ההפיכה בטורקיה: מי מייצג את הדמוקרטיה?
ההפיכה בטורקיה: מי מייצג את הדמוקרטיה?

הפיכת הנפל בטורקיה בשבוע שעבר, עוררה שאלה שעליה כמעט ולא דובר בשבוע החולף: מיהו הדמוקרט האמיתי? מי מבטא באמת את הדמוקרטיה?

המורדים בארדואן ביקשו להשיב את טורקיה למסלול החילוני, הדמוקרטי והליברלי, כנגד המגמות האיסלמיסטיות של ארדואן. האם הם מייצגי הדמוקרטיה? כי אם דמוקרטיה מבטאת את רצון העם, הוכח שהעם עם ארדואן. אז הסולטן הרודן ארדואן, הנשיא האיסלמי ששואף להחיל את חוקי הדת המוסלמית על טורקיה, שנלחם בכל מה שאתא טורק בנה בארצו, הוא למעשה ה'דמוקרט' האמיתי בטורקיה. ה'סולטן' הרודן ארדואן, להזכיר, הוא הנשיא הראשון בטורקיה שנבחר לתפקיד בבחירות ישירות על ידי העם (בעקבות תיקון לחוקה שהוביל הוא עצמו בשנת 2007).

אם ההפיכה היתה מצליחה (בהנחה שלא היתה מבויימת), רוב מדינות המערב הדמוקרטי, וגם ישראל מן הסתם, היו מוחאות כפיים לשליטים החדשים. ההתנהגות והתוכניות של ארדואן כלפי הקושרים המובסים, מלמדות איזה סוג של דמוקרטיה קיימת בטורקיה תחת שלטונו.

מדובר בדילמה הקיימת ביחס לכל העולם הערבי. זו בדיוק היתה הדילמה לגבי מצרים, בדיוק לפני 3 שנים. איש 'האחים המוסלמים' מוחמד מורסי, נבחר בבחירות דמוקרטיות להפליא. כשהצבא המצרי בראשות סיסי נטל מידיו את השלטון, ולמעשה הדיח אותו מהתפקיד, זו היתה למעשה הפיכה נגד בחירות דמוקרטיות.

מה שמזכיר לי את הימים שיאסר ערפאת דיבר על הקמת 'מדינה פלשתינית חילונית דמוקרטית' על חורבות מדינת ישראל. מה ערב יותר לאוזן המערבית מאשר המילים 'חילונית' ו'דמוקרטית'?

בחודש הבא נציין 11 שנים לעקירת גוש-קטיף. גם בישראל של אותם ימים אפלים היה מנהיג דיקטטור עריץ, ששיחק עם הדמוקרטיה לקדם את מהלכיו הבולשביקיים. וכל שוחרי הדמוקרטיה בישראל מחאו כפיים למעלליו הדורסניים. ישראל של שנת תשס"ה השתלבה מצויין במרחב המזרח תיכוני. בהתנהלות הפוליטית לא היה הבדל גדול בין אריק שרון לארדואן.