רפורמת הגיור
רפורמת הגיור

מלאכת הגיור בארץ חייבת לעבור לטיפולם הבלעדי של רבני העיר. הנה, העברת מערך הגיור אל הרב חיים דרוקמן הביאה את בית הדין הרבני הגדול להוציא פסק הלכה הפוסל באופן גורף את כל מי שהתגיירו בבית דינו.

אפילו פסק ההלכה של הרב עובדיה יוסף, המכיר בכל הגיורים שנעשו בצה"ל, גרר מחאה וביטול מצד רבנים שאינם סוברים כמוהו. לכן על הרבנות הראשית להעביר את הטיפול בנושא בירורי היהדות והגיורים לרבני העיר רשמי הנשואין.

בכוח הרבנים המקומיים המכהנים כרשמי הנישואין, לרשום או שלא לרשום לנישואין, כל מי שהתגייר כהלכה. ישנם בקרב רבנים אלה, הרואים בחובה לאהוב את הגר מצוה. וישנם הרואים בגרים סכנה לאחדות ישראל. וטוענים שקשים גרים כספחת לישראל. כבר לפני כאלפיים שנה, פנה נוכרי להלל וביקש להתגייר – גיירו מיד. פנה לשמאי – דחה אותו.

הפוסקים כבית שמאי, לא יעסקו בגיור, גם אם יחקק חוק הגיור האזרחי וחוק הגיור הצבאי. רבנים אלה, מכירים בגר כגר צדק אך ורק אם מצאוהו מקיים תרי"ג המצוות הלכה למעשה ומקפיד על קלה כבחמורה. לכן כשיבקשו הגרים לבוא בברית הנישואין, טוב יעשו אם יפנו לרבני העיר הפוסקים כבית הלל.

התקווה היחידה לישראלים הנוכרים המבקשים לקבל על עצמם את הדת היהודית ולהתגייר, יבוא מצד אותם רבני עיר רשמי נישואים הפוסקים כבית הלל ומבקשים להקל על המתגיירים.

רבנים אלה, יעשו ככל שיש לאל ידם לסייע ביד אלה שמתוך אמת ואמונה באים להתגייר. הם גם יכירו בכשרות הגיור וישמחו לחתן אותם כדת משה וישראל. יסייעו מתוך אהבה, גם לגרים המתקשים לקיים את כל תרי"ג המצוות לדקדוקיהם ופרטיהם קלה כבחמורה. הם יודעים שחובה לאהוב את הגר ומצווה לקרבו. הם גם יודעים שאי אפשר לבטל גיור שנעשה כהלכתו, גם אם המתגייר שב לסורו, כפי שארע לגרי שלמה ושמשון.

היום עומדות בפני הרבנים המקומיים רשמי הנשואין שתי אפשרויות; לפסול את המתגיירים פסילה גורפת לדחותם ולדוחפם הישר אל זרועות התנועה הרפורמית או לקרבם בעבותות אהבה ולקבלם כבנים לאברהם אבינו עליו השלום. רבני העיר ורק הם מוסמכים להכריע בשאלה: האם להכיר בגיורים המאושרים ע"י הרבנות הראשית, בין אם נעשו בצבא או באזרחי, או לפוסלם.

לכן, טוב תעשה מועצת הרבנות הראשית, אם תאפשר לרבני העיר - רשמי הנשואין, לעשות את המלאכה. ראשית עליה לבטל את ההנחיות שהוציאה לרבני העיר ונוטלות מהם כל סמכות לברר יהדות ולעסוק בגיור. כיום, ללא אישור יהדות מבית דין רבני אסור לרב עיר להשיא עולה חדש או את צאצאיו.