המינוי הנכון בזמן הנכון
המינוי הנכון בזמן הנכון

האם לא היה נכון למנות מפכ"ל מתוך המשטרה? האם ניתן לחכות עד שמפכ"ל מוצנח, שמעולם לא כיוון תנועה ולא תפס גנב, ילמד את עבודת המשטרה במקום קצין משטרה המסוגל להתחיל לעבוד מרגע כניסתו לתפקיד? ואם כבר למנות אדם חיצוני, האם גל הירש הוא האדם הנכון?

השר לבטחון פנים שרוצה לשקם את אמון הציבור לא יכול להרשות שהפעם ימונה מפכ"ל מבפנים. המשטרה ובייחוד תדמיתה, נמצאים בשפל לאחר סדרת פרישות של קצינים גבוהים על רקע ערכי ואף עברייני, דבר שפגע באמון הציבור במשטרה.

אין ספק שישנם שוטרים וקצינים רבים, ישרים והגונים, העושים מלאכת קודש יומם ולילה למען אזרחי המדינה, אבל הצטברות הפרשיות המביכות מאלצת כרגע מינוי אדם מבחוץ שאינו מעורב בפוליטיקות הפנימיות ושיהיה מסוגל לבצע רפורמה מרחיקת לכת. על רקע רצף הזעזועים האחרונים עשה השר לבטחון פנים את המובן מאליו במנותו אדם מבחוץ, והסערה שהתחוללה מעידה על מידת האומץ שהמהלך דרש.

ואם כבר מינוי חיצוני, האם נכון למנות אדם שכשל? גל הירש התפטר לאחר מלחמת לבנון השניה לאחר שתחת פיקודו אירעה חטיפתם של אודי גולדווסר ואלדד רגב ונהרגו חיילים נוספים באירוע שגרם לפרוץ מלחמת לבנון השניה. טענות נוספות נגדו עוסקות בלשון פקודותיו שמרוב תחכום היו עמומות וזרות לשפה הצבאית הברורה.

ישנה השוואה מפורסמת בטיפול בקצינים שכשלו בין הנוהג הבריטי לנוהג היפני. מפקד בריטי שכשל נלקח לשיחה שבה מסבירים לו מפקדיו את טעותו, ולאחר שמתרשמים שהוא הבין והפנים מטילים עליו תפקיד חדש. היפנים, לעומת זאת, נהגו לבצע "חרקירי", קצין שלא עמד בציפיות התאבד באמצעות חיתוך הבטן כמוצא של כבוד, במקום הוצאה להורג. כך הפסידו היפנים הון אנושי אדיר של קצינים מנוסים שהושקעו בהם משאבים אדירים בהדרכה ובניסיון מצטבר. הבריטים, שמרו על האנשים המנוסים הללו שהמשיכו במקרים רבים לשרת ולהביא תועלת.

במדינת ישראל נהוגה השיטה היפנית. פרט לכך שאין ציפייה להתאבדותם של הקצינים, הם נזרקים ונמחקים. צה"ל ומדינת ישראל, לא רק שמאבדים את ניסיונם וכישוריהם, אלא שבתרבות הארגונית הרעה והמטופשת הזו גורמים לפגיעה במוטיבציה ולהפיכת מפקדים לבינוניים שאינם יוזמים ואינם מנסים להצטיין. לא עשית – לא נכשלת.

וינסטון צ'רצ'יל היה מהוגיה ויוזמיה של המתקפה על גליפולי במלחה"ע הראשונה. המתקפה נכשלה והפכה לאסון. כתוצאה מכך כונה צ'רצ'יל "הקצב מגליפולי". ביפן הוא היה מתאבד. אצלנו הוא היה מחוק. בבריטניה הוא עלה לגדולה והציל את האנושות.

'גליון הציונים' של הקריירה של גל הירש מעורר כבוד רב. הוא סיים בהצטיינות את הפנימיה הצבאית ואת קורס הקצינים, השתתף, במגוון תפקידים, בקרבות רבים שאותם ניהל באומץ לב ובדבקות יוצאת דופן במטרה. כמפקד שלד"ג זכתה היחידה בשני פרסי רמטכ"ל וצל"ש יחידתי על תעוזה, כמח"ט בנימין זכתה החטיבה בשני פרסי רמטכ"ל, וכקצין אג"מ של פיקוד מרכז דחף ותכנן את מבצע "חומת מגן" שחיסל את הטרור ביו"ש שצמח בתקופת אוסלו. ועדת וינוגרד ניקתה אותו למעשה מאחריות לכישלון בלבנון.

כמפקד ביה"ס לקצינים הרחיב את הידע הנדרש מצוערים כתנאי כניסה, בתחומי החינוך, מורשת הקרב וידיעת הארץ. בתפקידו זה פעל להעמקת הידע בתחומי מורשת ישראל ויהדות, הכניס את ארון הספרים היהודי אל לשכתו ואל ספריית הצוערים ויזם את הקמתו של בית הכנסת בבסיס. בתקופתו זכה בית הספר בשני פרסי רמטכ"ל. הירש הוא יו"ר עמותת "נועם", עמותה המקדמת חינוך למנהיגות, מעניקה מלגות ומקיימת כנס מנהיגות שנתי בתל חי.

גל הירש הוא אדם בעל עבר מרשים שכיום משתוקק להוכיח את עצמו ולשקם את תדמיתו. ניתן לצפות שהפיק את הלקחים משגיאותיו, וישנו סיכוי רב שהמשטרה והחברה הישראלית יפיקו תועלת מכישרונותיו והמוטיבציה שלו.