אחת הפגישות המשמעותיות שלנו עם שנת השמיטה היא דרך קדושת השביעית הנוהגת בפירות. קדושת השביעית משפיעה עלינו בכמה מישורים:

  • יש לנהוג בפירות הלכות קדושת שביעית: לא לבזות אותם, לשמור על שאריותיהם וכדומה, כמבואר בהרחבה בספרי הלכות השמיטה.
  • לרוכשים בחנויות ובשווקים – בזמן שישנם פירות וירקות הקדושים בקדושת שביעית, יש לרכוש רק בחנות המפוקחת באחד ממסלולי ההכשר לשמיטה (היתר מכירה, אוצר בית דין וכדומה).
  • בקטיף עצמי – בחלק מסוגי הירקות יש 'איסור ספיחין', ואסור לאוכלם כאשר הם נלקטים בתאריכים מסויימים.
  • ביעור – יש לבער את הפירות מן הבית כאשר כלו לחיה מן השדה, כפי שמבואר בספרי השמיטה.

לכן חשוב לעקוב אחר תאריכי הקדושה של הפירות והירקות. את הרשימה המלאה ניתן למצוא באתר 'כושרות'.

נכון לאמצע חודש אייר התשע"ה מצב הפירות והירקות הוא כדלהלן:

פירות – כמעט כל הפירות הנקטפים מן העצים כעת הם קדושים בקדושת שביעית, רבים מהם כבר נמצאים בשווקים (בננה, אפרסק, שסק, אוכמניות, גודגדן ודובדבן, לימונים, משמש, נקטרינה, ענבים, סברס (צבר), שזיף, שקד, תאנה, תות עץ).וחלקם יגיעו בחודשים הקרובים (אגס, ליצ'י, מנגו ועוד). פירות אלו אין לקנות בחנויות שאינן מפוקחות.

ישנם כמה מיני פירות שנמכרים ובעונה זו עדיין לא חלה עליהם קדושת שביעית: אגוזים, אנונה, זיתים, חבושים, פומלה, קלמנטינה, שקדים, ותמרים. פירות אלו ניתן עדיין לרכוש בחנויות שאינן מפוקחות לשמיטה.

ירקות – כל הירקות שנקטפו בשמיטה קדושים בקדושת שביעית. לכן אין לקנות שום סוג של ירק בחנויות שאינן מפוקחות.

בשלב זה של השנה רוב הירקות כבר אסורים באיסור ספיחין ואין לאוכלם אף בקטיף עצמי מן הגינה, משום שרק ירקות שהתחילו לצמוח לפני השמיטה מותרים באכילה. מטעם זה גם ב'אוצר בית דין' מתמעטים מיני הירקות הקדושים בקדושת שביעית (מלפפונים, חצילים וקישואים, ובקרב תסתיים גם עונת העגבניות הקדושות. נותרו קדושים רק ירקות בעלי זמן גידול או שימור ארוכים: בטטה, בצל, גזר, גמבה, תפוחי אדמה, וסלק). שאר הירקות הנמכרים כעת ב'אוצר הארץ' הינן של 'היתר מכירה' (כאשר מסומן 'מגבול עולי מצרים' ולא מסומן 'קדושת שביעית'), או ירקות הגדלים בערבה, שהייתרון המרכזי שלהם הוא חיזוק חקלאות יהודית בארץ ישראל בלבד (למעט מספר מינים מיובאים).

דגנים וקטניות – בשלב זה של השנה מתחילים להגיע לשוק קטניות הקדושות בקדושת שביעית (פול טרי, שעורה, שעועית, קלחי תירס, ובקרוב גם חומוס וכוסבר). קטניות אלו אין לרכוש בחנויות שאינן מפוקחות. שאר הקטניות עדיין אינן קדושות ומותר לרוכשן בשוק.

חשוב להדגיש שרבים מסוגי הדגנים והקטניות היבשות (כגון אורז, חיטה, עדשים, קווקר) מיובאים מחו"ל, ואין בהם צורך בהכשר מיוחד לשמיטה.

תבלינים – כל התבלינים הנקטפים בעונה זו (כגון: בזיליקום, זעתר, לואיזה, נענע, רוזמרין) קדושים בקדושת שביעית. רוב התבלינים המיובשים (כגון: כמון, כרכום וכדומה) מיובאים מחו"ל ומותר לקנותם גם בלא הכשר לשמיטה.

חשוב להדגיש, שבתבלינים הגדלים בתוך בית, ותחתיהם צלחת או כלי קיבול החוצץ בינם ובין הקרקע – אין קדושת שביעית כלל.

ביעור – בשלב זה עדיין אין חובת ביעור על שום מין ממיני הפירות והירקות. אמנם בתחילת סיוון צריך לבער מן הבית מי שנשארו בידו ברוקולי או שסק הקדושים בקדושת שביעית, ובסוף סיוון צריך לבער גם את תרמילי האפונה הקדושים.