צביעות של מנהיגינו
צביעות של מנהיגינו

כל העולם שותף לזעזוע מהטבח בצרפת. 12 בני אדם נרצחו ועוד עשרים נפצעו, מפיגוע ירי של מוסלמים קיצוניים שבמהלך הירי השמיעו קריאות "אללה אכבר" וצעקו: "נקמנו את נקמתו של הנביא מוחמד".

העילה לפיגוע: השבועון "שארלי הבדו" פירסם בעבר קריקטורות שלעגו לנביא מוחמד. בנובמבר 2011 הוצתה מערכת השבועון - יום לאחר פרסום קריקטורה של הנביא מוחמד.

נשיא המדינה ראובן ריבלין שיגר בשם אזרחי ישראל ניחומים לאזרחי צרפת ולמנהיגיה ואיחולי החלמה לפצועים. "אנו עומדים לצד צרפת בנחישותה להגן על חופש הביטוי ועל חופש העיתונות, שהם עמודי התווך של כל דמוקרטיה" כתב ריבלין. גם ראש הממשלה נתניהו שלח תנחומים למשפחות השכולות, לנשיא צרפת ולעם הצרפתי, ואמר בין היתר כי "המטרה העיקרית של הטרור האסלאמי היא להשמיד את החברות ואת המדינות שלנו, לעקור את התרבות האנושית שלנו, שמבוססת על חופש ועל תרבות של בחירה..." שר החוץ ליברמן אמר כי אסור להניח לטרוריסטים להטיל אימה על העולם החופשי.

חירות? חופש ביטוי? קשה לי להשתחרר מהתחושה שהצביעות הישראלית היא הגדולה מכולן. לפני 18 שנה, ביוני 1997 נתפסה בחברון טטיאנה סוסקין, אמנית צעירה שעלתה מרוסיה ולמדה בבצלאל, כשברשותה כרוזים מעשה ידיה, ובהם ציור של חזיר עוטה כאפייה שדורך על ספר פתוח.

על דמות החזיר נכתב "מוחמד" ועל הספר "קוראן". לא בדיוק הטעם שלי, לא ממש הציור שעורר את התפעלותי האישית, אבל גם לא משהו שדעת אינה סובלת אותו. קריקטורה תפלה, אבל בוודאי לא 'הסתה'.

אלא שכבר באותה שנה הורשעה טטיאנה סוסקין על ידי בית המשפט המחוזי בירושלים ב"ניסיון לפגיעה ברגשות דתיים". נגזר עליה עונש מאסר של שנתיים בפועל ושנה על תנאי. באחד מגלגולי הערעורים על הכרעת הדין קבע שופט בית משפט השלום דאז, תיאודור אור, כי אין צורך להוכיח מניע סובייקטיבי של הנאשם לפגוע ברגשות דתיים. "די בכך שהתוצאה האובייקטיבית הצפויה מהמעשה היא פגיעה ברגשות דת" השמיע השופט אור עוד משפט פלצני מבית מדרשו של בג"ץ, שלא נשמע מעולם כשמישהו צייר קריקטורות נגד חרדים,

למשל. גם לא שמענו אז את נתניהו, שכיהן גם אז כראש ממשלה, יוצא להגן בחירוף נפש על "חופש הביטוי" ועל "תרבות של בחירה". המאסר נועד בדיוק להטיל "אימה על העולם החופשי", כדבריו של ליברמן אתמול, שלא ירגיז את המוסלמים חלילה. בניגוד להצהרות הבומבסטיות של מנהיגינו, חופש הביטוי בישראל נעצר בדיוק בקו שקבעה האימה של הטרור הערבי.