איזהו חכם הרואה את הנולד

הרב דב ביגון , י"א בתשרי תשע"ז

הרב דב ביגון
הרב דב ביגון
צילום: מרים צחי

"זכור ימות עולם, בינו שנות דור ודור, שאל אביך ויגדך זקניך ויאמרו לך" (דברים לב ז). רש"י מסביר "שאל אביך" – אלו הנביאים, "זקניך" - אלו החכמים. ואכן חובה נעימה מוטלת על כל יהודי ויהודי לזכור ולסקור את ההסטוריה מראשית ועד אחרית – ומתוך כך נבין את המציאות העכשווית.

"בינו שנות דור" – דרך כל הדורות, נבין גם את הדור שלנו. כיצד עושים זאת, כיצד אפשר לחבר את העבר הרחוק עם העתיד הבא עלינו לטובה? בשביל זה יש לשאול את הנביאים ואת החכמים. הנביאים, ברוח קודשם, רואים לא רק את הראשית אלא גם את אחרית הימים, והחכמים, ברוח חכמתם, קוראים ומבינים את המציאות העכשווית והעתידית - "איזהו חכם הרואה את הנולד".

אבל מי שרואה רק את המציאות העכשווית מבלי לחברה לתוכנית הכללית – גורם לו הדבר לחולשת הדעת, לספקנות ולפעמים גם ייאוש. למה המשל דומה? לכורם המגדל גפנים ויודע שכאשר הגפן בשלכת, היא עדיין חיה ורק אוגרת כוחות לתקופת הצמיחה והפריחה. דווקא תקופת השלכת בחורף, כאשר הגפן נראית כעץ יבש, היא תנאי ליבול גדול ומתוק בקיץ. אבל מי שאינו מבין בגידול הכרם, כשרואה אותו בשלכת נבהל וחושב שהכרם מת, ח"ו.

כך גם בחיי הכלל והפרט ישנן תקופות של שלכת, של הסתר פנים, של קשיים וסיבוכים. צריך לשאול את החכמים - את אביך וזקניך - ויאמרו שאחרי הסתר הפנים באה תקופת הארת הפנים שהיא מטרתו האין-סופית של הקב"ה בהנהיגו את עולמנו.

נכון לעכשיו, אנו נמצאים בימים שבין יום הכיפורים לסוכות, בין ימי הדין לימי השמחה המתגלים בסוכות – ימים שנרשמים במעגל השנתי – וכך גם במעגל ההיסטורי אנו יוצאים מחושך לאור, מהסתר פנים להארת פנים ומתוך כך נזכה כולנו יחד ל"אור חדש על ציון תאיר".

בברכת חג סוכות שמח

מהמצפה לישועה השלמה

מתוך העלון "באהבה ובאמונה"