דו"ח המבקר – הפרק החסר
דו"ח המבקר – הפרק החסר

בשעת כתיבת שורות אלה, הדו"ח של מבקר המדינה בעניין יוקר הדיור טרם פורסם, ואף-על-פי-כן, לא יהיה זה מופרך לנחש מה לא יהיה כלול בו בתחום של הגורמים להיצע הנמוך של קרקעות ודירות, היצע שהוא הוא הסיבה להאמרת מחירי הדירות.

הכל מסכימים שהפתרון למצוקת יוקר הדירות הוא הגדלה של היצע הקרקעות לבנייה, ובעיקר קרקעות זולות יחסית. שיווק קרקעות יקרות בשדה דב בתל-אביב (לא מיותר לציין שהוצאת השדה מתל-אביב הוא שגיאה תחבורתית, ויתור על נכס חשוב לעיר ופגיעה קשה בתושבי אילת, והכל כדי להעשיר אילי נדל"ן), במתחם תעש ברמת השרון, או על שטח מחנה תל-השומר יאפשר בניית עוד ועוד מגדלי יוקרה באזור הצפוף המדינה. שיווק קרקעות יקרות מסוג זה לא יפחית את מחירי הדיור ולא ייתן פתרון כלשהו למי שסובל ממצוקת הדיור.

הישראבלוף הקרוי מחאה חברתית, שלא היתה אלא מחאה פוליטית שנועדה להחליף שלטון באמצעות הרחוב במקום דרך הקלפי, וסופה הצטמצם בהכנסת עסקניה לכנסת, העלה לסדר היום הציבורי את בעיית מחירי הדירות, אבל שלל את הפתרון האפשרי. למרבה הצער, ככל הנראה גם דו"ח המבקר יתעלם מן הפתרון האפשרי, ככל הנראה היחיד האפשרי.

כל העוסקים בבעיה מחפשים את הפתרון מתחת לפנס, אי שם בין הקרקעות שצוינו לעיל. הם אינם פונים, ולמעשה שוללים – ככל הנראה מסיבות פוליטיות – את הפתרון שיש בכוחו להוזיל את הדירות בגוש דן: בנייה על קרקעות מדינה במערב השומרון. אזור זה, המתאפיין באוכלוסייה ערבית דלילה, ממזרח ל"קו הירוק" בקטע שבין ראש העין למודיעין, דומה בשטחו לאזור שבין כביש 5 בצפון (גלילות במערב וראש העין במזרח) לבין כביש 431 בדרום (ראשון לציון במערב ומודיעין במזרח), המתאפיין באוכלוסייה יהודית צפופה.

שיווק קרקעות מדינה במערב השומרון ובשטח החולש על נמל התעופה בן-גוריון הוא ככל הנראה הפתרון היחיד האפשרי למצוקת הדיור וליוקר הדירות בשטח שממערב לו, בואכה קו החוף. מי שמתנגד לפתרון זה אינו מתכוון באמת להוזיל את הדירות, אלא להשאירן יקרות, ובלבד שלא תהיה בנייה יהודית במרחק כחצי שעה נסיעה מתל-אביב.

מציאות דומה קיימת באזור הצפוף והיקר האחר בישראל, הבירה ירושלים. גם כאן ניכרת התעלמות מהפתרון היחיד האפשרי, בנייה מזרחה. הארגונים הירוקים שוללים מטעמים אקולוגיים כל בנייה שתפגע ביער ירושלים ובאזורי טבע בהרי יהודה, אבל שוללים מטעמים פוליטיים כל פיתוח של ירושלים מזרחה לכיוון מעלה אדומים.

התוצאה של לחצים פוליטיים מבית ומחוץ נגד הרחבת ירושלים וגוש דן מזרחה היא עליית מחירי הדירות בירושלים ובתל- אביב. הימנעות מבנייה כזו משמעותה השארת מחירי הדיור ברמתם הנוכחית, ואף גבוהה יותר, והקרבת הסובלים מיוקר הדיור על מזבח דרך פוליטית מסוימת.

כאמור, ככל הנראה דו"ח מבקר המדינה לא יתייחס להיבט זה שהוא המרכזי בסוגיית מחירי הדיור בישראל. ייתכן שהימנעותו מכך נובעת מרצון לא להיות מעורב בפתרון בעל משמעות פוליטית. אבל, פרסום הדו"ח שלו ערב הבחירות הוא עצמו מהווה התערבות פוליטית במערכת הבחירות.