לא תצליח לחמוק ממני

היא מתחפשת ומתאפרת בתחפושת ה"מסכנה". חכמתה אינה רק באמנות המשחק, אלא לא פחות מכך חכמת הדיפלומטיה, הפוליטיקה והמשפט הציבורי.

יהודה גליק , א' בשבט תשע"ו

זוכה. גליק
זוכה. גליק
צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

ושוב איש ניתן בידי אישה. ולא סתם איש – אלא המלך ב-ה"א הידיעה. דוד מלך ישראל נלכד, ולא בפעם הראשונה, בידי אישה המבהירה לו את מצבו ומעמדו וגורמת לו לחזור לעצמו ולפעול. ואולם הפעם הנושא איננו כישלון בראיית אישה טובת מראה מאוד "רֹחֶצֶת מֵעַל הַגָּג", אלא למידת לקח מפי אישה חכמה ואסרטיבית העומדת על דעתה.

יואב, שר הצבא הנחוש, מבין שמאז חטא בת-שבע, המלך איננו מסוגל לקבל החלטות. הבן הגדול והיפה, אבשלום, הרג ללא משפט את אחיו, האנס האכזר אמנון, ונאלץ לחפש מקלט אצל סבא תלמי מלך גשור. מצופה מהמלך לפעול, ליזום ולנקוט עמדה, אך הוא קרע "אֶת בְּגָדָיו וַיִּשְׁכַּב אָרְצָה" פסיבי לחלוטין.

יואב מבין שהדרך היחידה לגרום למנהיג האימפריה לצאת ממצב של קיפאון, איננה הטפת מוסר, אלא מפגש עם סיפור אנושי נוגע ללב שיגרום למלך להזיל דמעה. דוד, שהוא גם נעים זמירות ישראל, איננו אדם אפאתי, ויואב בוחר באלמנה העומדת לאבד את הבן היחיד שנותר לה בגלל קרובים אכזרים תאבי ירושה. האישה הנבחרת באה מאותה העיר שעתידה להוציא מתוכה את עמוס, נביא הצדק והרגישות החברתית.

האישה מתחפשת ל"מסכנה", ותחפושתה מזכירה את הגבעונים מימי יהושע. חכמתה באמנות המשחק - ולא פחות מכך באמנות הדיפלומטיה, הפוליטיקה והמשפט הציבורי - לא תאפשר למלך להתחמק בהקמת ועדת בדיקה או בהעברת הנושא לטיפול השר לענייני טאטוא מתחת לשטיח. היא לא תרפה עד שהמלך יוציא מפיו התחייבות מפורשת במילים "חַי ה'". היא תדרוש ממנו לקבל אחריות - על עצמו, על משפחתו ובעיקר על ממלכתו. היא אמנם מעלה את הטענה "וְלָמָּה חָשַׁבְתָּה כָּזֹאת עַל עַם אֱלֹהִים" - יהודים אינם מסוגלים להיות מושחתים כל כך - אבל מכריחה אותו להתנהג כמלך ולהחזיר את בנו לירושלים.

ולמרות כל זאת סוף הפרק טרגי. המלך עושה מעט מדי ומאוחר מדי. הנשיקה שהוא מעניק לבסוף לבן הסורר איננה מצליחה למנוע את המרד הקשה של הפרק הבא.

מתוך הפרק היומי בתנ"ך