יהודי הוא מי שנולד לאם יהודייה, או שנתגייר על פי ההלכה. נקודה. 

המורכבות של מתן מענה לשאלה מיהו יהודי צפה ועולה בכל הקשור לשבטים יהודיים שהוגלו על ידי כובשים אכזרים, והתערבבו בין לאומים שונים, בכל רחבי העולם.

כך גם לגבי קהילות של יהודים שכפו ולחצו עליהם לעבור על דתם. גם לכך, יש תשובה ברורה: הם לעולם יהודים. הרופא והחכם היהודי משה בן מיימון, הוציא לאור העולם את איגרתו ליהודי מרוקו וספרד, להודיע קבל עם ועולם את זכותם של יהודים שכפו עליהם לעבור על דתם – להיחשב ליהודים לכל דבר ועניין. מאז ומעולם, ובמיוחד עתה, ממשיכים עולים נפלאים לעלות ארצה. זו עליית הצלה להם ולנו. העולים מצילים את חייהם הפיסיים והרוחניים ואנו מתחזקים כעם וכמדינה יהודית. 

שאלת מיהו יהודי משמעותית, בעיקר בכל הקשור במין יהודים על פי ההלכה, מהם אף כאלה שהם כסויי ראש, אשר זוכים למימון זר בהיקפים אסטרונומיים ופועלים כארגוני שלום וזכויות אדם, המשתפים פעולה עם ארגוני טרור ותנועות ערביות, ועם קרנות ושאר ארגוני ותנועות השמאל במדינת ישראל, כנגד יהודים לאומיים, כנגד יהודים דתיים, כנגד יהודים חרדים, כנגד יהודים חלוצים, כנגד חינוך יהודי, כנגד השילוב בין יהדות ומדינה, כנגד אמנת גביזון-מידן, כנגד חוקה יהודית, כנגד המשפט העברי, כנגד תורת ישראל, כנגד מנהיגות יהודית, כנגד צבא יהודי, כנגד המשפחה היהודית ברוכת הילדים, כנגד הנשיות היהודית, כנגד הצניעות היהודית, כנגד הזוגיות היהודית, כנגד הזהות היהודית, כנגד זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית.

שאלת מיהו יהודי היא: האם המין הזה של יהודים על פי ההלכה, שכל פעולתם ממוקדת לחיסול הזהות היהודית, לחיסול מדינת ישראל כמדינה יהודית, האם אלה הם יהודים? אם אלה הם יהודים - מיהו יהודי?

לצורך מתן מענה לשאלה זו, הבאתי לפנינו את מסקנות תקציר המחקר של מכון גוטמן למחקר חברתי שימושי. המחקר נערך ביוזמת קרן 'אבי חי' ושמו: אמונות, שמירת מצוות ויחסים חברתיים בקרב היהודים בישראל. המחקר נוהל על ידי ד"ר שלומית לוי, חנה לוינסון ופרופסור אליהוא כ"ץ, מנהלו המדעי של המכון. אוכלוסיית המחקר היא האוכלוסייה היהודית הבוגרת מגיל עשרים ומעלה הכלל ארצית, המתגוררת בכל סוגי היישובים בארץ.

מסקנת המחקר: יהודי ישראל מרגישים מחויבות רבה, מתחזקת והולכת, לאופייה היהודי של החברה הישראלית, גם אם הם בוחרים באופן חופשי את דפוסי שמירת המסורת האישיים שלהם. לחברה הישראלית נטייה חזקה למסורת. המעידים על עצמם שהם כלל לא שומרים מצוות הם מיעוט קולני אך מזערי. אין יסוד לרטוריקה המקטבת את החברה הישראלית לדתיים וחילוניים. החברה הישראלית היא חברה יהודית. החברה הישראלית הוסיפה לנו הגדרה חברתית לשאלת מיהו יהודי: יהודי הוא מי ששומר על המסורת היהודית. 

רוב יהודי ישראל מאמינים ב"לב שלם" בקיומו של אלוהים. הם גאים ביהדותם. מאמינים שחשוב לגור בישראל. רובם ככולם מרגישים שהם חלק מהעם היהודי בעולם. רובם מבקרים בבית כנסת ובכותל המערבי במשך השנה. רובם ככולם שומרים, לפחות באופן מזדמן, על כמה היבטים של כשרות. רוב יהודי ישראל מציינים את חגי ישראל, מציינים את השבת כיום מיוחד, מדליקים נרות שבת וסועדים יחד בארוחה שבת מיוחדת. רוב יהודי מוחלט מקיים מחזור חיים בעל אופי יהודי מסורתי: ברית מילה, בר מצווה, נישואין, קבורה, שבעה, וקדיש לזכר הורים.

רוב מוחלט מציב מזוזות בכל אחת מהדלתות בהן הן דרושות. לרוב היהודים יש תפילין. רוב יהודי ישראל תורמים כסף לצדקה. רוב מוחלט של יהודי ישראל תומכים בכך שהמזון בצבא ובמוסדות ציבור צריך להיות כשר. רוב גדול של הציבור היהודי רואה בשירות הצבאי מצווה עליונה שעל כולם לקיימה. רוב יהודי ישראל סבורים שהרבנות הראשית צריכה לרתום עצמה לעיסוק בבעיות השעה ולהפוך להיות גורם מנחה בחיים האישיים שלהם. יהודי ישראל, מסבירים את סיבת אי ההקפדה על שמירת המסורת, בכך שלא קיבלו חינוך מתאים: זהו ממצא שיש בו בכדי להטיל אחריות כבדה על מערכת החינוך הפורמלית והלא פורמלית ועל התקשורת הישראלית. 

יהודי ישראל מסכימים לטענה שהעם היהודי לא יוכל להמשיך להתקיים ללא קיומה של מדינת ישראל. יהודי ישראל מכירים בכך שהעם היהודי ומדינת ישראל לא יוכלו להמשיך להתקיים ללא מסורת יהודית. 

הציונות, מגורים בישראל, החינוך בבית ההורים, ומנהגים ומצוות הקשורים לציון מחזור החיים, ולציון השבת והחגים, כולם מוערכים כגורמים המשפיעים על ההרגשה של יהודי ישראל, שהם חלק מהעם היהודי.  מחקר קודם של ד"ר שלומית לוי גילה שקשר לישראל בלבד, כשאינו מלווה במרכיבים נוספים, עלול להביא להזדהות יהודית חלשה. במחקר של מכון גוטמן, מתחזקת המסקנה, כי לאלה שכלל לא שומרים על המסורת, יש הרגשת השתייכות חלשה לעם היהודי. הם גם אינם רואים עצמם בהכרח כציונים.  

אם כן, מסקנת המחקרים אחת היא: עולי יהדות אתיופיה, ועולים מכל רחבי העולם, העולים מכוח חוק השבות ושבים ליהדות בהתלהבות, הם יהודים לעילא ולעילא. אותו אחוז מזערי, האנטי דתי, עתיר המימון הזר, הלוחם כנגד המסורת והזהות היהודית, גם אם הוא יהודי על פי ההלכה, הוא אינו יהודי ואינו ציוני מבחינה תרבותית וחברתית.

החברה הישראלית סולדת ממנו ודוחה אותו. לעומתו, העם היהודי בארץ ישראל, מצטיין בנכונות גבוהה לקבלה הדדית הן של שונות עדתית והן של שונות דתית, גאה ביהדותו, יש לו נטייה חזקה למסורת, והוא מרגיש מחויבות רבה לאופייה היהודי של החברה והמדינה הישראלית. הרוב היהודי הבריא והגאה ביהדותו הוא רוב מוחלט והוא בוחר בבית יהודי. במדינה יהודית. העם היהודי מאמין באלוהים. אלוהים מאמין בעם היהודי לנצח.