עסקת חבלה
עסקת חבלה

משום מה יש מי שרואה בהמשך המשא ומתן תמורה לישראל, הראויה לתשלום. אבל עצם ניהול משא ומתן על לב המולדת הוא מפלה ערכית קשה ולא דבר שיש לשלם בעבור הזכות המפוקפקת לקבלו.

מכאן שההצעה היא שחרורו של פולארד תמורת 400 מחבלים והקפאת הבנייה לשמונה חודשים. זו עסקה מוזרה שבה מי שמשלם לישראל תמורת המחבלים היא ארה"ב, שעד כה טענה שבגידתו של פולארד כה חמורה שאין לשחררו גם לאחר 29 שנות מאסר. והנה מסתבר שהמוטיבציה החולנית לקרוע מישראל את שטחי יהודה ושומרון מבטלת את חומרת הבגידה של פולארד בארה"ב והוא לא כל כך מסוכן, אלא סחורה עוברת לסוחר בשוק הפוליטי.

מרגלים גרועים מפולארד זכו בארה"ב לחנינה לאחר תקופות מאסר קצרות בהרבה, וההבדל ביחס אל פולארד נובע מאנטישמיות, כפי שגם נסיבות השחרור הנוכחיות הנגועות באנטי-ישראליות בוטה ומופגנת מצד הממשל העוין של אובמה את קרי. אסור לשכוח שהצמד הזה ניהל מאחורי הגב של ישראל משא ומתן עם איראן על ויתור הדרישה לחסל את פרויקט הגרעין.

אין כמו המחנה הלאומי הכואב את מאסרו הדרקוני של פולארד, שלא באמת גרם נזק משמעותי לביטחון הלאומי האמריקני. אך למרות הכיסופים לשחרורו של אחינו יהונתן, אסור להסכים לשחרור נרחב של רוצחים ערבים, שלבטח יעלה במחיר חיי אדם, בדיוק כפי ששחרור אלף מחבלים תמורת גלעד שליט היה מפלה אסטרטגית. מדינה שמשחררת רוצחים רבים תמורת שבוי אחד, חותמת ביודעין על גזר דין מוות לרבים מאזרחיה. את ההפקרות הזו, שכבר הפכה למסורת ממארת במדינת ישראל, חייבים לעצור.

הקפאת הבנייה היא לב העסקה. כל הצדדים, אולי פרט לשר החוץ האמריקני שהקשר בינו לבין המציאות במזרח התיכון רופף משהו, יודעים שלא יהיה הסדר ולא שלום. מכאן שמטרת המשא ומתן היא להחליש את האחיזה היהודית ביו"ש בכל דרך.

גם היום ישנה הקפאה. מספר המכרזים לבנייה בגושי ההתיישבות מגוחך, וגם ירושלים למעשה מוקפאת לחלוטין. לא מזמן, בימי הממשלה הקודמת, הייתה המדיניות המוכרזת "מה שעל אדמה פרטית יוסר, ומה שעל אדמת מדינה יאושר". כעת משתולל המנהל האזרחי במסע הרס בתים המוקמים על אדמות מדינה, בגרסה מרושעת במיוחד. הם ממתינים עד רגע לפני האִכלוס, ואז באים והורסים כדי לגרום לנזק כלכלי גדול ככל האפשר למשפחות שהשקיעו את כל הונן. ההקפאה השקטה המוצעת תהפוך למצב קבע, כי הסכמה פומבית להקפאה שקטה אינה אלא הקפאה מוכרזת.

נקודת האור הבהירה ביותר היא פולארד עצמו שסירב להופיע בפני ועדת השחרורים מהכלא. האיש המדהים הזה, בעל הבריאות הרופפת, שיודע שיש אפשרות שאם לא ישתחרר כעת ישלם על כך בחייו, דווקא הוא מגלה אחריות ואכפתיות לעמו יותר מכל אחד אחר. הלוואי שנהיה אנחנו ראויים לקורבנו.