עמונה ותושביה לעומת הבג"צ ושופטיו

בעז שפירא , י' באלול תשע"ו

בעז שפירא
בעז שפירא
צילום: עצמי

ניסיתי ביני וביני להבין הכיצד חבורה של מורמים מעם הדרה במגדל השן יכולה בקלות כה רבה להכריע גורלם של פשוטי עם הנאחזים ברגבי המולדת.

החלטה חורצת גורל אותה מוציא הבג"צ תחת ידיו תוך ניכורהתעלמות מרגשות, מזכויות קנייניות ואחרות העומדות להם לתושבי עמונה, הכול במסגרת הכוח המוענק להם על פי השיטה הקלוקלת הנהוגה כאן. כך בנחישות ובלא כל רגישות נוחתת חרב החורבן והגירוש ומוצא אין.

לא רק בעמונה עסקינן. "בית המשפט הגבוה לצדק" אשרר בעבר את החרבת גוש קטיף וצפון השומרון, מתעמר תדיר ביהודים ושותף לאכיפה מפלה (ביחס לערבים למשל). הצדק מבית מדרש זה אינו מונע רמיסת זכות הפולחן הדתי של יהודים בהר הבית, למשל...

אנסה  לעמוד בקצרה על כמה הבדלים בין שתי האוכלוסיות - זו המאכלסת את הבג"צ וזו המאכלסת את עמונה.

תושבי עמונה רובם ככולם הם יהודים המקפידים על אורח חיים יהודי. יש בהם יראת השם, ענווה, אהבת הארץ ונכונות למסירות נפש עבורה. שופטי בג"ץ להבדיל, הם בבואה נאמנה של "מדינת כל אזרחיה". רובם ככולם "נאורים" (לפחות בעיני עצמם), בקיאים במשפט של עכו"ם, ואינם מנהלים במדינת היהודים אורח חיים יהודי. באשר למסירות הנפש.....אינני יודע - החליטו בעצמכם.

ואלה מהבג"צ קובעים גורל בני עמונה לגירוש וחורבן.

תושבי עמונה מנהלים אורח חיים צנוע. חלקם תלמידי חכמים, חלקם בעלי מקצוע, חלקם עובדי אדמה וחקלאים. החיים בעמונה  מושתתים על אידיאלים, אמונה ורוח, החומר חשוב פחות. כולם נמצאים שם מתוך אמונה שארץ ישראל שייכת לעם ישראלשופטי הבג"צ להבדיל, נהנים רובם ככולם מאורח חיים של ביסוס כלכלי כאשר  תרבות המערב, אומנות המערב, מאכלי המערב והמזרח (לרבות שקציהם) אינם זרים להם. המורמים מעם מקושרים היטב עם שכמותם ואין זה נדיר לראותם בחתונות, מסיבות, אירועים וחגיגות של שועי ארץ ועשירייה.

ואלה מהבג"צ קובעים גורל בני עמונה לגירוש ולחורבן.

הגברים תושבי עמונה רובם ככולם שרתו ביחידות קרביות בצבא הגנה לישראל, חלקם ביחידות עלית. כך גם רבים מאד מחבריהם שרתו שרות קרבי ומשמעותי. באשר לשופטי הבג"צ, האמת היא שאינני יודע אך לפי מראה עיניים ומתוך מעקב אחר ה"מילייה" לאורך שנים - לא התרשמתי שה"נאורים" וחבריהם בני המעמד העשיר הם בחוד החנית של צה"ל....

ואלה מהבג"צ קובעים גורל בני עמונה לגירוש ולחורבן.

החיים בעמונה הם חיים של הקרבה ומסירות נפש. מזג אויר תובעני, דרכי גישה מעטות, העדר תשתיות מספיק וריחוק ממנעמי החיים, כל אלה דורשים מהאדם נכונות לתת מעצמו למען הכלל למען העם. שופטי הבג"צ להבדיל, מתגוררים על פי רוב במרכזי ערים, במגדלים מפוארים או בדירות מרווחות. כל המרכולים בהישג יד, כל המסעדות, כל החוגים גם, כל המופעים וכל התענוגות. הכול שם, רק צריך להושיט יד ולקחת.   מה עם הנתינה?..

ואלה מהבג"צ קובעים גורל בני עמונה לגירוש ולחורבן.

תושבי עמונה (ואחיהם בהתיישבות כולה) מביאים לעולם ילדים רבים, ברוך השם. חלק מהמאבק על ארצנו הוא ביישובה על ידי יהודים רבים - זו משימה לאומית וזו תרומת המתיישבים. שופטי בג"ץ להבדיל, תורמים פחות, כמדומני......

ואלו מהבג"צ קובעים גורל בני עמונה לגירוש ולחורבן.

תושבי עמונה - גברים, נשים, זקנים כצעירים - חשופים מדי יום ומדי שעה למציאות ביטחונית מורכבת ובה סכנות מרובות. יש צורך בהתנדבות לשמירה, בחיים בערנות תמידית, במשטר חיים של כוננות ותשומת לב. שופטי הבג"צ להבדיל חיים במגדל השן המרוחק שנות אור ממפגעים ביטחוניים, מרוצחים ערבים, מטילי הקסאם ומהסכינאים הישמעאלים הצמאים לדם יהודי. אלה האחרונים צדים את טרפם ברחבי הישו"ב (יהודה שומרון ובנימין) ולא במחוזות מרחביה, ככר המדינה ומחוזות אחרים של מדינת כל אזרחיה.

ואלה מהבג"צ קובעים גורל בני עמונה לגירוש ולחורבן...

יש עוד הרבה מה לכתוב ומן הסתם לא דייקתי בכל השוואה עד תום. אין לי די פנאי, מידע ויכולת לבדוק הדברים ברזולוציה מדויקת כזו. לפיכך אם חטאתי למאן דהוא, לא זו כוונתי. כוונתי לרוח הדברים, זו הנושבת בקרירות ובאופן חד כיווני ממרום משכן ה"נאורים" לעבר אחיי המגורשים הפוטנציאליים חלילה החיים בפשטות ובהקרבה בעמונה וביישובים הדומים לה.

לו היו שופטי הבג"צ עושים צדק, לו רק האמת הייתה נר לרגליהם, לו הגבילו עצמם רק לעשיית דין ולא נקטו עמדה ערכית בסוגיות עקרוניות, מוסריות ואידיאולוגיות, לו גילו אמפתיה, חמלה ואהדה לאחיהם היהודים במאבקם על הארץ הזו -  לו עשו מקצת מזה דיינו. אלא שעינינו הדואבות רואות את האכיפה הבררנית, את הקשיחות ואת הניכור כלפי אחים יהודים במדינת היהודים.

אסיים בדוגמה כואבת. אי שם בעבר בקש יצחק רבין לגרש מתחומי המדינה כמה מאות מחבלים. הבג"צ אסר, בטענה שלמחבלים יש זיקה לארץ, הם פה כמה דורות, יש להם זכויות קניין, קשר רגשי וזכויות יסוד. אחינו מגוש קטיף וצפון השומרון בקשו להסתייע בפסק הדין ההוא בעניין המחבלים אלא שהבג"צ הכריע – כאן, בגירוש מגוש קטיף וצפון השומרון, הדבר נעשה תכלית ראויה !