חבורת החרם
חבורת החרם

מיד לאחר הודעתו הדרמטית של יעלון על התפטרותו מהממשלה ומהכנסת, צייצה חברת הכנסת יעל כהן-פארן ("המחנה הציוני"; שריון של ציפי לבני) שהיא מתכוונת להחרים את השבעתו של יהודה גליק לכנסת: "בגלל עמדותיו הקיצוניות והפיכתו את הכנסת לקיצונית והזויה עוד יותר".

אני לא יודע אם חברת הכנסת המלומדת הספיקה לקרוא קצת על ההיסטוריה של יהודה גליק לפני שהיא פרסמה בבהילות את הודעת ההחרמה. אולי היה כדאי לה לקרוא שיהודה גליק שימש כדובר משרד הקליטה בזמן כהונתה של ציפי לבני כשרת הקליטה. אותה ציפי לבני ששריינה לחברת הכנסת המחרימה מקום ברשימת המחנה הציוני.

כנראה שציפי לבני כאשר מינתה אותו לתפקיד שהנו "משרת אמון", לא חשבה שהאדם מסוכן עד כדי כך שאסור לשבת בקרבתו. 

אבל נעזוב  את ההיסטוריה. אי אפשר להקשות מהעבר על חברתה של ציפי לבני, שהרי מאז ציפי לבני הספיקה להחליף הרבה מפלגות ואג'נדות.

מדוע הרעיון להחרים מתעורר בבהילות כאשר מדובר בחבר כנסת מהימין ולא בחברי כנסת תומכי טרור מהרשימה המשותפת? האם יש חבר כנסת מהמחנה הציוני שיצא מהמליאה עת הושבעה חברת הכנסת זועבי שתמכה ועודנה תומכת בטרור, עמדה על סיפון המרמרה, ואף עמדה דקה לזכר המחבלים השהאידים? האם מישהו מהם יצא כאשר הושבעו חברי הרשימה המשותפת שגינו את ההכרזה על ארגון החיזבאללה כארגון טרור? האם מישהו מהם יצא מהמליאה כאשר נואמים חברי כנסת שסרבו לגנות פיגועי טרור?

אז מה ההיגיון מאחורי החרם?

א. כהן-פארן סובלת כמו רבים בשמאל הישראלי משנאה עצמית עזה. כל אדם עם כיפה חשוד בעיניהם כפאשיסט. כל אדם ימני מזכיר להם תהליכים משנות ה30 בגרמניה. כל אדם שעולה להר הבית מעוניין לדעתם לפתוח במלחמת עולם שלישית. ואילו הערבים וחברי הכנסת שלהם, הם מסכנים שנולדו לקיפוח הכיבוש, ונאלצים בלית ברירה להשתמש בטרור כדי להשיג את מטרותיהם.

ב. כהן-פארן יודעת טוב מאוד מי האויב האמיתי ומי באמת מסית לטרור באמת, אך מחברי הכנסת הערבים היא לא מצפה לכלום. הם יכולים להשתולל, להסית, לעודד שאהדים. את ההתנהגות שלהם השמאל יקבל תמיד בשלוות נפש ללא זעזועים מיותרים. "ככה זה אצלם". אבל הדרישה מיהודים הרבה יותר גבוהה.

זוהי גישה יפה סך הכל, לולא שהיא הביאה עלינו את הסכמי אוסלו. הם יכולים לפוצץ אוטבוסים עם גברים נשים וטף, אבל אנחנו לא נרד לרמה שלהם. אנחנו נחתום על הסכם שלום עם שולחי המחבלים, אנחנו נחלק להם רובים וניתן להם חבלי ארץ במתנה. ואם הם לא מוכנים לעשות אפילו "שלום בכאילו", ניפרד חד צדדית מגוש קטיף ונקבל טילים לבאר שבע ולתל אביב.

ג.  אבל כנראה, אין יותר מדי היגיון בהכרזת החרם האומללה של חברת הכנסת כהן-פארן המטרה היא להציג את הממשלה כממשלת ימין קיצונית והזויה ועל הדרך לקבל פרסום אישי, ולצורך כך כל האמצעים כשרים. אני מניח שחברת הכנסת המשכילה לא יודעת דבר וחצי דבר על יהודה גליק ועל משנתו הליברלית במיוחד, בין בסוגיות דת ומדינה ובין בסוגיית היחס לערבים ביהודה ושומרון ובין ביחסו למוסלמים בהר הבית. אם היא הייתה קוראת קצת לפני כן, היא הייתה מגלה שהאדם שנכנס עתה לכנסת, הינו אדם ליברל ומתון במיוחד. אולי ליברל אף יותר מאליל השמאל החדש, שגליק כעת מחליפו.