גם צבא צריך היסטוריה
גם צבא צריך היסטוריה

השבוע נתבשרנו כי במסגרת סדרי העדיפויות והקיצוצים בתקציב הביטחון, שתי הפנימיות הצבאיות תיסגרנה בקרוב. אני מניח שנערכו דיונים קדחתניים ומלומדים עד אשר הגיעה הכרעת הרמטכ"ל ובהסכמת שר הביטחון.

מה שמטריד הוא העובדה שבמסגרת הדיונים על התקציב עלה גם, בין השאר, שמה של חטיבת השריון הסדירה 7, כמועמדת לסגירה. אמנם הצעה זו נפלה, אלא שכאן צריכות הנורות האדומות להידלק.

שהרי אומה החפצה בקיום מוכרחה היסטוריה צבאית, היסטוריה שממנה למדים הלוחמים החדשים מה טיבו ומה משמעותו של כוח ומהי הקרבה ועל מה בכלל נלחמים. ההיסטוריה הצבאית של מדינת ישראל היא כל כך מזערית ביחס לשנות קיומה, עד אשר דור התחייה נאלץ לאמץ לעצמו את בר כוכבא ולוחמיו ואת המכבים כדי לבנות מסד לקיומו של כוח לוחם בארץ המתחדשת. והוקם צבא והוקמו חטיבות וגדודים ובתי ספר צבאיים. ולכל אחד מורשת קרב ומסורת משלו.

אין כמו חג החנוכה לסמל את גבורת המכבים ואת החיוניות של מסורת קרב. ואף על פי שיש והיו ניסיונות לגמד את הגבורה המכבית לנרות דקיקים, המסורת הזו חזקה מכל. כך צריכה להיות החשיבה של מפקדי צה"ל בזמן הזה כמו בימים ההם. רוחות המלחמה בעולם מנשבות תדיר ובעוצמות מתגברות, ואינן פוסחות על ישראל. סגירתן של הפנימיות הצבאיות שמה ללעג את המאמץ המתמשך לחנך דורות של מפקדים וחיילים נחושים במורשתם ובחיוניות להגן על המולדת. המחשבה לסגור חטיבת שריון סדירה, מפוארת ללא ציניות, מבטאת רוח צוננת מהמפקדים אשר לא מחוברים אל המציאות המזרח־תיכונית. מחשבה זו איננה מבינה את חשיבותה של היסטוריה צבאית שעליה נשען החינוך הצבאי המקצועי, שלא נאמר מזלזלת ביסודותיה של כל אומה באשר היא.

עוד עולה מהדיונים הללו, ובכל שנה מחדש, ההיצמדות לאווירה האופנתית שיש להקטין את הצבא. יש להעביר תקציבים למשימות "חברתיות", ובמילים יותר מדויקות - יש ללכת על "תקציב אזרחי". במשך שני עשורים ניכרות דרישות לקיומו של צבא חכם וקטן, וכל המקטין הרי זה משובח. ברם, כל מלחמה או סבב עימות הוכיחו כי חיל הרגלים וחיל השריון והתותחנים הם ליבו של הצבא. כלי מלחמה כמו טנקים ונושאי גייסות ותותחים עלו על הכוונת של מקצצי התקציב פעם אחר פעם, ועכשיו גם מטוסי קרב וספינות מלחמה.

שלמות מבצעית, הגנה הרמטית, תזמון מדויק בין זרועות הביטחון כדי להגיע אל מחבל בין אזרחים, פירושם הגדלת תקציב או לפחות שינוי בסדר העדיפויות. שלמות מבצעית אינה יכולה להתבסס אך ורק על "צבא קטן ומקצועי". מורשת קרב איננה המצאה של צה"ל, היא אחת מהאדנים האיתנים של כל צבא בעולם, ובלעדיה הניצחון בושש לבוא.

מתוך "ישראל היום"