אז מי הצוקרברג הבא?

יצחק משיח , י"ז בטבת תשע"ה

יצחק משיח
יצחק משיח
עצמי

בשיאה של מערכת הבחירות הנוכחית פרסם בשבוע שעבר יאיר לפיד בעמוד הפייסבוק שלו פוסט תחת הכותרת: "פייסבוק זה הכי 2013. בבחירות 2015, הדברים המעניינים באמת קורים ב-WhatsApp".

איך הוא מעז?

דיי מפתיע בהתחשב בעובדה כי בתום מערכת הבחירות הקודמת, כולם ששו לשבח את השימוש של לפיד בנפלאות הפייסבוק. כזכור, מאות אלפי גולשים הצטרפו לעמוד שלו ונוצר בו שיח מעניין שנמשך לכל אורך תקופת הבחירות הקודמת וגם לאחריה במהלך הקדנציה.

לכן, על פניו האמירה שנכתבה בעמוד הפייסבוק שלו, מפתיעה ומסקרנת בו זמנית, בייחוד כשהיא יוצאת מדמות פוליטית שמזוהה כל כך עם המדיה הזאת. אז איך הוא ואנשי השיווק שלו מעזים? איך הם מעזים לירוק לבאר ממנה הם שותים, איך הם מעזים לתקוף את פייסבוק בפייסבוק עצמה.

כדי לענות על כך, צריך להתנתק רק לרגע קט מהתחושות שלפיד מעורר בכם, בין אם אתם נמנים כחלק מקהל בוחריו ותומכיו ובין אם לא: צריך לדעת לומר מילה טובה על המהלך הזה. צריך לכבד את אנשי השיווק של 'יש עתיד' על כך שהם מאמצים ראשונים את הפלטפורמות השיווקיות הפופולאריות בשוק התקשורת. בשונה ממתחרותיה הפוליטיות, 'יש עתיד' מזהה את הערוץ השיווקי האולטימטיבי עבור קהל הבוחרים ויוצאת בקמפיין מסקרן כמו גם נפתלי בנט אגב שעובד חזק ברשתות החברתיות.

ממש כמו במערכת הבחירות הקודמת אנשי השיווק שמלווים את מפלגת יש עתיד מזהים בימים אלה שהשימוש באפליקציית וואטסאפ פופולארי במיוחד ואף אינטנסיבי ופופולארי יותר מפייסבוק הדועכת (מי אמר צוקרברג ולא קיבל?).

והאמת?, אנשי השיווק של יש עתיד לא לבד. כל מי שעוקב אחרי מעללי צוקרברג וחבריו, יודע שלא אחת דובר בשנה האחרונה על כך שרשת פייסבוק, הבייבי של הבחור האמריקאי עם הקפוצ'ון הכחול מאבדת מכוחה. מחקרים גם חיזקו טענה זו והראו שצעירים רבים נוטשים את הרשת החברתית ומאמצים אלטרנטיבות אחרות, מגמה שלדעתי אף תתחזק בשנה הקרובה יותר ויותר.

ולא בכדי, המהלך של לפיד וחבורתו, והסטטוס הפשוט לכאורה שפרסמו השבוע מחזקים את התחושות של אלה שעוסקים במדיה חברתית באינטרנט, וחשוב מכך גם את תחושותיהם של הגולשים והצרכנים.

אז נכון, ייתכן וייקח קצת זמן, אבל בסופו של דבר פייסבוק תדעך לגמרי (לא עלינו). ובאופן טבעי רק אם נצליח להשתחרר מהפחד של סגירת הפרופיל בפייסבוק, פלטפורמות אחרות יתפסו את מקומה.

השאלה הגדולה היא מי הגאון שימציא את הרשת החברתית הבאה שתשעבד אותנו ואיך היא תראה? ובינתיים כל עוד פייסבוק כאן, כדאי לסיים לקרוא את הטור הזה וללכת לחפש פתרונות פרסום לאפליקציות מובייל, כי מי שיצליח לפצח את הפן הפרסומי באפליקציית וואטסאפ יהיה המרוויח הגדול במערכת הבחירות הנוכחית ולאחריה.