מתכוננים למערכה הסברתית

יצחק משיח , ד' באדר תשע"ה

יצחק משיח
יצחק משיח
עצמי

ביטחון, כלכלה, שוויון בנטל, חינוך, חברה, ועוד קצת ביטחון- נושאים אלה נשמעים השכם והערב בכל הקמפיינים הפוליטיים שבמערכת הבחירות הנוכחית.

באופן הכי טבעי סוגיית הבחירות מעסיקה את כל כלי התקשורת בארץ. על רקע הקרבות של הפוליטיקאים בפייסבוק זכינו אתמול לרגע של אתנחתא קומית כאשר התכנית 'ארץ נהדרת' שודרה בערוץ 2. אולם לא במפתיע גם בתכנית המדוברת נושא הבחירות תפס נתח עיקרי. הפוליטיקאים הבולטים זכו לחיקוים ממיטב הסטנדאפיסטים, הסוגיות הפוליטיות הכי מדוברות זכו להתייחסות קומית, ואפילו יועצי התקשורת והקמפיינרים שעומדים מאחורי הפוליטיקאים זכו לסצנת לעג שלמה (ולמען האמת דיי מצחיקה).

אבל לא רק סאטירת בחירות הוצגה בתכנית. באחד הקטעים תוארו דפוסי הסיקור התקשורתי של כלי התקשורת בעולם את הפיגוע שארע בתל אביב לפני כחודש וחצי. מיטב שחקני 'ארץ נהדרת' עלו בזה אחר זה כשהם מחקים מגישי מהדורות חדשות ממדינות זרות. כך לדוגמא אסי כהן ששיחק מגיש חדשות בריטי אמר בהתייחסו לפיגוע הדקירה בתל אביב: "טרגדיה ברחובות תל אביב, גבר פלסטיני נזרק באלימות מאוטובוס אחרי שנהג האוטובוס שדד אותו. לאחר מכן הוא נורה על ידי חייל ללא משפט". כמובן שהאמירה של מגיש החדשות הבריטי צינית ומוקצנת באופן שבו הוצגה, אבל אין ספק שהיא משקפת במציאות את התפיסה הכללית של רבים מכלי התקשורת והכתבים הזרים על ישראל.

מבלי להתייחס לביצוע של יתר שחקני 'ארץ נהדרת' בסצנה הספציפית הזאת (שאגב לטעמי הציגו חיקויים מעולים), צריכים להתייחס לאופן הסיקור התקשורתי מהזווית המעט רצינית. יש לזכור שהאופן שבו מדינות זרות תופסות אותנו, רלוונטי ובעל חשיבות בימינו אנו וגם בעתיד.

בייחוד בימים בהם כלי התקשורת מסקרים את הנאום של ראש הממשלה בארה"ב, קשה להתעלם מהתחושות השליליות שמדינתנו הקטנה יוצרת בקרב אוכלוסיות זרות בעולם. אין לי צל של ספק, כולנו מסכימים שצריך לדעת לטפל בנושא ההסברה והנראות התקשורתית של ישראל בעולם הן בזמני שגרה והן בחירום. אם כי במציאות הנוכחית ההבנה עצמה לא מספיקה. צריכים לפעול ולהיות אקטיביים וליזום פעולות הסברתיות.

ב'צוק איתן' זכינו להיחשף לסרטוני הסברה שהופצו בצורה וויראלית ביוטיוב על ידי תושבי הדרום. הם תיארו את תחושותיהם באופן אותנטי והציגו תמונת מצב אמיתית מזווית ניטראלית, הסרטונים זכו למאות אלפי צפיות, שיתופים ברשתות החברתיות ובעקבותם קומץ לא מבוטל של תושבי הדרום אף התראיינו לכלי תקשורת זרים, שם הם זכו להציג לעולם את זווית הראייה שלהם.

מקרה הבוחן מצוק איתן הוא דוגמה לכך שאנשים פרטיים יכולים להוביל פעולות הסברה שמשפיעות על הנראות שלנו כלפי חוץ. צריכים לזכור כי ההתמודדות עם האתגרים ההסברתיים אינה נחלת נבחרי הציבור, אלא אחריות של כולנו. ריבוי פרויקטים הסברתיים עצמאיים יכול להועיל לתדמיתנו.

ואם נחזור לרגע קטן למערכת הבחירות, מן הראוי שמועמדים לכנסת הקרובה ייקחו בחשבון את הסוגיה ההסברתית. בימים אלה ממש, רובם משקיעים משאבים ואנרגיה רבה בקידום התדמית האישית שלהם אל מול הבוחרים הפוטנציאלים, ואילו ישקיעו חצי מאותה אנרגיה בחיזוק תדמיתה של ישראל כמדינה חזקה מול אוכלוסיות זרות, הרווח יהיה כולו שלנו. ואנחנו, אנחנו חייבים, חייבים להשמיע קול - ולא רק בבחירות.