בין גבורת צה"ל לגבורת החמאס?
בין גבורת צה"ל לגבורת החמאס?

אנו בעיצומה של מלחמה בין צה"ל לחמאס, ובין העם היהודי לחברה הפלשתינית. מלחמה דורשת גבורה, ולכן מידת הגבורה הלאומית מופיעה יותר בימים אלו מאשר כשהחיים בשלוותם.

מהי בכלל הגבורה? חז"ל אומרים "איזהו גיבור הכובש את יצרו" (אבות ד). כלומר, יש באדם הרבה יצרים, כוחות, דחפים, נטיות נפשיות – והגיבור מצליח לכבוש אותם, מלשון כביש ודרך. הגיבור מנווט את כל כוחותיו השונים לכלל מטרה אחת. הגבורה היא יכולת האדם לכוון את כל אישיותו, על כל חלקיה, לתכלית מוגדרת.

ההפך מהגבורה היא החולשה. החלש, אינו כובש את יצרו אלא יצרו שולט עליו. הוא אינו מצליח להכווין את כל אישיותו לתכלית אחת, אלא נתון למרותם של הדחפים ונטיות הנפש השונות שיש בתוכו.

אבל, גם לאחר שאדם הוא גיבור, השאלה היא לאיזו מטרה הוא רותם את כוחותיו?

הגיבור הראשון המוזכר בתורה הוא נמרוד "הוּא הֵחֵל לִהְיוֹת גִּבֹּר בָּאָרֶץ" (בראשית י). מדוע? משום שהוא ידע לשלוט, להנהיג, לא רק את עצמו אלא את החברה כולה. מלך הוא גיבור, כי הוא מנהיג את הכוחות השונים בעמו למטרה כלשהי. נמרוד מתואר כגיבור למרות היותו רשע ומורד בה', משום שהגבורה יכולה לשמש את הטוב ואת הרע כאחד.

גם הקב"ה מכונה כגיבור. דוד המלך אומר "לְךָ יְדֹוָד הַגְּדֻלָּה וְהַגְּבוּרָה" (דבה"י א כט), ובתפילה אנו משבחים: " אַתָּה גִּבּוֹר לְעוֹלָם אֲדֹנָי" ו"מִי כָמוֹךָ בַּעַל גְּבוּרוֹת". והקב"ה "פועל גבורות..בעל מלחמות".

משמעותה של הגבורה האלקית היא, השליטה הבלתי מוגבלת של הקב"ה על כל הנבראים כולם, עליונים ותחתונים, כי "אין עוד מלבדו", והנהגת כל המציאות כולה, על כל נבראיה והכוחות שבה – לתכלית אחת, להופעת שם ה' הגדול על עולמו "וְהָיָה יְדֹוָד לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְדֹוָד אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד).

מידת הגבורה האלקית, המכונה מידת הדין, היא הכוח הדוחף כל הזמן את המציאות כולה לשלמותה, ולא נותן לה לעמוד במקום. התורה, הבאה להדריך אותנו כיצד להכווין את כל חיינו למטרה אחת עליונה "מפי הגבורה שמענום" (מכות כד).

עם ישראל, מצווה לדבוק במידותיו של הקב"ה, כולל במידת הגבורה, ולפעול עם אל לטובת גאולת העולם. הגבורה הישראלית, היא רתימת כל כוחות החיים כולם, של היחיד ושל האומה, למטרות נעלות. לשם הופעת האמת, הקדושה, הצדק, החסד, הטוב והחיים "וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים" (דברים ל).

הקב"ה "אוזר ישראל בגבורה", ומברכת ה' עלינו ומשכינתו בתוכנו, גבורתנו מכוונת למטרותיה הנעלות של הנשמה הטהורה שבנו, ולא של הגוף העכור (עול"ר שם)

יש גבורה בחמאס. החמאס הוא ארגון שרותם המון כוחות ואנרגיות למטרה מוגדרת. הרבה מאד אנשים, אמצעי מלחמה, כסף, טכנולוגיה, קשרי חוץ, ואפילו את נשיו וילדיו הוא רותם אליה. אבל כל גבורתו היא גבורה של רשעות וטומאה. ארגון גדול וחזק שמתמסר לרוע, להרג, לרצח ולמוות. אנשיו בחרו במוות ולא בחיים. הם לא עסוקים כמובן בהמלכת שם ה' אלא בחיזוק שלטונו של השטן, כשהם מתנדבים להיות מלאכי החבלה שלו. "אַנִי שָׁלוֹם, וְכִי אֲדַבֵּר הֵמָּה לַמִּלְחָמָה" (תהילים קכ).

מלחמה זו, חושפת לא רק את גבורתם של הלוחמים בה, אלא גם את גבורתם של העמים העומדים מאחוריהם. בין עם המתמסר לרוע ולמוות, ובין אומה שלימה המתמסרת לטוב ולחיים. חשוב לדעת איך להלחם, אך לא פחות חשוב לדעת על מה המלחמה. ככה נהיה בטוחים בצדקת הדרך ובמוסריות המלחמה שלנו.

לסיום, אנחנו מזכירים בשחרית שהקב"ה "בַּעַל מִלְחָמוֹת, זוֹרֵעַ צְדָקוֹת, מַצְמִיחַ יְשׁוּעוֹת".

כאשר יש מלחמה למען קידוש ה' וגאולת עמו, הרי שמאותה מלחמה ממש יצא צדק בעולם ודין ברשעים. ובהמשך, מהמלחמה עצמה תצא ג"כ ישועה לישראל ולעולם.

"חֲזַק וְנִתְחַזַּק בְּעַד עַמֵּנוּ וּבְעַד עָרֵי אֱלֹהֵינוּ וַידֹוָד יַעֲשֶׂה הַטּוֹב בְּעֵינָיו" (שמו"ב י):

מוקדש לכל חיילינו הגיבורים הנמצאים כעת בלב המלחמה, ולכל עמנו הגיבור העומד מאחוריהם.