לא פלילי, אבל מסריח
לא פלילי, אבל מסריח

במישור הפלילי פרשת הרפז הולידה עכברונצ'יק מסריח. מסריח, אבל כשר פלילית - קבע היועמ"ש וינשטיין, שבניגוד למשטרה החליט שלא להחליט.

גם לאחר שנים של חפירות בים המלל ובהררי המסמכים וההקלטות, הוא לא מצא ולו זנב, בדל של עבירה פלילית, שאפשר לתלות עליו את הנאשמים המרכזיים בפרשה. הדג של צה"ל, כך גילינו אתמול, מסריח מהראש ועד הזנב.

גם הממצאים החמורים שהתגלו בפרשה זו במישור האתי והארגוני הביאו את היועץ להסתפק בקביעה שקצינים בכירים בצה"ל, ובראשם הרמטכ"ל אשכנזי, חטאו ב"התנהגות שאינה הולמת".

חוק השיפוט הצבאי קובע מסלול מעין מקביל לחוק הפלילי הרגיל. ייחודו של סעיף 130 לחוק השיפוט הצבאי בקביעתו ש"התנהגות שאינה הולמת" אינה רק עבירה אתית, אלא עבירה צבאית של ממש, שעונשה מאסר. "חייל בדרגת סמל או בדרגה גבוהה מזו, שהתנהג באופן שאינו הולם את דרגתו או את עמדתו בצבא, דינו - מאסר שנה", נכתב בחוק.

עבירת הסל של "התנהגות שאינה הולמת" היא מפלטם האחרון של תובעים שאין בידם די ראיות ברף הנדרש להרשעה פלילית, "מעבר לכל ספק סביר". כך מצא עצמו קצין שניהל מערכת יחסים אינטימית עם חיילת שהיתה נתונה למרותו מורשע בעבירה זו, כאשר הראיות לא הספיקו להרשעתו בעבירת האונס החמורה.

במהלך השנים מילאו בתי הדין הצבאיים, ממקרה למקרה, את ההגדרה העמומה שבחוק בתוכן מגוון. כך, לדוגמה, הורשע קצין ב"התנהגות שאינה הולמת"  כאשר עמד מנגד ולא עשה דבר למנוע התעללות של חיילים בפלשתיני שנעשתה לנגד עיניו. במקרה אחר הורשע בעבירה זו קצין שניצל את פקודיו לעשות עבורו עבודות פרטיות או שנטל מהם הלוואה שיצרה תלות בינו לבינם.

המקרים שהתגלו בדו"ח היועמ"ש על פרשת הרפז הוסיפו פרקים חדשים, בזויים ומכוערים מאוד, לעבירה זו. אולי המעשים אינם פליליים - אבל סירחונם האתי והציבורי עולה השמימה, וריח צחנתם יישאר באוויר לעוד הרבה שנים.