זה הזמן להקנות ערכים
זה הזמן להקנות ערכים

בזמן שהעם מתגייס כדי להתמודד עם איומים, אנשים רבים חווים קשיים גדולים בחייהם. חלק מתפקידנו הוא לא רק לספק חיילים לחזית, אלא גם לעזור לחלשים שבעורף להסתדר במהלך תקופה זו. זוהי שעתו של החינוך הבלתי פורמלי, זה הזמן להקנות ערכים באופן שלא ניתן לעשות בכיתה.

אינו דומה הסבר על ערכים במסגרת פורמלית, לבין התגייסות אמיתית של התלמידים ויציאתם לפעולות סיוע בפועל. החינוך הגדול ביותר הוא לא רק הידע, לדעת מה טוב, אלא בעיקר לגרום להם לעשות טוב. המטרה החשובה ביותר של החינוך היא ללמד שיש לפעול תמיד באופן ערכי, והמצב כעת מאפשר לנו להירתם ולהקנות חינוך לתלמידים באופן המיטבי.

בתקופות מתיחות, קל יותר להניע אנשים לפעול לעזור לזולת, את הנכונות הזו צריך לתפוס, ולאפשר את הזדמנות לראות מקרוב את צרכי האחר. מתוך שנחשפים כעת ל"אחר", למצוקה ולקשיים שאנשים חווים, הדבר יניע אותם בהמשך להתחבר יותר ולגלות נכונות גבוהה לסייע.

בכל קהילה ישנם תמיד אנשים בעלי צרכים מיוחדים, שמתקשים מאד להסתדר מבלי שתהיה להם סביבה תומכת. התפקיד של כל אחד ואחד מאתנו הוא ליצור סביבה מחוברת ומחזקת, ליצור חברה שלא מאפשרת לחלשים להיעלם. כאשר ישנה מעורבות ואכפתיות, רבים מאד מאיתנו יוכלו לזקוף קומה ולחיות טוב יותר.

אין דבר גדול יותר מאשר לנצל מציאות כדי ללמד ערכים. למעשה בפועל, ולא כדיבור בלבד. אם מן המר של המתיחות הביטחונית נדע להפיק מתוק – מעורבות ואכפתיות חברתית, אזי נדע כי עמדנו יפה בניסיון ועשינו צעד נוסף לעולם טוב יותר.