מי מפחד מפרופ' יפה זילברשץ?
מי מפחד מפרופ' יפה זילברשץ?

פרופסור יפה זילברשץ, שמונתה על ידי שר החינוך נפתלי בנט ליושבת ראש הוועד לתקצוב ותכנון במועצה להשכלה גבוהה (ות”ת), ספגה מייד עם דבר המינוי לינץ' רב-זרועי מאת עסקניות ועיתונאיות מגדריסטיות.

בלינץ' משתתפים בין היתר ערוץ 2 ואתרים שונים, בהם "הארץ" ו"וויינט", וארגוני נשים מסויימים. מכיוון שהמינוי טעון אישור במליאת המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) בתחילת ספטמבר, ייתכן שהקמפיין נגד זילברשץ מיועד למנוע את אישור המינוי, או שהכוונה היא ללחוץ עליה להסיר את מועמדותה לפני כן.

מי חושש מזילברשץ ומדוע? הארגונים אשר, על פי הדיווחים, הביעו התנגדות למינוי, הם שני ארגוני סטודנטיות פמיניסטיים שפועלים באוניברסיטה העברית – האחד קרוי אל"ה (אוניברסיטה ללא הטרדות) והשני – "ירושלמיות".

הארגונים האלה מעורבים בקמפיינים בוטים נגד מרצים באוניברסיטה העברית החשודים בהטרדה של סטודנטיות, אשר נערכים באמצעות הפייסבוק והעתונות, ואולם – לפחות בשנים האחרונות – נראה כי הם מעורבים הרבה פחות, אם בכלל, במאבק בתופעה חמורה פי כמה; כוונתי לרצף בלתי פוסק של מעשים מגונים ותקיפות של ממש המבוצעים ע"י ערבים באזור שבין המעונות בהר הצופים לבין הקמפוס, ובגבעה הצרפתית. ערוץ 7 דיווח על התופעה הזו בהרחבה לאורך השנים.

למרבה החרפה, סטודנטיות שמנסות לעורר מאבק של ממש בעבריינות המינית-לאומנית (או "לאומינית", כדברי הרב כהנא ז"ל) הזו נתקלות בהשתקה מאותם הגורמים שמחנכים אותן לאורך השנים שלא לשתוק על הטרדה קלה כחמורה – כאשר שהמטריד הוא דמות סמכות יהודית. לאחר מאמצים רבים הצליחו כמה מהסטודנטיות הללו לגרום לחוג המגדר באוניברסיטה לערוך כנס בנושא, בחודש אפריל בשנה שעברה, אבל גם שם, דיברו בעיקר על כמה שערביי עיסאוויה מסכנים ומקופחים. אחת המרצות אף אמרה שאונס אחד בשנה (בגבעה הצרפתית) לא מצדיק התייחסות לתופעה כשימוש באונס ככלי נשק במלחמה.

כידוע, תנועת הנשים היא כלי בידיו של השמאל הקיצוני. ואם פרופ' זילברשץ נתפסת כלא מספיק שמאלנית, ולא מספיק כנועה לתקינות הפוליטית, הרי שמבחינת השמאל, היא אדם מסוכן וצריך להילחם במינוי שלה. ולצורך כך, אפשר ואף רצוי לשלוף מהנפתלין את העובדה שלא שיתפה פעולה עם ניסיון לחסל קולגה בגין עבירה של הטרדה מינית, שלפי דעתה לא היתה ולא נבראה.

מינויה של פרופ' זילברשץ הוא הפעם הראשונה בה מונתה אישה לעמוד בראש הות"ת. ואולם, נראה כי בעיני ארגוני המגדר הקיצוניים, לא די בכך שתמונה אישה, אם היא לא אוחזת בדיוק בדעות ה"נכונות”. להיפך: אישה כזו מסוכנת יותר מגבר, כי אי אפשר לקרוא לה "חזירה שוביניסטית”, או לאיים עליה בתלונות על הטרדה מינית. בעיה דומה יש למגדריסטיות עם מירי רגב ואיילת שקד. יש לקוות שזילברשץ והשר בנט לא ייכנעו ללחצים הללו וכי המינוי יאושר.