להכליל ולהבדיל
להכליל ולהבדיל

טענתם של קורח ועדתו נגד משה ואהרן "רב לכם, כי כל העדה כלם קדושים ובתוכם ד', ומדוע תתנשאו על קהל ד'" (במדבר טז ג), לכאורה צודקת. באמת כל ישראל הם "ממלכת כהנים וגוי קדוש", "ועמך כלם צדיקים" – אלא שקורח ועדתו אומרים רק חצי אמת ומתעלמים מהעובדה שיש להבחין ולהבדיל בכללות האומה במדרגות שונות במקום, בזמן ובאדם.

בזמן, יש להבדיל בין שבת וחג לימי החול, ובמקומות - בין ארץ ישראל לשאר הארצות, בתוך ארץ ישראל - בין ירושלים ושאר המקומות, ובתוך ירושלים - בין הר הבית ובית המקדש לבין ירושלים רבתי. כך גם במין האנושי – בין ישראל לעמים. חז"ל כבר הורו לנו שאומרים בתפילה "הבדלה בחונן הדעת", כי הבדלה היא חכמה ולכן קבעוה בברכת חונן הדעת (ברכות לג א). ומי שאינו יודע להבדיל או אינו רוצה להבדיל בין קודש לחול, בין ישראל לעמים, בין ארץ ישראל לשאר הארצות – אין בו דעת.

קורח ועדתו ברודפם כבוד וברצונם לערער על מנהיגותם של משה ואהרן שנבחרו ע"י השי"ת להנהיג את ישראל, השתמשו בטענה  הדמגוגית השוויונית שכולם קדושים, כולם שווים ואין מקום להבחנה ולהבדלה. ועל זה נאמר "וכל מי שאין בו דעת אסור לרחם עליו" שנאמר "לא עם בינות הוא על כן לא ירחמנו עושהו" (ברכות לג א). ואכן זה היה גורלם של קורח ועדתו שרצו להכניסנו למערבולת של אנרכיה.

נכון לעכשיו, טענתם של קורח ועדתו על שוויוניות כביכול כערך שעליו יש לבסס את כל מערכות החיים החברתיים הלאומיים ואפילו המשפטיים, היא מסוכנת והרת אסון, ועלולה להביא לאנרכיה בכל מערכות החיים. ההכללה והשוויון הם נכונים אבל בתנאי שתהיה גם הבחנה והבדלה. כל בני האדם נבראו בצלם אלקים וצריכים לכבדם ואף לאהוב אותם כפי שנאמר "אוהב את הבריות", כי הם בריותיו של הקב"ה, אבל יחד עם זאת יש להבדיל בין ישראל לעמים, לדעת שישראל נבחר על ידי האלקים לספר תהילות ה' יתברך, "עם זו יצרתי לי תהילתי יספרו". הרי חוסר המודעות להבדלה בין ישראל לעמים היא סיבת שואת ההתבוללות בדורנו.

כך גם ביחסנו לארץ ישראל. השי"ת ברא את כל העולם ובו את כל הארצות, אבל יחד עם זה הבדיל מהם את ארץ ישראל בבחירתו "כי בחר ד' בציון אוה למושב לו" ומכאן היחס המיוחד לארץ חיינו, וקשר החיים בין ישראל לארץ ישראל וכן האיסור המוחלט למסור לעם זר חלקים מארצנו. כך הזמנים כולם אמנם הם מהשי"ת "כי ששת ימים עשה ה' את השמים ואת הארץ" אבל יש להבדיל בין קודש לחול ובין ששת ימי המעשה ליום השבת ולקדש את השבת והמועד. עלינו ללמוד, להחכים, להכליל ולהאמין ולדעת שמלכותו בכל משלה ויחד עם זה להבדיל ולהבחין במדרגות השונות בעולמו של מי שאמר והיה העולם.

מתוך העלון "באהבה ובאמונה"