קרן הקולנוע השמאלני

צבי פישמן , ו' באדר תשע"ו

מתי הייתה הפעם האחרונה שראיתם סרט עלילתי ישראלי על קבוצת נוער אידיאליסטי שמקים מאחז חדש בגבעה שדופת רוחות בשומרון, כאשר הם בונים שוב ושוב את הצריפים הדלים שלהם אחרי שערבים וכוחות הביטחון הישראלים הורסים אותם?

ומתי הייתה הפעם האחרונה שראיתם סרט עלילתי ישראלי על משפחה של עולים דתיים מאמריקה, אידיאליסטים, שמתמודדים עם חייהם החדשים בחברון ברוח אופטימית ושמחה? אני בטוח  שלא ראיתם סרטים כאלה, משום שאינם.

מתי הייתה הפעם האחרונה שראיתם סרט ישראלי, מלא אקשן, מבוסס על הטייסים הגיבורים של חיל האוויר במלחמת ששת הימים, או על גבורתו של יאנוש בן-גל במלחמת יום הכיפורים? או מתי הייתה הפעם האחרונה שראיתם סרט עלילתי ישראלי, מלא מתח, מבוסס על פעולותיהם ההרואיות של האצ"ל והלח"י לפני מלחמת השחרור?  או סרט עלילתי על הרב אריה לוין או הרב קוק? אני בטוח  שלא ראיתם סרטים כאלה, משום שאינם.

מתי הייתה הפעם האחרונה שראיתם סרט ישראלי המבוסס על קרבות המכבים לשחרור בית המקדש מהיוונים והמתייוונים? או סרט שמבוסס על הקונפליקט בין מרדכי היהודי והמתבוללים בשושן? אני בטוח  שלא ראיתם סרטים כאלה, משום שאינם, אף על פי שקרן הקולנוע הישראלית, עם כספים שקיבלה ממשלת ישראל, הוציאה מאות מיליוני שקלים במשך שמונה עשרה השנים האחרונות כדי להפיק 230 סרטים ישראלים עלילתיים. לאן הלך כל הכסף הזה?

חלק מהכסף הלך לעשות סרטים עם אג'נדה פוליטית בולטת. לפעמים אלו סרטים פציפיסטיים, אנטי-מלחמתיים כמו הסרטים "לבנון", "וולס עם באשר", שמתארים את מלחמות ישראל נגד אויביה במבט שלילי. או שהכסף הלך להפקת סרטים על העם הפלסטינאי הכבוש, וסרטי אהבה טראגיים בין ערבים ליהודים, או סרטים כמו "הגט" שמתאר את הדתיים ורבני בתי הדין כאידיוטים טוטאליים, או "מדורת השבט" שמתאר מתנחלים בצורה גרוטסקית.

אלה הסרטים ש"מגדירים את התרבות הישראלית בעיני העולם" כמו שפורסם באתר של קרן הקולנוע הישראלי. בראיון לעיתון הסרטים המפורסם האמריקאי "ווריאטי",  כתריאל שחורי, מנכ"ל קרן הקולנוע הישראלי במהלך שמונה עשרה השנים האחרונות, הכריז: "לקרן אין אג'נדה מכל סוג שהוא והיא איננה 'מניפה דגלים' כלשהם". הוא טוען שהמשימה הכי חשובה של הקרן היא לשמור על החופש היצירתי של אנשי הקולנוע הישראלים.

ומה לגבי החופש היצירתי של אנשי קולנוע מהימין? אומנים שלבבם היהודי עדין פועם בגאווה למילים ומנגינות של שירי ארץ ישראל, ואנשי קולנוע שאינם מתביישים ופוחדים לגור ביהודה ושומרון? מדוע איננו רואים את הסרטים שהם עשו בבתי הקולנוע? משום שאינם. בגלל שקרן הקולנוע הישראלי טוענים שהתסריטים שלהם לא מגיעים לרמה המקצועית הדרושה, ובלא התמיכה הכספית שממשלת ישראל נותנת להפקת סרטים ישראלים - כסף שמועבר לאנשי הקולנוע דרך הקרן לקולנוע ישראלי, לאף אחד אין את הכסף הדרוש להפיק סרטים שיכולים לעלות 3 מיליון שקלים ויותר.

בתשובתו לשאלה אם הקרן לקולנוע ישראלי סירב לתמוך בהפקת סרטים עם מסרים לא מתאימים לאג'נדת השמאל בישראל, כתריאל שחורי אומר: "לא קיימת אפליה פוליטית בקרן וכי הטענות הללו הם קשקוש מוחלט".

כך מתאר הקרן לקולנוע ישראלי את עצמו:

"הקרן אמונה על יצירת תנאים שיאפשרו לטובי היוצרים להביא את קולם הייחודי למסך ובתוך כך מעודדת את חופש היצירה ויוצרת כר עשייה עשיר שמביא למסך מגוון של סיפורים שמטיבים לבטא את העושר התרבותי של החברה הישראלית".

זה נשמע מאוד תרבותי ודמוקרטי. אך בפועל, המציאות היא ההיפך הגמור. אם אתם רוצים לראות סרט ציוני ופטריוטי מלא אופטימיות וגאווה יהודית, תשכחו מזה. ואם אתה במאי ישראלי שמחפש כסף להפיק סרט המבוסס על תסריט עם מסר ימני, חפש לך מקצוע אחר.

הקרן לקולנוע ישראלי הוא ארגון לא ממשלתי שקיבל את משאביה ממשלת ישראל ופועל תחת תחום האחריות של משרד התרבות והספורט. על פי חוק הקולנוע התשנ"ט - 1999  שר התרבות אחראי למנות וועד ציבורי הנקרא מועצת הקולנוע, המקבל סמכות לבדוק ולוודא שהכסף הממשלתי המוקדש לקולנוע מוצא את שימושו על פי חוק זה.

החוק אומר:

השר ימנה מועצה לקולנוע.

המועצה תפעל לשם עידוד הקולנוע הישראלי ותמיכה בו תוך הבטחת חופש היצירה ומתן ביטוי למגוון התרבותי של החברה בישראל, להשקפות השונות הרווחות בה ולערכיה.

 בין היתר המועצה אחראית לבדוק שהכסף אכן מגיע באופן צודק לקשת הציבורים בישראל עבור הפקת סרטים. בואו ניקח לדוגמא את הציבור הדתי לאומי בארץ. למען החשבון הפשוט בואו נאמר שהציבור הדתי לאומי מיוצג על ידי 12 מושבים בכנסת. בגלל שיש 120 מושבים בכנסת, הציבור הדתי לאומי  צריך לקבל לפחות עשרה אחוז מכספי הקרן, להפקת סרטים. (ידוע שלציבור הדתי לאומי יש פוטנציאל של 18 מושבים בכנסת אך לא נכנס לדיון הזה כאן). כעת הגידו, מתי לאחרונה ראיתם סרט דתי לאומי באורך מלא? היום הימין בישראל מהווה יותר משישים אחוז של חברי הכנסת, ולכן הוא צריך לקבל לפחות שישים אחוז מכספי המדינה המוקדשים לסרטים. מתי בפעם האחרונה ראיתם סרט ימני ישראלי בבתי הקולנוע בארץ? רק רגע, היה סרט פטריוטי של מנחם גולן המבוסס על מבצע אנטבה. הסרט הופק בשנת 1977 לפני הקמתה של הקרן לקולנוע ישראלי.

תחת מנכ"לותו של מר שחורי במשך שמונה עשרה שנים, וועד ההנהלה של הקרן נשלט על ידי חברים, שמבלי להפתיע, הם אנשי שמאל מובהקים. הוועד הזה מחליט אילו תסריטים ואילו פרויקטים מקבלים כסף. כדי לבדוק את 250 התסריטים, שמקבלת הקרן כל שנה, הוועד ממנה "קולקטרים" – אנשים עם רקע כלשהו בקולנוע כדי לעבור על התסריטים. מבלי צורך לומר, גם לקולקטרים הללו יש מבט דומה. כאשר הגיעה תלונה לפני מועצת הקולנוע שטענו שהוועד והקולקטרים היו בעלי נטייה שמאלנית, חברי המועצה דרשו תיקון, וועד הנהלת הקרן מינה כמה אנשים חדשים להחליף את קודמיהם, אבל הממונים החדשים היו אף הם בעלי אידיאולוגיה שמאלנית, כי, כמו שכולם יודעים, אנשי ימין ומתנחלים עסוקים בכיבוש העם הפלסטיני ואין להם זמן לפתח תרבות של קולנוע משל עצמם. בעיני המומחים של אליטת הקולנוע הישראלי, אין אנשי תרבות עם דעות ימניות שיכולים להוות איזון בוועד ובין הקולקטרים שקוראים את התסריטים. ולגבי החרדים כל אחד יודע שהם עסוקים מדי בעולמם מללמוד משהו על תרבות וקולנוע.

אתם שואלים ודאי מה לגבי הסרטים "אושפיזין" ו"למלא את החלל"? שניהם דוגמא לסיפורים דתיים שקיבלו תמיכה של הקרן לקולנוע ישראלי. אתן לכם שתי סיבות מדוע הם קיבלו את הכסף. ראשית, סיפור על חסיד ברסלב שאוהב את האתרוג שלו, או סיפור על בחורה חרדית שמתחתנת עם האלמן של אחותה, סיפורים כאלו אינם מפריעים או מאיימים על הברנז'ה התל אביבית. כל זמן שיהודי דתי ממלא את פיו עם גפילתע פיש ומתנדנד מעל לגמרא שלו, השמאלנים יכולים לישון בלילה. אך אם שולי רנד ייקח רובה ויעבור לבית אל, לגדל שם עץ אתרוג משלו על גבעות ארץ ישראל התנכ"ית, הסרט הזה לא יקבל תמיכה כספית מהקרן. בנוסף לכך, שולי היה חכם. הוא חבר לבמאי ומפיק מוכרים ואהובים על ידי הברנז'ה, ונתן להם להוציא את הכסף מחבריהם בהנהלת הקרן.

רמה בורשטיין הבימאית החרדית של הסרט "למלא את החלל" לקחה את אסף אמיר כמפיק שלה והוא גם אחד מוותיקי עולם הקולנוע התל אביבי ויושב ראש איגוד המפיקים. כמו שאומר הביטוי: "אם אינך יכול לנצח אותם – הצטרף אליהם". בכל זאת אלה רק שני סרטים (שניהם פרווה לחלוטין באופן פוליטי) בין 230 הסרטים העלילתיים שקיבלו כסף מהקרן לקולנוע הישראלי במשך שמונה עשרה השנים האחרונות.

אם המשיח לא יגיע מהר, האנשים שיכולים להבטיח שהכסף הממשלתי המיועד לקולנוע ילך באופן שיוויוני לכל גווני החברה הישראלית, ולא רק לערבים ושמאלנים, הם חברי מועצת הקולנוע שמתפקד כגוף היועץ לשרת התרבות מירי רגב. שרת התרבות יכולה למנות חברים חדשים למועצה כדי להבטיח איזון בדעות תרבותיות ופוליטיות. המועצה יכולה להגביל את כהונת מנכ"ל הקרן לתקופה של ארבע שנים כדי להבטיח ריענון ולמנוע שליטה בלעדית כפי שקיימת היום. המועצה יכולה גם לדאוג שהוועד המנהל של הקרן יכלול נציגים מכל ציבור על פי גודל הציבור היחסי ברוח החוק.

המועצה יכולה לתקן את הקריטריונים לבחור את הקולקטורים שקוראים את התסריטים, ולוודא שגם הם יגיעו מנציגים של כל קשת החברה הישראלית ביחס לגודלם. רק אז לאחר שהקולקטרים שולחים את חוות דעתם לגבי התסריטים, וועד מנהלי הקרן מחליט אילו הפקות יקבלו תמיכה, המועצה יכולה לעבור על ההחלטות כדי להבטיח שהכספים יחולקו באופן נכון ויחסי לציבורים השונים על פי גודלם, ולא על פי הדעות הפוליטיות והשקפות העולם של הוועד ושל המנכ"ל. והכל בשם הדמוקרטיה האמיתית והשיוויון.

אני כבר יכול להריח את הפופקורן.

הבהרה: הסרט "הבופור" ו"הגננת" לא קיבלו תמיכה בהפקת סרטים אלה.