היתד בשירות האוייב הפלשתיני
היתד בשירות האוייב הפלשתיני

"ארץ ישראל אינה מולדתו של העם היהודי. זהו כזב וסילוף היסטורי".

אם אמירה מופרכת זו לא היתה מעידה על טירוף הדעת, זה יכול היה להיות מצחיק. ואם כזב כפרני זה, לא היה זהה, אחד לאחד, לאמנה הפלשתינית ולאמנת החמאס, הקובעות כי "פלשתין (ובלשוננו: ארץ ישראל) היא מולדת העם הערבי הפלשתיני בלבד ואינה מולדתו של שום עם אחר זולתו", זה יכול היה אפילו לשעשע. ואילמלא פיספסו ביומיים ליצני ה'יתד נאמן', ממציאי אמירה מדומיינת זו, את יום הכזבים הבינלאומי האחד באפריל, אפשר היה לחשוב שהדברים נאמרו רק כדי לצאת ידי חובת יום הבלופים הבינלאומי.

אבל לא. אמירה זו, הכופרת בתורת משה ונבואת נביאי ישראל, ואין לה שום יסוד בחז"ל, הודפסה דווקא ב-3 באפריל בעיתונה של הכת המכזבת. ולמי שלא הבין משמעות אמירה מצמררת זו, המבקשת להפקיע את א"י מידי עם ישראל ולקעקע הבטחת בורא עולם לאבי האומה אברהם אבינו: "לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת" (וחז"ל מוציאים מכלל ההבטחה הזו את ישמעאל), מביא היתד אמירה כפרנית לא פחות: "לעם היהודי אין שום קושאן על האדמה הזו; שלא תהיה טעות!". הבטחתו המפורשת של הקב"ה לאברהם אבינו ולזרעו, ודבריו של משה רבינו לעם ישראל: "זֹאת הָאָרֶץ אֲשֶׁר תִּפֹּל לָכֶם בְּנַחֲלָה אֶרֶץ כְּנַעַן לִגְבֻלֹתֶיהָ" (במדבר ל"ד, ב'), אינה מעניינת אותם. יש להם 'השקופע' משלהם, שמסלפת ומעוותת את תורת ישראל סבא, הרואה בעליל בארץ ישראל את מולדת העם היהודי.

קר להם באופוזיציה

אפשר אולי להבין לליבו של כותב מאמר המערכת הלא חתום. המסכן ביקש בסך הכל לבטא בדרך פרובוקטיבית זו את תיסכולו על הדרת המפלגות החרדיות מן הקואליציה, וניתוקן מן החיבור לעטיני השלטון. אפשר להבין. אבל להמציא לשם כך המצאות מדומיינות שאינן לא בתורה ולא בחז"ל? מאיפה הבאתם את זה?

הכותב האנונימי מבין את הקושי שבאמירתו המופרכת ומנסה לשבר את האוזן כך: "הארץ היא נחלתו של הקב"ה. היא ניתנה לעם ישראל בהשאלה, על תנאי – כדי להקים בה מגדלור רוחני, אור לגויים, ע"י שמירת תורה ומצוות. רק לשם כך. ואם לא, התנאי בטל מעיקרו". לאמור, 'ממשלת הזדון' – כך קרויה בפי היתד הקואליציה הנוכחית – מסוכנת לעתיד העם היהודי בארץ ישראל, "שאינה כלל מולדתו", על פי לבלר היתד.

בהחלט נכון שארץ ישראל ניתנה לעם ישראל בפיקדון, אבל האם טענה זו הופכת את ארץ ישראל לסתם פיסת נדל"ן שאינה מולדתו של העם היהודי? וכי נשתכחה מהם העובדה כי בארץ הקודש עסקינן, המקודשת מכל הארצות? האם אין הארץ מהווה את מולדת העם היהודי גם כשאינו יושב על אדמתו, שכן קדושתה לעד עומדת? וכי אינם מאמינים ש"לֹא יִפֹּל מִדְּבַר ה' אַרְצָה" (מל"ב, י', י')?

ישכר וזבולון

אבל חמור מכך: נתעלמו מעיניהם של 'הני בריוני' של היתד, העובדות הפשוטות, המעידות כי העם היושב בציון, לא ביטל את ה'תנאי': אל"ף - למרות כל מה שמכונה בפיהם 'גזירת הגיוס' (שבינתיים נותרה ועוד תיוותר לא מעט שנים רק על הנייר), מגיע היום מספר לומדי התורה בישראל לכמות דמיונית שלא היתה מעולם בארץ ישראל (פרט כנראה לדורו של חזקיהו המלך שבזמנו "לא מצאו תינוק ותינוקת, איש ואשה, שלא היו בקיאין בהלכות טומאה וטהרה"); האם יש או היה בעולם כולו, מאז בריאתו, קיבוץ כה גדול, עצום ורב, של לומדי תורה בכל רגע נתון, כפי שקיים היום במדינת ישראל? בי"ת – מרביתם של לומדי תורה אלה, הפוטרים עצמם ממצוות קיומיות חשובות, מתפרנסים ומתוחזקים במידה זו אחרת, מכספי הציבור הכללי, וזוכים להטבות נוספות על חשבון הציבור הרחב, בבחינת ישכר וזבולון.

גימ"ל – לזכותו של העם היושב בציון, מן הסתם עומדת הזכות הגדולה שבקיום מצוות יישוב הארץ: כמאמר הרמב"ן על הפסוק "וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ" (במדבר ל"ג, נ"ג): "זו מצוות עשה היא, יצווה אותם שישבו בארץ ויירשו אותה כי הוא נתנה להם ולא ימאסו בנחלת ה'', ומוסיף: "שנצטווינו לרשת הארץ אשר נתן הא-ל יתברך ויתעלה לאבותינו אברהם יצחק ויעקב, ולא נעזבנה ביד זולתנו מן האומות, בדור מן הדורות או לשממה... שהיא מצוות עשה לדורות". איך כל זה מסתדר עם קביעת האמנה הפלשתינית והחמאסית, בדבר אי היותה של הארץ רשומה בקושאן על שם עם ישראל?

אפילו המרגלים שהוציאו את דיבת הארץ רעה, "וַיִּמְאֲסוּ בְּאֶרֶץ חֶמְדָּה", לא העלו טענת עיוועים משונה שכזו. אלא שהמרגלים בני זמננו – שאני. ה'השקופע' שלהם מתירה להם ללא הינד עפעף אפילו איסור מאיסת ארץ חמדה.

אזרחות חמאסית

על מידת היותה של הארץ הזו מולדת נצח של העם היהודי, וחביבותה לפני המקום, ניתן ללמוד מהזכות העצומה הנזקפת לזכות בניה-בוניה בכל הדורות. אפילו עומרי מלך ישראל, שלגביו נאמר: "וַיַּעֲשֶׂה עָמְרִי הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיָּרַע מִכֹּל אֲשֶׁר לְפָנָיו" (מל"א ט"ז כ"ה), זכה לגדולה ומלכות, כך מעידים חז"ל (סנהדרין ק"ב ב') והעמיד שלושה מלכים מצאצאיו (ילקו"ש, מלכים) – רק מפני שבנה עיר אחת בארץ ישראל. רק עיר אחת. צא ולמד מכאן רצונו של מקום וסדר עדיפויותיו.

יקצר המצע ותיכלה הדיו מלפרט את האמור בתורה ושנוי בנביאים ומשולש בכתובים ונשנה במאמרי חז"ל ובכתבי ראשונים ואחרונים, בדבר היותה של ארץ ישראל מולדתו הבלתי מעורערת של עם ישראל – על אפם של הפלשתינים ושאר אנטישמים, ועל חמתם של סייעניהם מן היתד, שהתיסכול מעביר אותם על דעתם.

בכל מקרה, איסמעיל הניה ואבו מאזן גאים בהם. אולי גם יעניקו להם אזרחות חמאסית.