בעקבות יהודה המכבי
בעקבות יהודה המכבי

בשנים אלה מתבצעות עבודות נרחבות לשיפור כביש 1, הכביש הראשי המקשר בין ירושלים לבין מישור החוף. כביש זה הגיע למצב של אי-ספיקה ומתאפיין בפקקים אינסופיים ובתאונות רבות. למרבה הצער, ההרחבה החיונית פוגעת קשה בנוף והורסת את האופי והמשמעות של המושג שער הגיא.

המעלה הטבעי, ההיסטורי והנוח מהשפלה לירושלים הוא מעלה בית חורון. מצביאי ישראל בימים ההם (יהושע בן-נון, יהודה המכבי) ובזמן הזה (יצחק רבין במלחמת ששת הימים) הבינו שהשליטה על מעלה זה היא המפתח לשליטה באזורי ירושלים וגב ההר. התווי ההיסטורי במעלה זה שודרג והפך להיות כביש 443, ממחלף בן-שמן ועד למבואותיה הצפוניים של ירושלים הבירה. בכביש זה נעשו שיפורים משמעותיים, שהגבירו את נוחות הנסיעה ואת רמת הבטיחות בו, והפכו אותו לחלופה מועילה לכביש הראשי והעמוס לעייפה, הן לעולים לירושלים והן ליורדים לבקעת הירדן ולים המלח. עם זאת, כדי להפיק מכביש זה את המרב, ראוי לשפרו עוד יותר ולהגביר את רמת הביטחון בו.

בכל מצב, הקשר בין שתי עריה המרכזיות של ישראל אסור שיתבסס על כביש יחיד, טוב ככל שיהיה. על כן, גם הרחבת כביש 1 אינה מייתרת את כביש 443. יעידו על כך ההפניות הרבות לשימוש בכביש זה, בכל פעם שבכביש 1 מתרחשים אירועים שונים, פגעי מזג אוויר, תאונות גדולות, שריפות, פיגועים, אירועי חמ"ס, וכו'.

מבחינה כלכלית, עלות שיפורו ואחזקתו של הכביש נמוכה יחסית. השיפועים בו מתונים ואין בו פיתולים וסיבובים מסוכנים כמו בכביש 1, אשר מצריכים פתרונות הנדסיים יקרים מאד ופגיעה קשה בנוף, לרבות הסתרתו מעיני הנוסעים, הן בכביש ועוד יותר מכך במסילת הרכבת החדשה לירושלים. השקעה בשיפור נוסף של כביש 443 תוחזר תוך זמן לא רב באמצעות חסכון בזמן הנסיעה של רבבות נהגים וכלי רכב מדי יום, ועל-ידי צמצום ניכר בנזק הכלכלי שגורמות תאונות הדרכים.

מבחינה מדינית, כל חיזוק של ירושלים ושל הדרכים אליה מדגיש את נחישותנו להישאר בה. לטוענים שאין לסלול כביש "פוליטי" ב"שטחים", יש להזכיר שגם דרך המלך הקיימת עוברת בקטע מסוים ב"שטחים".

מבחינה ביטחונית, מדובר בכביש חשוב, המהווה דרך מהירה ונוחה לירושלים. דרך זו יכולה לסייע לתנועת כוחות מהירה בזמן רגיעה ובזמן חירום, הן לירושלים ולמחנות צה"ל שמצפון וממזרח לה, והן לבקעת הירדן.

כשם שגוש עציון הוא אזור הביטחון המבטיח את אגפה הדרום-מערבי של ירושלים, כך חשובים מערב בנימין ומעלה בית חורון להבטחת האגף הצפון-מערבי של העיר. אפילו מי שדוגל בחלוקת ארץ ישראל המערבית חייב להבין שלא ייתכן להחזיר את פרוזדור ירושלים למציאות חיינו, כפי שהיה לפני מלחמת ששת הימים, ואפילו הוא חייב להבין שגם בהסדר על-פי תפישתו, כביש זה חייב להיות חלק ממדינת ישראל.