יעקב ומלאכים

הרב יהונתן אורן , ה' בכסלו תשע"ה

הרב יהונתן אורן
הרב יהונתן אורן
עצמי

הקב"ה מתגלה אל האבות במקומות ובדרכים שונות. לעיתים ביום לעיתים בלילה ,לעיתים באהל, לעיתים בשדה  לעיתים באופן ישיר ולעיתים על ידי מלאכים.

אצל יעקב אבינו מתבלט הגילוי האלוקי באמצעות מלאכים. כמעט בכל הפעמים בו זוכה לגילוי אלוקי הוא נעשה באמצעות מלאכים . לפחות ארבע פעמים מספרת לנו התורה על כך שיעקב נפגש עם מלאכים. בפעם הראשונה עם צאתו לחרן מתגלה לו מראה המלאכים העולים ויורדים בסולם:  

"וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ:"

בפעם השנייה בחרן מתגלה לו בחלום מלאך המנחה אותו כיצד להרויח את שכרו המגיע לו מלבן הארמי באמצעות העתודים העולים על הצאן:

 "וַיְהִי בְּעֵת יַחֵם הַצֹּאן וָאֶשָּׂא עֵינַי וָאֵרֶא בַּחֲלוֹם וְהִנֵּה הָעֲתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים: וַיֹּאמֶר אֵלַי מַלְאַךְ הָאֱלֹהִים בַּחֲלוֹם יַעֲקֹב וָאֹמַר הִנֵּנִי: וַיֹּאמֶר שָׂא נָא עֵינֶיךָ וּרְאֵה כָּל הָעֲתֻּדִים הָעֹלִים עַל הַצֹּאן עֲקֻדִּים נְקֻדִּים וּבְרֻדִּים כִּי רָאִיתִי אֵת כָּל אֲשֶׁר לָבָן עֹשֶׂה לָּךְ: אָנֹכִי הָאֵל בֵּית אֵל אֲשֶׁר מָשַׁחְתָּ שָּׁם מַצֵּבָה אֲשֶׁר נָדַרְתָּ לִּי שָׁם נֶדֶר עַתָּה קוּם צֵא מִן הָאָרֶץ הַזֹּאת וְשׁוּב אֶל אֶרֶץ מוֹלַדְתֶּךָ:"

בפעם השלישית כהכנתו למפגש עם אחיו עשו נאבק יעקב עם איש – מלאך :

"וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר: וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ:"

ובפעם הרביעית עם חזרתו לארץ פוגש יעקב שוב מלאכים:

"וְיַעֲקֹב הָלַךְ לְדַרְכּוֹ וַיִּפְגְּעוּ בוֹ מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב כַּאֲשֶׁר רָאָם מַחֲנֵה אֱלֹהִים זֶה וַיִּקְרָא שֵׁם הַמָּקוֹם הַהוּא מַחֲנָיִם:"

אף על המלאכים ששולח יעקב לעשו "וַיִּשְׁלַח יַעֲקֹב מַלְאָכִים לְפָנָיו אֶל עֵשָׂו אָחִיו אַרְצָה שֵׂעִיר שְׂדֵה אֱדוֹם" מסביר המדרש ובעקבותיו רש"י - "מלאכים ממש" ובהמשך מתואר במדרש וברש"י כיצד מתנהלות כיתות המלאכים ומפגשיהם עם צבא עשו.

מה עניינו של יעקב עם מלאכים? מדוע דווקא יעקב – בחיר האבות נפגש פעמים רבות כל כך עם מלאכים? הרמב"ן מסביר שמעשה הסולם מגלה ליעקב את דרך הנהגת ה' בעולם – דרך מלאכים, המספרים לקב"ה את הנעשה בעולם ומבצעים את דבר ה':

הראהו בחלום הנבואה כי כל הנעשה בארץ נעשה על ידי המלאכים והכל בגזרת עליון עליהם, כי מלאכי אלהים אשר שלח ה' להתהלך בארץ לא יעשו קטנה או גדולה עד שובם להתיצב על אדון כל הארץ לאמר לפניו התהלכנו בארץ והנה יושבת בשלוה או מלאה חרב ודם, והוא יצוה עליהם לשוב לרדת בארץ ולעשות דברו.

גילוי זה ודאי חשוב מאוד אולם מדוע רק ליעקב מתגלה גילוי זה?

ייחודו של יעקב אבינו, ניתן אולי לומר, הוא בך שמהווה חוליה מקשרת בין האבות אלינו עם ישראל. האבות שפעולם העיקרית בעולמות הרוחניים והווית החיים שלהם פחות נפגשה עם היישום המורכב של חיי המעשה, ואילו אנו שקועים בעולם העשייה. רק יעקב ידע מהו פחד מאח רודף ומלבן רמאי. רק יעקב חשש שלא יקומו עליו כל תושבי הארץ  לאחר מעשה דינה. רק יעקב חוה מהי מחלוקת בין בניו שגרמה למכירת יוסף. ורק יעקב נזקק להוריד אל תוך מצרים המלאה חומריות את כל משפחתו הרחבה ל- 400 שנה.

פרשנים רבים ביניהם רבי אברהם אבן עזרא וכן פרשנים רבים מעולם החסידות, רואים בסולם בו מביט יעקב בחלומו את הסולם המקשר בין החומריות היומיומית של עולם המעשה לבין המציאות האלוקית הנמצאת בראש הסולם. המלאכים שהינם שליחי ה'  מסמלים את הצורך בקשר המתמיד בין העולמות. יעקב אבינו מהווה מגדלור עבורנו, בני האדם המנסים להתמודד עם הצורך להיות על סולם המוצב ארצה – בארציות עם ראש שמביט השמימה.  

יעקב אבינו פוגש מלאכים בכל פעם שנצרך לעמוד ולהתמודד מול אתגר חדש השייך לעולם הזה  עשו, לבן, יציאה לחו"ל. המפגש עם המלאך מציב בצורה מובהקת את חשיבות ההתבוננות הרוחנית על כל אתגר מן העולם הזה כמשימת קישור בין ארציות לרוחניות. לראות במפגש בינו לבין עשו מפגש בין עמדתו לעמדת שרו של עשו. לראות בצורך לצאת עם לבן כשכרו עמו צורך בצדק אלוקי. לראות ביציאה ובחזרה מחוץ לארץ התמודדות עם ריחוק ממקום הקודש וחזרה אליו. משימת כל החיים שלנו - יהי רצון שנזכה לעמוד בה.