להמשיך את החופש הגדול

טוביה ברוקנר , כ"ז באב תשע"ו

טוביה ברוקנר
טוביה ברוקנר
צילום: עצמי

היום האחרון של החופש הגדול סוף סוף הגיע ושריקת הסיום כבר מתחילה להצטלצל באוזנינו, או לפחות אנו רוצים לדמיין זאת. ספרי הלימוד כבר עטופים, הקלמרים מלאים ואנחנו מחכים לצלצול הגואל.

אבל החופש הגדול גם זימן לנו צדדים אחרים. למרות שסביר להניח שנכנסתם למינוס ימי חופשה בעבודה וחלקכם במינוס גם בבנק, הצלחתם להיות הורים! הצלחתם להקדיש לילדים שלכם את הזמן שכל השנה הבטחתם להם. הצלחתם לצאת איתם לחופשה, לחוות קצת מהם.

החזרה לשגרה מחזירה אותנו אחורה, שכן עד שהצלחנו לפנות קצת מקום בנפש שלנו, לשבת עם הילדים ולבנות גשר צר בינינו לבין ילדנו, אנו נוטשים את ההצלחה הזו ומעבירים את האחריות הזו, לפחות בחלק גדול משעות היממה, למערכת החינוך. בעבר ההורה שימש כדמות העליונה והמרכזית בחינוך הילד, אולם במהלך השנים הועבר תפקיד זה באופן לא רשמי אל המורים.

למרות השגרה והנוחות שבעובדה שבחלק הארי של היום המורים הם אלו שלוקחים את האחריות על ילדינו ומבלים איתם, צריך לזכור שהילדים הם שלנו. אל לנו לוותר על הגשר שהצלחנו לבנות אלא להמשיך ולבנות אותו במהלך השנה. יחד עם הצוות החינוכי עלינו כהורים לעבוד יחדיו ולחזק את ילדינו, בבית ובכיתה.

עלינו לזכור שהעובדה שהילד נכנס למערכת חינוכית מסודרת לא מסירה מאתנו את האחריות להמשיך ולדאוג לצרכיו הגופניים והנפשיים כאחד, כאשר אחריות זו אינה מסתכמת במעקב אחרי המורים של ילדינו. כהורים אנו צריכים ללמוד לנצל את ההתחלות שנוצרו בחופש ומהם לשאוב את המטרות לשנת הלימודים שבפתח. בחופש הגדול היה לנו זמן להשקיע בצדדים היצירתיים והרגשיים של ילדינו, ולפתח את האינטליגנציה הרגשית והרוחנית שלהם. בעבודה משותפת הצלחנו כהורים להעניק לילדנו את המודעות לרגשותיו ולרגשות הסובבים אותו, ניסינו לפתח בו יכולת התמודדות עם החלטות שמשפיעות עליו ועל חייו, יכולת העמקה בערכו העצמי ועוד.

עם חזרתו של הילד לשנת הלימודים, מערכת החינוך, בהיותה מערכת מכוונת הישגים, תתמקד בעיקר באינטליגנציה האינטלקטואלית שלו, במנת המשכל הידועה לכולנו כ-IQ. כל מה שהצלחנו לפתח בילד במהלך הקיץ - הרעיונות, החיבור לטבע, הדמיון והיצירה, יידחק לטובת פיתוח ה-IQ. כהורים אסור לנו לתת לילדנו לשקוע בלוגיקה של מערכת החינוך, ועלינו להכיר בצורך להמשיך את המהלך היצירתי והרגשי שהתחיל בקיץ כמשלים למהלך השכלי.

אנו צריכים להשתדל להיות במעקב מתמיד, לא לתת לילדנו לטבוע בתוך דרישותינו ודרישות בית הספר, ולנסות לאפשר לו את המרחב לבלות, לפגוש חברים מחוץ למסגרת הלימודית, להחליט ולבחור (מתוך הכוונה נכונה) ובעיקר לחיות. שתהיה לנו שנת לימודים מוצלחת, מאתגרת ומעצימה!