, מר רבינוביץ איננו נושא אותה לאשה רק מפני שהיא ספרדיה. שרגא יסרב לקים את פסק בג"ץ, אפילו במחיר הליכה לכלא. התקשורת כמובן תחגוג, תגלגל עינים ותשאל האם באמת מוכן שרגא ללכת לכלא רק לשם הגזענות שלו. אחרי שנתים בכלא, תשוב מזל ותתבע אותו לשאת אותה לאשה. לדבריה (באמצעות פרקליטה), היא אוהבת מאד את מר רבינוביץ ורק בגלל שהיא ספרדיה הוא אינו רוצה לשאת אותה.

שנים ספורות אח"כ, תוגש תביעה דומה ע"י הגב' פטמה ג'מילי. לדבריה היא מוכנה לקים אורח חיים יהודי, ורק מסבות גזעניות וכו'.

אני מבקש אלף סליחות על ההשוואה המזעזעת בין שני המקרים הלא-דומים האלה, אבל אני יודע שלא תסלחו לי. גם אני לא סולח לעצמי. כתבתי את זה רק כדי להמחיש את עצמת הטירוף. הבאתי יחד את שני המקרים האלה, מפני ש70% מהשופטים המאכלסים היום את בג"ץ, באמת לא מבינים מה ההבדל בין שני המקרים האלה. הם אפילו לא מבינים שיש במדינה בעניין זה שתי השקפות עולם שונות, ושהם מנסים לאכוף את השקפת עולמם הפרטית על אחרים. בעיניהם, הם פשוט אוכפים את הצדק האמתי המוחלט על כמה שוטים עוורים שלא מבינים ולא רואים מהו הצדק.

אין ספק שהגזענות הקיימת היום בצבור החרדי היא תופעה שלילית ומזעזעת הראויה לכל גנוי. אבל זאת כבר מזמן לא השאלה. השאלה העומדת היום על הפרק אינה שאלת הגזענות אלא שאלת סמכותו של בג"ץ. מישהו צריך כנראה לפקח על מערכת הערכים של החינוך בארץ. השאלה היא מי יהיה המישהו הזה. וכאן יש לנהוג בזהירות. עומד לפנינו מקרה מסוים שבו, באופן נדיר ביותר, בג"ץ מייצג מערכת ערכים נכונה והצבור החרדי מייצג מערכת ערכים מעוותת. אם נתפתה לחשוב לטווח הקצר, כלומר: לראות רק את המקרה הנוכחי, ולתת לבג"ץ לומר את דברו, תפתח לבג"ץ הדלת להתערב במערכות הערכים ובכל ענייני החינוך של הצבור הדתי והחרדי בארץ. מהיום והלאה בג"ץ יהיה זה שיכתיב את ערכיו ואמונותיו לכל מערכות החינוך בארץ, גם העצמאי. ואז יתברר, שהמקרה הספציפי הזה הוא חריג שבחריגים, ובשברוב המקרים בג"ץ יכפה על הצבור מערכת ערכים כ"כ מעוותת, עד שאיש לא יבין איך הלכנו וקנינו לנו אדון לעצמנו.

שתי בעיות שונות עומדות מולנו במקרה הזה: בעיית ההתערבות של בג"ץ בכל תחומי החיים בארץ, ובעיית התערבות הרשויות בשיקולים החינוכיים של מערכות החינוך.

תופעות מעין אלה כבר קיימות. לפעמים בית המשפט או משרד החינוך כופה על בית ספר לקבל תלמיד מסוים או מורה מסוים. כניעה לתכתיבים מלמעלה פירושה אבדן היכולת לחנך. היכולת לחנך תלויה בכך שהמחנך יכול לחנך ולפעול ע"פ הערכים שהוא מאמין בהם. אם בעיניך בי"ס מסוים פועל לפי ערכים שגויים – לך לבי"ס אחר, מה אתה צריך את ביה"ס הזה? למה להפעיל לחץ כדי להכריח את ביה"ס הזה לקבל אותך? כבר נתקלתי כמה פעמים במקרים שבהם הופעל לחץ מלמעלה על בי"ס לקבל תלמיד, או חמור מכך – לקבל איש חינוך לצוות. איך איש חינוך חושב שיוכל לפעול בבי"ס שקבל אותו באונס ע"פ הנחתה מלמעלה? איך הוא חושב שיוכל לחנך, אם צבור התלמידים וההורים כלל אינו חפץ בו, והוא הכריח אותם בכח לקבל אותו? איך אפשר לחנך לערך שהמחנך אינו מאמין בו וכפו אותו בכח לחנך אליו? וחמור מכך: למה מישהו חושב שזכותו להכריח תלמידים או הורים לפעול לפי ערך שהם לא מאמינים בו, או להתחנך אצל איש חינוך שהם לא מעוניינים בו. אני מאד חושש שנכונותם של אנשי עמנואל להתפשר בסופו של דבר, תגרום לכך שבג"ץ ירחיב את תחומי התערבותו למקרים נוספים.

לפני כמה שבועות שמעתי כתבה ברדיו שבה הזדעזעו העתונאים עד עמקי נשמתם מכך שמנהלת (מהחינוך העצמאי כמובן) הסבירה לאם שאם בתה תלמד בביה"ס היא לא תהיה אהובה שם, ולא תהיינה לה חברות. באמת מזעזע? לאור העובדה שהמנהלת אולצה בעל כרחה לקבל את התלמידה הזאת, בנגוד לדעתה ובנגוד לדעת כל חברי ההנהלה ונציגי ההורים, מה מתבקש יותר מאשר לבודד את התלמידה? האם באמת מצפה מזל אמסלם ששרגא יחייך בחתונה שנכפתה עליו ע"י בג"ץ?

כמובן, אפשר לשאול שאלות מכאן ועד להודעה חדשה: מי יפקח על בתי ספר שלא יחנכו לערכים שליליים כאלה ואחרים. מי יפקח על כך שבתי הספר לא יקבעו קריטריונים שאינם ראויים לקבלת תלמידים? אבל כנגד כל השאלות האלה אפשר וצריך לשאול מי יפקח על בג"ץ שלא יאכוף ערכים שליליים כאלה ואחרים, ושלא יקבע קריטריוני קבלת תלמידים התואמים את ערכיו. מי יהיה זה שיקבע אלו קריטריונים לקבלת תלמידים הם ראויים? מישהו צריך לקבל בסוף את הסמכות העליונה, ומי שזה לא יהיה – יטעה מדי פעם. השאלה היא מי יהיה המישהו הזה, אוי ואבוי אם זה יהיה בג"ץ. גם מפני שהאנשים שיושבים שם הם אנשים שאינם הגונים, וגם מפני שא"א לכפות על הפרט את מערכת הערכים של השופט. צריך לתת להורים לבחור את בית הספר ואת מערכת הערכים שבהם הם מעוניינים לגדל את ילדיהם, וצריך לתת לערכים של בית הספר שבחרו ההורים להיות הערכים הקובעים. מי שזה לא מוצא חן בעיניו – שילמד בבי"ס אחר.

המחיר הוא שיהיו מקרים שבהם בתי ספר יחנכו ויקבלו תלמידים ע"פ ערכים פגומים. אך אלה יהיו מקרים מעטים. אם בג"ץ יהיה זה שיחליט – המחיר יהיה כבד הרבה יותר. שם יהיו מקרים מעטים שבהם הוא יאכוף את הערכים החיוביים.

לכן, חרדים יקרים, אל תרפו עד שתנצחו במאבק הזה. עד שתשפילו את בג"ץ ואת כבודו עד עפר, ושיהיה ברור שבג"ץ לא יצליח לכפות את עולם ערכיו על אחרים. אבל אחרי שתביסו את בג"ץ – קבלו את הבנות הספרדיות לכתה והפסיקו את האפלייה העדתית. פעלתם יפה בשבוע ההפגנות כדי לשכנע אותנו שהאשכנזים והספרדים מקבלים יחס שוה בצבור החרדי, אני מקוה שהצלחתם לשכנע לפחות את עצמכם, ושמהיום והלאה תקבלו את התלמידים הספרדים לתלמודי התורה האשכנזים. ליתר דיוק: שלא יהיו עוד ת"ת אשכנזיים ות"ת ספרדיים.

ופניה אישית לשרגא רבינוביץ: אל תתחתן עם מזל, מי שמנסה לכפות עליך חתונה באמצעות בג"ץ – שתלך לכל הרוחות. אבל כדאי לך מאד להתחתן עם אחותה, היא בחורה טובה, נחמדה, צדיקה ויראת שמים.