האם היתה התרעה על המלחמה?
האם היתה התרעה על המלחמה?

עימות חזיתי נוצר בין הרמטכ"ל וראש השב"כ בשאלה, האם הצד הפלשתיני תיכנן מראש את המלחמה בנו, או שזו היתה התגלגלות לא מתוכננת.

הרמטכ"ל טען שהכל היה מתוכנן מראש, והשב"כ לא נתן את ההתרעה הדרושה. ראש השב"כ טען שלא היה יכול לתת התרעה כזו, כי ההתפרצות לא היתה מתוכננת מראש.

כבר היינו כולנו בסרט הזה לפני קצת יותר מעשר שנים, אחרי פרוץ מלחמת אוסלו המכונה 'האינתיפאדה השניה'. הרמטכ"ל היה משה יעלון. ראש השב"כ היה אבי דיכטר. יעלון, אחד הרמטכ"לים הטובים שהיו לצה"ל, טען שהאינתיפאדה השניה היתה מלחמה מתוכננת בידי יאסר ערפאת. דיכטר, ראש שב"כ מצויין ופוליטיקאי חיוור וחסר משמעות, טען שמחקירות אנשי הפת"ח שנעצרו בידי השב"כ עולה שהאינתיפאדה היתה כולה ספונטאנית, תגובה לא מתוכננת לעלייתו של אריק שרון להר הבית.

ליעלון היו הוכחות יותר משכנעות: מסמכי הרשות הפלשתינית שנתפסו במוקטעה הוכיחו חד משמעית, שחור על גבי ניירת, שהאינתיפאדה היתה מתוכננת מראש, ועליית שרון להר הבית היתה רק תירוץ.

דיכטר לא ויתר. אני זוכר תידרוך שלו לעיתונאים שבו השתתפתי, כבר אחרי מבצע 'חומת מגן', שבו חזר על טענתו שהאינתיפאדה היתה לא מתוכננת. למזלה של מערכת הביטחון זו היתה שיחה 'אוף דה רקורד', ולכן לא יצאה ממנה אף כותרת לעיתונים. כמה ימים אח"כ פגשתי את בוגי יעלון, הרמטכ"ל המכהן. סיפרתי לו על דבריו של דיכטר. בוגי הופתע. הוא לא ידע על התידרוך של עמיתו. "חשבתי שהוויכוח הזה מאחרינו" אמר לי.

בוגי צדק, כמובן. איך אני יודע: כי אני עצמי פירסמתי במהלך קיץ 2000 ידיעות על כך שהרשות הפלשתינית נערכת למלחמה בישראל בחודש ספטמבר. לא רוח הנבואה היא זו ששרתה עלי. זה היה מידע ששמעתי בתדרוכים של קצינים בכירים בצה"ל, כשכל כלי התקשורת האחרים כבר חגגו, מוקדם מדי כפי שהסתבר, את הסכם הקבע שאהוד ברק יחתום אוטוטו עם ערפאת בשיחות קמפ-דייוויד. שלוש דוגמאות מצורפות כאן.

לשב"כ יש רקורד היסטורי מרשים בכל נושא סיכול פיגועים וחשיפות חוליות טרור. אבל בנושא הערכת וניתוח מציאות עתידית, הצלחתו משתווה פחות או יותר לסיכול רצח רבין.