מה הייתם עושים בלי קלמן
מה הייתם עושים בלי קלמן

קלמן ליבסקיד, עיתונאי אמיץ וישר דרך, לא יכול יותר לשאת את תשפוכת השנאה הרווחת בכתיבתם של עיתונאים רבים כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בהיותו חדור תחושת שליחות בעבודתו, הוא רואה בעיניים כלות, כיצד העיסוק העיתונאי מתעוות ופועל בחוסר יושר ובאופן שמכונה "הזניית המקצוע". בבקשו למחות על כך קלמן מודיע על כוונתו להצביע לראשונה בבחירות לטובת מי שהתרעלה הזו פועלת נגדו, זאת כ"הצבעת מחאה".

אנשי הליכוד ששו על דבריו כמוצאי שלל רב, והפיצו אותם כמעט בכל עלון שבת הנקרא במגזר הציוני דתי, בתקוה שרבים בו יצטרפו ל"מחאה" זו.

אולם, ההצבעה בבחירות היא "מעשה שיפוטי" ,שכן אדם דן בו לא את הנבחרים, אלא את השמעות אמונותיו ודעותיו, את החברה אליה הוא משתייך ואת המדינה כולה. הצבעה מתוך מחאה היא בזבוז של משאב חשוב ביותר, לשם מטרה משנית. יש לקלמן במות נוספות למחות מעל גביהן.

אף אני, כמי שניצב עשרות שנים בחזית הציונית –דתית, רואה מזה זמן, בכאב לא קטן משל קלמן, את עיוות דמותה האמתית של תורת ישראל, תחת חסותם של מי שמבקשים עתה את הצבעתנו. מזה שנים, בניגוד למה שהם מאמינים בו, ומסיבות פוליטיות ציניות, מוסרות מפלגות השילטון, הן שמימין והן שמשמאל, את ייצוג תורת ישראל בידי משחירי פניה. המפלגות החרדיות, השוללות את הציונות ואת הקמת המדינה, השוללות את השרות הצבאי והלאומי, הנמנעות מלחגוג את יום העצמאות ויום ירושלים, הן הזוכות בעמדות האמורות לייצג את תורת ישראל בציבור.

בכך בוגד הליכוד ברבבות מצביעים עבורו, אשר התפיסה החרדית רחוקה מליבם. כך למשל נותן יהודה גליק, גיבור הר הבית, את תמיכתו לליכוד כשהמשטרה שבשלטונו מגרשת אותו תדיר משם ומתנכלת למה שהוא מוסר את נפשו עליו.

אין שום ספק, שאם מפלגת הבית היהודי לא תהיה גדולה – אזי הליכוד כמנהגו, ימשיך למסור את עמדות ההבעה של תורת ישראל בידי החרדים. דברים אלה אמורים גם כלפי מי שמשדלים את ה"סרוגים" להצביע ל"מחנה הציוני" או ליש עתיד. הם יהיו הראשונים לתקוף אחר כך את הממסד הדתי שרבניו ודייניו יבחרו מקרב החרדים.

הליכוד לא הקים אף מכינה קדם צבאית או ישיבת הסדר גם לא גרעין תורני או תנועת נוער מתאימה לציבור הזה. אפילו "עלון שבת" ליכודי כבר מזמן לא נראה אצלנו בבית הכנסת. אבל ראש הממשלה אינו בוש ללכת לבקש קולות מקרב אלה שלאורך השנים אינו משקיע בהם דבר.

אולם, הדברים מצביעים על עליבות גדולה מזו. היריב העיקרי של הליכוד הם הרצוג ולבני. הנוגסים בכוחו ללא סיבה של ממש הם לפיד וכחלון. האם אין ביכולתו של נתניהו להצביע על האסונות והנזקים שמדיניות אוסלו והמשכה הביאו עלינו עד כה?

האם לא ניתן להצביע על תקוות השווא שלפיד וכחלון מעוררים, כאילו ניתן בהינף יד לפתור את בעיות הכלכלה והחברה של מדינת ישראל? יאיר לפיד יוכל לפתור על נקלה את בעיית יוקר הדיור כ"הצלחתו" להביא בקלות את התגייסות החרדים לצ.ה.ל! מול כל אלה ההסברה הליכודית מדשדשת, אך היא מבקשת לשאוב קולות מאלה ששותפותם אתה בטוחה ושהיא איננה מתכוונת גם בעתיד לתרום לה דבר.

בבקשם את קולות הציבור הקשור בבית היהודי מצטיירים אנשי הליכוד כ"אוכלי חינם פוליטיים".