אך לפני קצת יותר מ-41 שנים. בערב יום הכיפורים ה'תשל"ד (באוקטובר 1973) היו לי שלושה חברים קרובים ששירתו לצידי בשרות סדיר כטנקיסטים וכמדריכי תותחנות טנקים בג'וליס.

עם כולם המשכתי בחברות קרובה אחרי תום השרות הצבאי. רעייתי שהייתה המדסי"ת של חיילינו ואנוכי.

כולנו הוצבנו לאותה יחידת מילואים- חטיבה 600. חטיבה 600 שבאותה עת קיבלה את מיטב הטנקים. טנקי M60A1 אמריקאים( סתם לתזכורת לכל מי שחושב שאפשר להסתדר בלי הידידות של ארה"ב). נחשבנו לטובי הטנקיסטים ("בוגרי" מלחמת ההתשה ומדריכי בית הספר לשריון) וקיבלנו, רחמנא ליצלן, את המשימות הקשות ביותר ויש גם מי שאומרים הבלתי הגיוניות ביותר.

האחד, משה מילדינר משכונת יד אליהו בתל אביב, סטודנט לרפואה בבולוניה, נפל בצומת טרטור לקסיקון בקרב הפריצה לתעלה לפני הצליחה. השני זאביק אורפז מקבוץ שמיר, ממציא , סטארטאפיסט בלשון ימינו, נפל בקרב על הרחבת מסדרון הצליחה (בחווה הסינית) מאש מצרית לאחר שחילץ עצמו מטנק שנפגע. השלישי, מוטי קורב מרמת גן, בוגר בית הספר להנדסאים, נהרג מאיבוד דם לאחר שטיל סאגר שפשף את צווארו בקרב על הרחבת מסדרון הצליחה בציר לקסיקון.

איני יכול שלא להזכיר חבר נוסף שנפל : מרדכי אילן קיטאי. אילן, בן נוה ים, נהרג בכיפת המפקד בטנק שלנו בשבת 20 באוקטובר 1973 (החלל היחיד של החטיבה באותה שבת). הכרתיו רק במשך שבוע אך אני מרגיש כאילו החברות בינינו הייתה ארוכה בשנים. לאחר שנים נרצחה אחותו ושני ילדיה הפעוטים באוטובוס הדמים בכביש החוף.

חברי אלו (שהייתה לי הזכות להיות חברם וללחום לצידם) מצטרפים למספר הנורא של 119 חללי חטיבה 600 במלחמה- להערכתי המספר הגבוה ביותר של חללים ביחידת מילואים במלחמת יום הכיפורים.

על כולנו מוטלת החובה לספר על חברינו, על גבורתם, על תרומתם להישרדותה של מדינת ישראל ועל הפוטנציאל העצום שהיה טמון בהם לקידום מדינת ישראל- פוטנציאל שנגדע באיבו.

רציתי לסיים באמירה המקובלת: יהי זכרם ברוך אך אני מרגיש שאין בכך די. העניין אינו רק העיסוק בעבר. העיקר היא החובה לבנות עתיד טוב יותר לכולנו. לעמנו ולארצנו. זו המחויבות האישית שקיבלתי על עצמי. זהו שטר חוב שמשה, זאביק, מוטי ואילן ביקשו בנפילתם שאעביר לילדי, לנכדי ולכל בני עמי ולתושבי ארצי.

ביחד עלינו לבנות מדינה טובה יותר, צודקת יותר, חזקה יותר והגונה יותר כדי שנצח ישראל לא ייכחד.

הכותב שימש כתותחן טנק בחטיבה 600 במלחמת יום הכיפורים. כמוכן משמש כיועצו של שמעון פרס מאז 1990 .