על רְפָאִים, אֵמִים, עֲנָקִים, נְּפִלִים וירושלמים
על רְפָאִים, אֵמִים, עֲנָקִים, נְּפִלִים וירושלמים

המרגלים שחזרו מתור את הארץ, סיפרו למשה ולעם על הקורות אותם והדגישו במיוחד את נושא הענקים: "וַיְסַפְּרוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ בָּאנוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר שְׁלַחְתָּנוּ ...אֶפֶס כִּי עַז הָעָם הַיֹּשֵׁב בָּאָרֶץ וְהֶעָרִים בְּצֻרוֹת גְּדֹלֹת מְאֹד וְגַם יְלִדֵי הָעֲנָק רָאִינוּ שָׁם: ... וְשָׁם רָאִינוּ אֶתהַנְּפִילִים בְּנֵי עֲנָק מִן הַנְּפִלִים וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים וְכֵן הָיִינוּ בְּעֵינֵיהֶם" (במדבר פרק י"ג כז-לג).

עניין זה מודגש גם בפרשיה המקבילה בספר דברים: "אָנָה אֲנַחְנוּ עֹלִים אַחֵינוּ הֵמַסּוּ אֶת לְבָבֵנוּ לֵאמֹר עַם גָּדוֹל וָרָם מִמֶּנּוּ עָרִים גְּדֹלֹת וּבְצוּרֹת בַּשָּׁמָיִם וְגַם בְּנֵי עֲנָקִים רָאִינוּ שָׁם" (א' כח).

הענקים ישבו בכמה וכמה אזורים ברחבי הארץ כפי שמופיע כבר בפרשת בראשית: "הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם" (ו' ד). הם התגוררו בחברון וסביבותיה  כפי שמפורש בפרשית המרגלים ובספר יהושע: "וַיַּכְרֵת אֶת הָעֲנָקִים מִן הָהָר מִן חֶבְרוֹן..." (י"א כא).

הם חיו גם באזור עבר הירדן המזרחי כמפורש בספר בראשית: "וַיַּכּוּ אֶת רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם וְאֶת הַזּוּזִים בְּהָם וְאֵת הָאֵימִים בְּשָׁוֵה קִרְיָתָיִם" (י"ד ה). 

ובספר דברים: "הָאֵמִים לְפָנִים יָשְׁבוּ בָהּ עַם גָּדוֹל וְרַב וָרָם כָּעֲנָקִים: רְפָאִים יֵחָשְׁבוּ אַף הֵםכָּעֲנָקִים וְהַמֹּאָבִים יִקְרְאוּ לָהֶם אֵמִים" (ב' י-יא). לאחר כיבוש הארץ בימי יהושע נותרו בני הענק רק בארץ פלשת כמבואר בכתוב: "לֹא נוֹתַר עֲנָקִים בְּאֶרֶץ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל רַק בְּעַזָּה בְּגַת וּבְאַשְׁדּוֹד נִשְׁאָרוּ" (יהושע י"א כב).

בימי שאול ודוד הושמדו גם הם כמבואר בספר שמואל: "וַיֵּצֵא אִישׁ הַבֵּנַיִם מִמַּחֲנוֹת פְּלִשְׁתִּים גָּלְיָת שְׁמוֹ מִגַּת גָּבְהוֹ שֵׁשׁ אַמּוֹת וָזָרֶת...וַיֶּחֱזַק דָּוִד מִן הַפְּלִשְׁתִּי בַּקֶּלַע וּבָאֶבֶן וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ וְחֶרֶב אֵין בְּיַד דָּוִד" (שמואל א י"ז ד, נ), 

"וְיִשְׁבִּי בְנֹב אֲשֶׁר בִּילִידֵי הָרָפָה וּמִשְׁקַל קֵינוֹ שְׁלֹשׁ מֵאוֹת מִשְׁקַל נְחֹשֶׁת וְהוּא חָגוּר חֲדָשָׁה וַיֹּאמֶר לְהַכּוֹת אֶת דָּוִד:... וַיַּעֲזָר לוֹ אֲבִישַׁי בֶּן צְרוּיָה וַיַּךְ אֶת הַפְּלִשְׁתִּי וַיְמִיתֵהוּ... וַיְהִי אַחֲרֵי כֵן וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים אָז הִכָּה סִבְּכַי הַחֻשָׁתִי אֶת סַף אֲשֶׁר בִּילִדֵי הָרָפָה:... וַתְּהִי עוֹד הַמִּלְחָמָה בְּגוֹב עִם פְּלִשְׁתִּים וַיַּךְ אֶלְחָנָן בֶּן יַעְרֵי אֹרְגִים בֵּית הַלַּחְמִי אֵת גָּלְיָת הַגִּתִּי וְעֵץ חֲנִיתוֹ כִּמְנוֹר אֹרְגִים:... וַתְּהִי עוֹד מִלְחָמָה בְּגַת וַיְהִי אִישׁ מָדוֹן וְאֶצְבְּעֹת יָדָיו וְאֶצְבְּעֹת רַגְלָיו שֵׁשׁ וָשֵׁשׁ עֶשְׂרִים וְאַרְבַּע מִסְפָּר וְגַם הוּא יֻלַּד לְהָרָפָה: ויְחָרֵף אֶת יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּהוּ יְהוֹנָתָן בֶּן שמעי שִׁמְעָה אֲחִי דָוִד: אֶת אַרְבַּעַת אֵלֶּה יֻלְּדוּ לְהָרָפָה בְּגַת וַיִּפְּלוּ בְיַד דָּוִד וּבְיַד עֲבָדָיו" (שמואל ב כ"א טז-כב).

בתיאור גבול יהודה ובנימין נזכר המקום הבא: "וְעָלָה הַגְּבוּל גֵּי בֶן הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי מִנֶּגֶב הִיא יְרוּשָׁלִָם וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵי הִנֹּם יָמָּה אֲשֶׁר בִּקְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפֹנָה" (יהושע ט"ו ח). 

הגבול עלה בגיא בן הנם, מנקודת המפגש שלו עם נחל קדרון (ליד עיר דוד), ומשם עלה אל ראש ההר (המקום בו בנה מונטיפיורי את טחנת הרוח) השוכן ממערב לגיא בן הנם ומצפון לקצה עמק רפאים (תחנת הרכבת הישנה-התחנה הראשונה).

לפי זה, המקום המכונה כיום עמק רפאים, הוא המקום הנזכר בספר יהושע, וכך, מובן גם שמו: נחל-עמק רפאים מתחבר בהמשך דרכו מערבה (לכיוון הים התיכון) עם נחל שורק שנשפך לים באזור שהיה ארץ פלשתים (בין אשדוד לעזה). אם כן, הדרך שהובילה מארץ פלשתים לירושלים הסתיימה בעמק רפאים. בדרך זו הגיעו בני הרפה-הרפא, הרפאים לירושלים בימים עברו.

זכה דורנו, שבמקום שבו הפילו חיתתם האימים, הרפאים והענקים על עם ישראל, ברחוב זה נתקיימה נבואת זכריה הנביא: "כֹּה אָמַר יְקֹוָק צְבָאוֹת עֹד יֵשְׁבוּ זְקֵנִים וּזְקֵנוֹת בִּרְחֹבוֹת יְרוּשָׁלִָם וְאִישׁ מִשְׁעַנְתּוֹ בְּיָדוֹ מֵרֹב יָמִים: וּרְחֹבוֹת הָעִיר יִמָּלְאוּ יְלָדִים וִילָדוֹת מְשַׂחֲקִים בִּרְחֹבֹתֶיהָ" (זכריה פרק ח' ד-ה).

מתוך העלון "חמדת הימים"