משואה לתקומה
משואה לתקומה

כשש מאות אלף יהודים חיו בארצנו כאשר הוקמה מדינתנו לפני 69 שנים, ובשש מאות אלף יהודים יצאנו ממצרים. מספרים אלו אינם מקריים כדברי המהר"ל מפראג: "כשהיו ישראל במצרים הם היו כעובר במצרים עד שהיו שש מאות אלף... ואז יצאו".

המהר"ל מעמיק בטעם ומשמעות המספר שש בכלל, ושש מאות אלף בפרט, המרמז על שלמות – מעלה, מטה, וארבע רוחות (עיין גבורות ד' פ"ג). ואין זה מקרה שמדינתנו הוקמה כאשר ששים ריבוא יהודים חיו בארץ ישראל. ואכן כשאנו באים לחגוג ולשמוח ביום העצמאות, יום ההולדת של מדינתנו, אל לנו לשכוח את השואה האיומה שקדמה להקמת המדינה, ובה נרצחו ששה מיליון יהודים הי"ד ע"י הנאצים ועושי דברם ימ"ש.

וכשם שבזכר יציאת מצרים אנו כורכים את המצה המרמזת על הגאולה עם המרור המרמז על הצרות והמרירות שקדמו לגאולה, גם בדורנו אנו כורכים את הקמת המדינה עם השואה. כי אנו דור השואה והתקומה.

נכון לעכשיו, כנגד ששה מיליון יהודים הי"ד, להבדיל, חיים במדינתנו למעלה מששה מליון יהודים כן ירבו. שלשלת הדורות לא פסקה ולא תיפסק, כי נצח ישראל לא ישקר. אחרי ששים ותשע שנים אנו זוכים לחיות במדינה בעלת חוסן וחוזק חברתי כלכלי וצבאי, המסוגלת להשיב מלחמה על אויבינו אשר עדיין מאיימים עלינו.

הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל היה מלמד שכאשר רובו של עם ישראל יחיה בארץ, ואנו לא רחוקים מזה, נזכה לא רק למדינה חזקה לתפארת, אלא גם להופעת הקומה הרוחנית של עם ישראל כדברי הנביא "ואני זאת בריתי אותם אמר ד', רוחי אשר עליך ודברי אשר שמתי בפיך לא ימושו מפיך ומפי זרעך ומפי זרע זרעך אמר ד' מעתה ועד עולם" (ישעיה כט), ומתוך כך נזכה להתקיימות דברי הנביא צפניה (פרק ג) "בעת ההיא אביא אתכם ובעת קבצי אתכם, כי אתן אתכם לשם ולתהילה בכל עמי הארץ, בשובי את שבותיכם לעיניכם אמר ד'." ומתוך כך אנו צריכים להודות להלל ולשבח לש"ית שזיכנו לחיות בדור קיבוץ הגלויות בארץ ישראל ובמדינת ישראל כי "זה היום עשה ד' נגילה ונשמחה בו".

מתוך העלון "באהבה ובאמונה"