הקוד האתי – 'תורת המלך'
הקוד האתי – 'תורת המלך'

כל יום שעובר, כל חייל שנופל, כל טיל מתפוצץ, מחזיר אותי למתקפה על הספר 'תורת המלך'. מתקפה משולבת וחסרת מעצורים. הייתי במשטרת פ"ת מקום משכנם של מרתפי השב"כ, כשהביאו לשם את מחבר הספר הרב יצחק שפירא, מובל בשלשלאות, על ידיו ורגליו.

עמדתי נדהם מול המתקפות של רבני הציונות הדתית, ובתוכם קריאה שיצאה מישיבת 'אלון שבות' לשרוף את הספר. כשנעצרו הרבנים הגאונים, הרב יעקב יוסף זצ"ל ויבדל לחיים הרב דב ליאור, על כך שהעזו לתת הסכמה לספר ההלכתי, כבר הבנתי שלא מדובר בעוד ספר. מדובר באתגר שמסרבים להתמודד איתו. ובעוד ניסיון לברוח מאמת ברורה ומוחלטת אל עולם של צביעות והתחסדות.

את הרב יצחק שפירא אני מכיר מנעוריו. כשהוא הגיע לשיעור א' במרכז הרב, הייתי כבר בשיעור ה'. דמותו הצנומה ונמוכת הקומה, בלטה בשקט ובהתמדה עצומה, תוך עמידה על הרגליים במשך ימים שלמים. למדתי בסמוך אליו, הוא מעולם לא הרים את קולו בלימוד, וגם לא זכור לי שהשחית את זמנו בשיחת חולין. באותם ימים הוא למד עם חברותא שהיתה מבוגרת ממנו בשש שנים לפחות. ניכר כבר אז בגדלותו, הן במידות הן בעמל הלימוד.

לכן על אף שאינני איש הלכה היכול להסכים או שלא להסכים לפרטי הדברים, וגם לא עיינתי בספרו בלמדנות, היה ברור לי שאין מדובר באוסף של סברות שיצאו מהבטן, מתוך ניסיון ליצור עוד רב מכר ב'ידיעות ספרים'. או מתוך כוונה לקבל לגיטימציה או מקפצה לתפקיד ממלכתי נחשק. זה קיבל חיזוק מהעובדה ששני גאוני עולם ואנשי הלכה מובהקים, שאינם יראים מאיש (וממה שיגידו עליהם) סמכו ידיהם על הספר.

צריך לשוב ולהזכיר שחמת 'הזעם הקדוש', על הספר, התמקדה בדין של 'חפים מפשע' בשעת מלחמה. הספר ההלכתי הזה בא לתת מענה מוסרי הלכתי למלחמות ישראל. בשאלות הרות גורל כמו אלו שרובצות לפתחנו היום. הקוד האתי של צה"ל שמוכתב על ידי גורמים כמו אסא כשר ומותאם לדו"ח גולדסטון הבא, מתברר ככלי הנשק העיקרי של האויב. המשתמש באוכלוסייה אזרחית 'בלתי מעורבת'.

באמצעי הזה הם מפילים בנו חללים, יורים על מדינת ישראל מתוך אוכלוסייה אזרחית, וממקמים מפקדות מתחת לבתי חולים, מסגדים, בתי ספר ומרפאות. ובסופו של יום מסכנים את קיומה של מדינת ישראל שאינה מסוגלת להגן על אזרחיה, כבר 14 שנה.

הגיע הזמן להודות, הדבקות בקוד ההומני כביכול, מוציאה אותנו למלחמה עם ידיים קשורות מאחור. מדובר ברחמנות מזוייפת, באכזריות מרושעת כלפי בני עמנו עטופה ברחמנות לאויב המר. המחיר של 'הקוד האתי' הוא חיילי צה"ל, וזהו מחיר בלתי מוסרי בעליל.

ספרו ההלכתי של הרב שפירא שחיבר ביחד עם הרב יוסי פלאי, הוא סולם הערכים המוסרי וההלכתי שהוא גם מתכון לניצחון. ראוי לו שיהיה מונח לפני מקבלי ההחלטות, ראוי לו שידריך את מפקדי צה"ל. זו הדרך היחידה לניצחון, ובמלחמה אין שום דרך ביניים, מי שלא בוחר בניצחון והבסת האויב, מפקיר את עצמו ואת עמו למפלה וחרפה. הערך העליון בכל מלחמה הוא הניצחון, ערכים שמביאים לתבוסה ולחללים בשם 'טוהר הנשק', ועוד מול אויב שעושה בזה שימוש מכוון, הם סיוע לאויב בזמן מלחמה, או מדוייק יותר, מתכון בטוח לתבוסה.