דת ומדינה

ח"כ ד"ר עליזה לביא , כ' בשבט תשע"ה

ד"ר עליזה לביא
ד"ר עליזה לביא
אתר האינטרנט

תוצאות הבחירות לכנסת ה-19, והרכבה של הקואליציה, הביאו עימם בשורה גדולה.

הציונות הדתית זכתה לייצוג מרשים הן במפלגת הבית היהודי, שגדלה באופן משמעותי והן בשאר המפלגות, כאשר כל חברי הכנסת הסרוגים הם חברי קואליציה, ופזורים במוקדי ההשפעה. בעקבות כך, תפסו מקום בולט גם נושאי דת ומדינה בהם אתגר הגיור, מערך הכשרות, סרבנות גט, ברית הזוגיות, מינוי דיינים, בחירת רבנים ועוד.

ההתחלה הייתה מבטיחה. החוק הראשון שיזמתי והובלתי, יחד עם ח"כ שולי מועלם רפאלי, ביקש לשריין מקום לארבע נשים בוועדה למינוי דיינים. לדיינים המכהנים בבתי הדין (האזוריים והגדול) יש השפעה ישירה על חיינו. הם מחליטים עם מי נתחתן, איך נתגרש, מי הוא יהודי ומכריעים בסוגיות נוספות הרלבנטיות לכולנו. השליטה החרדית בוועדה הובילה לכך, שלא הייתה ולו אישה אחת בוועדה הבוחרת את הדיינים.

החוק, עליו התחלתי לעבוד ממש ביומי הראשון בכנסת, מתוך מחויבות רבת שנים, קובע כי לפחות אחד מתוך שני נציגי הממשלה, הכנסת ולשכת עורכי הדין בוועדה, תהיה נציגה-אישה. בנוסף יזמתי, כי תצורף לוועדה באופן קבוע גם טוענת רבנית. המטרה הייתה להביא לכך שמתוך אחד עשר חברי הוועדה ארבע לפחות תהינה נשים. מינוי נשים הוא צעד ראשון בתיקון האפליה הקיימת היום במערכת בתי הדין הרבניים.

גיוון התמהיל האנושי של חברי הוועדה יוביל למינוים של דיינים מתונים יותר, קשובים יותר, ומעורים יותר בחברה הישראלית. לשמחתי הרבה, החוק התקדם במהירות וביעילות, צלח את משוכות החקיקה השונות ועבר בשלוש קריאות תוך זמן קצר יחסית. היה זה החוק הראשון שהכנסת ה-19 הכניסה לספר החוקים, ובנוסף היה זה גם החוק הראשון שהוביל לשינוי בענייני דת ומדינה, אך לצערי הרב היה זה גם מהבודדים שהכנסת הזו העבירה בנושאי דת ומדינה.

כבר בחוק הדיינים היה ניתן לראות רמזים ראשונים לקראת העתיד לבוא כאשר בזמן ההצבעה על החוק במליאת הכנסת בחרו רבים מחברי הבית היהודי לצאת מן המליאה, ולא לתמוך בחברתם לסיעה. אלמלא התגייסו כל חברי בסיעת יש עתיד לתמוך בתהליך החוק לא היה עובר. אם בתחילת הדרך נראה היה שלקואליציה הזו יש פוטנציאל גדול שעשוי להניב פירות רבים, בפועל נשארנו רק עם הפוטנציאל.

חוקים רבים בענייני דת ומדינה מונחים על שולחן הכנסת ונמצאים בשלבים שונים של הליך החקיקה (להמחשה של רוחב היריעה אציין כמה מהחוקים שאני הנחתי: הסדרת עולם הכשרות, גיור, הסדרת דרכי העבודה של חברה קדישא, ייצוג לנשים במועצות הדתיות, זכות טובלת לטבול במקווה לפי מנהגה, הגנה על תנאי הבלניות, הגדלת עזרת הנשים בכותל המערבי, ועוד ועוד). חלקם גדולים, שמבקשים לחולל שינויים דרמטיים, וחלקם מוגבלים יותר, ומבקשים לתקן עוולות נקודתיות שעשויות לשנות את חייהן של קבוצות שונות

הצעותיי זכו לרוב בהתנגדות, בעיקר מצד חברי הכנסת של הבית היהודי, ששימשו חומה בצורה מפני כל שינוי, שיפור או התאמה למציאות העכשווית. וזאת, דווקא כשעמדה לפתחנו הזדמנות היסטורית לעשות תיקון, במציאות קואליציונית מאפשרת.

כך למשל, הצעת החוק שלי לביטול סעיף בפקודת הנישואין והגירושין הקובע עונש מאסר של שנתיים על מי שנישא או מתגרש ועל מי שמשיא או מגרש בני זוג מבלי לדאוג לרישום ההליך ברבנות, נחסמה בוועדת השרים לחקיקה על ידי שרי הבית היהודי וזכתה להתנגדות גורפת של סגן שר הדתות.

לאחר התפטרות שרי יש עתיד מהממשלה והשחרור מהמשמעת הקואליציונית, הצלחתי להעביר את הצעת החוק הזו ללא תמיכת הממשלה בקריאה טרומית, אך לצערי פיזור הכנסת מנע ממנה להתקדם הלאה, או לפחות לזכות בדין רציפות לכנסת הבאה.

גם הצעת חוק שלי לחלוקה מחודשת של רחבת הכותל המערבי טרם הצליחה להתקדם - כיום רחבת הגברים גדולה ביותר מפי 3 מרחבת הנשים. הצעת החוק שלי קובעת שרחבות התפילה הקיימות ליד הכותל המערבי יהיו שוות בגודלן, באופן המבטיח שכל הרוצים להתפלל בו יוכלו לעשות כן באופן שוויוני ובתחושת שייכות מלאה.

אמנם הצעות חוק בנושאי דת ומדינה לרוב נחסמו, אך לעתים, די היה בעצם העלאת הצעת חוק, כדי להביא לשינוי נהלים במוסדות הדת באופן וולונטרי על מנת להימנע משינוי כפוי בחוק.

כך למשל, הצעת חוק שלי לייצוג הולם לנשים במועצות הדתיות נעצרה בשלבים המקדמיים אבל הביאה לנוהל חדש במשרד הדתות שחייב ייצוג של אישה אחת לפחות בכל מועצה דתית. זה אמנם רחוק מלהניח את הדעת, אך מדובר בשיפור לעומת המצב הקיים ואנו נמשיך להיאבק על מנת להביא לייצוג הולם לנשים במועצות, שאין לי ספק שיביא לשינויים מרחיקי לכת בשלל תחומים וביניהם באיכות שירותי הדת לנשים.

דוגמה נוספת היא פועלי להגנה על נשים הטובלות במקוואות. בעקבות הצעת חוק שהנחתי, נעתר משרד הדתות ופרסם נהלים המאפשרים לכל אישה לטבול לפיה רצונה ומנהגה תוך שמירה על פרטיותה. אני ממשיכה לעקוב אחר יישום ההחלטה בשטח.

במקביל למישור החקיקה, שבה כאמור, קשה מאוד היה להביא לתוצאות נוכח התנגדות חברי הבית היהודי, פעלתי רבות לקידום נושאי דת ומדינה במישורים נוספים, של שיחה, משא ומתן והגעה להבנות, ושל הפעלת כלים פרלמנטריים נוספים העומדים לרשות חברי הכנסת.

כך, באמצעות הפניית שאליתה לשר הדתות בנושא גובה האגרות בעת חתימה על הסכם קדם נישואין, החליט השר להוזיל את האגרה. בעקבות שאילתה שהפניתי לשר הפנים בנושא חקירת מתגיירים המבקשים להירשם לנישואין, החליט שר הפנים להוציא הנחיות ברורות האוסרות על רשמי נישואין לתחקר את המבקשים להינשא על חייהם האישיים.

פיזור הכנסת קטע תהליכים ארוכים, קשים ומורכבים רבים שסיעת יש עתיד ואני היינו בעיצומם, שנועדו להביא לשינוי ושיפור בתחומי חיים לאזרחי ישראל. אני וחברי סיעתי מתכוונים לחזור לכנסת ולהמשיך מה שהתחלנו, יחד נפעל לתיקון עולם. באנו לשנות.