סרן דמיטרי (דימה) לויטס נפל לפני כשנה, בשבוע השלישי של מבצע צוק איתן. הצלף שירה בו למוות פעל מתוך מרפאה בלב ליבה של שכונת סג'עייה.

עכשיו פותח הפצ"ר בחקירה נגד המג"ד של דימה, סא"ל נריה ישורון, שהספיד את פקודו ברשת הקשר הגדודית יממה לאחר שנהרג, במקביל להלוויית פקודו שהתקיימה באותה שעה בהר הרצל בירושלים. בסיום ההספד, שבו הבדיל ישורון בין לוחמי צה"ל "שמסכנים את נפשם כדי להגן על תושבי הדרום" לבין הטרוריסטים "שיורים עלינו מתוך מסגדים, מרפאות ובתי חולים", הוא הורה לירות על "המרפאה" מטח פגזים, "של כבוד והצדעה".

מטח הכבוד שנורה לכיוון "המרפאה", שככל הידוע היתה נטושה, התקבל אז בכבוד רב. דובר צה"ל אישר לכלי התקשורת לפרסם את ההקלטה.

גם "ביבשה", ביטאון רשמי של צה"ל, פירסם את הדברים, ואף ראיין את ישורון. אפילו במוזיאון השריון של צה"ל ציינו את "הספד מטח הכבוד".

עכשיו נופל ישורון קורבן למתווה המשפטי, המכונה בצה"ל "כיפת ברזל משפטית". במסגרת המתווה הזה צריכה הפרקליטות הצבאית לספק לדרג המדיני את "ליטרת הבשר" - החקירות העצמאיות. 
ישראל זקוקה לחקירות הללו כדי שתוכל לנופף בהן לעיני העולם ולהוכיח: "הנה - אנחנו בעצמנו חוקרים חשד ל'פשעי מלחמה'. בבקשה אל תתערבו". 
המצג הזה הכרחי, על פי העצה המשפטית שקיבל הדרג המדיני, כדי להיחלץ מוועדות חקירה ומטריבונלים פליליים בינלאומיים, דוגמת בית הדין הבינלאומי בהאג. 
אלא שהבחירה בישורון אינה מוצלחת מכל הבחינות. מדובר בקצין מובחר, בעל יושרה ועמוד שדרה מוסרי. 
ישורון פעל נגד מטרה טרור לגיטימית, "מרפאה" כביכול, שרק 24 שעות קודם לכן נוצלה בצורה השפלה ביותר על ידי חמאס. רק פרסום תקשורתי, תחילה של אתר פרו־פלשתיני ואחר כך של ערוץ 10, הביא להחלטה על פתיחת חקירת האירוע, שלפתע הפך מ"מורשת קרב לגיטימית ומעוררת השראה", ואולי אף מ"צורך מבצעי", לחשוד כ"פשע מלחמה".

הפצ"ר עדיין יכול לתקן את החלטתו. חקירת ישורון היא טעות בכתובת.

מתוך "ישראל היום"