על עיגון ושיימינג בפייסבוק
על עיגון ושיימינג בפייסבוק

לאחרונה רצה שמועת פייסבוק על בן בליעל שסרב לתת גט לאשתו, והותיר אותה עגונה ובוכיה.

הצד של האישה פרסם את פרטיו האישיים, ואת סירובו לתת גט לאשתו האומללה. לאחר שיתופים מסיביים ולייקים לרוב – התפרסם כי הלחץ נתן את אותותיו במהרה, ולאחר שנים של עיגון, הגט ניתן סוף סוף בשעה טובה ומוצלחת.

לכאורה נמצא פתרון חדש ופשוט למדיי למצוקת "מסורבות הגט" על ידי בעליהן המעגנים והאכזריים.

לדעתי, שיטה זו היא לא פחות מאשר מעשה נבלה ושפיכת דמים, ואין בינה לבין כל שיימינג אכזרי ולא כלום.

הפייסבוק הוא לא מקום לחריצת דין על אדם. מאז ומעולם נהגו בני ישראל לשטוח את טענותיהם בפני בית דין. בית הדין שמע את טענות שני הצדדים, זימן עדים, דרש חקר ובדק, ולבסוף פסק כפי שחנן ה' את דייני בית הדין – "א-להים נמצא בעדת א-ל ובקרב א-להים ישפוט". הקב"ה הסמיך את הדיינים לחרוץ דין על פי חוקי התורה.

לא שמענו שפריבילגיה זו ניתנה לכל בעל חשבון פייסבוק. חריצת דין ללא ידיעה כלל אם מדובר במקרה אמיתי או בנקמנות ובסכסוך עסקי לדוגמה, ללא שמיעת שני הצדדים, ללא יכולת לשמוע עדים ולדעת את המקרה לאשורו על כל היבטיו, והכי חמור: ללא יכולת לצד המותקף לנקות את שמו לעולם, הוא מעשה אשר לא ייעשה על ידי בני אברהם, יצחק ויעקב.

שילהוב ההמונים בפייסבוק אינו מלאכה מורכבת. הוא דרך קלה ובטוחה להשיג את היעד הנדרש. אך הוא אכזרי והרסני ונטול ביקורת ומעצורים. היינו עדים ליותר מדי מקרים שהסתיימו בהתאבדות בעקבות חוסר יכולת להתמודד עם מסע השיימינג האכזרי, שפעמים רבות התברר כלא מדוייק ולעתים אף שקרי ומניפולטיבי מיסודו.

חשוב לדעת, שאמנם פעמים רבות הבעל אכן מתאכזר לאשתו ומעגן אותה מתוך נקמנות וקנאה גרידא, אך לעיתים הדבר נובע כהגנה עצמית בשל התנהגות נבזית של האשה, אשר מנסה לסחוט אותו כלכלית או במניעה ממנו לראות את ילדיו וכו' וכו'.

דבר נוסף, "ארגוני הנשים" למיניהם אשר ממומנים על ידי הקרן החדשה לישראל, לא טומנים ידם בצלחת, ובמסווה של הומניות ואמפתיה כלפי נשים עגונות, הם מקדמים את האג'נדה הכמעט מוצהרת שלהם לחיסול מערך הנישואין היהודי ולפירוק התא המשפחתי בישראל.

לכן, אל תשתתפו ואל תשתפו בסיכול ממוקד בפייסבוק, אל תצילו עשוקים דרך הפייסבוק. תנו למערכת המשפט לעשות זאת. גם אם יש ביקורת על הכוח של מערכת זו להציל עשוקה מיד עושקה, האלטרנטיבה גרועה בהרבה, וכרוכה באיסורי תורה חמורים.