השוויון חשוב, אך גם ההיבט המבצעי
השוויון חשוב, אך גם ההיבט המבצעי

יו"ר הדירקטוריון של חברת החשמל, האלוף (מיל') יפתח רון־טל, נגע באחת הסוגיות הכי חשאיות במדינת ישראל.

כל כך חשאיות עד שכאשר מישהו מעז לנגוע בגחלים הלוהטות האלה, דבריו מכונים "סערה", וכמובן עולה קריאה לפיטוריו. תמצית דבריו: "בנות כלוחמות בטנק?! זה טירוף מערכות, הצעה מטורללת של ארגוני שמאל - שנועדה להחליש את צה"ל". 

מה קרה לפתע שהאלוף רון־טל נוגע בסוגיית שילוב חיילות במערך הלוחם של צה"ל? אין כאן הפתעה. רון־טל הוביל מהלך "שילוב ראוי" של חיילות בצבא בכלל וביחידות לוחמות בפרט, תוך הסתמכות על מחקרים ועל ניסיון רב של שילוב חיילות כלוחמות בצבא האמריקני וגם מה שהחל להתגבש בצה"ל. מה קרה מ־2004, השנה שבה התגבש המהלך לכלל הקמה של גדוד "קרקל" מעורב בנים ובנות? האלוף במיל' לא דמיין לעצמו שהזחילה של שילוב חיילות ב"קרקל" תגיע למימדי ריצה אל קליטת מבחן של חיילות לחיל השריון. 

יש להקדים ולומר, לא נמצאה בדבריו ובהתנהלותו של רון־טל שום התנגדות עקרונית לשירות חיילות בצבא. יש תפקידים רבים מספור אשר תרומת החיילות לא תסולא בפז. אלא שכאן נכנס אלמנט טעון. רון־טל הושיט אצבע מאשימה אל ארגוני שמאל, כולל ארגוני נשים, אשר מטרתם המוסווית היא להחליש את הצבא. זה מחזיר אותי אל אליס מילר, חלוצת המהלך הגדול, והמסוכן, של שילוב חיילות בשריון, וכבר יש כוונה לשלבן בחטיבות הצנחנים, גולני וגבעתי.

היא רצתה להתנדב לקורס טיס. מכיוון שנדחתה בקשתה מפאת היותה אישה, פנתה לבג"ץ. בג"ץ אמנם אישר את בקשתה, ואולם פסק הדין היתנה את כניסתן של חיילות למערך הלוחם בכך שכשירותו המבצעית לא תיפגע. ארגוני הנשים העבירו את הדיון העקרוני מוועדת חוץ וביטחון אל הוועדה למעמד האישה ומוססו בתרמית את החלטת בג"ץ.

ארגוני נשים פעלו ללא מפריע בתוך הצבא ומחוצה לו. הביסוס "האקדמי" לפעולתן בא מתוך המחלקות ל"מגדר", שצצו כמו פטריות אחרי הגשם. איש לא העז להמרות את פיהן וכך נוצר מצב, מעדות אישית, שמפקדים בכירים חששו להתעמת עם ארגוני הנשים. בעקבות כך, בשם השוויון, יחידות קרביות רבות נפתחו בפני החיילות. בקורס טיס וביחידות אחרות מפקדים הוכרחו לשלב חיילות, גם אם לצורך הדבר שונה סרגל הדרישות. ומעל הכל, התוצאות הפיזיולוגיות והנפשיות הבעייתיות של השירות הקרבי הוסתרו מפניהן של המלש"ביות החדשות.

מההיבט המבצעי, האם התקיים אי פעם דיון ענייני בסוגיה אם נכון לשבץ חיילת וחייל יחד בתוך טנק למשך שבוע לחימה? האם ח"כ מרב מיכאלי, שדרשה את פיטוריו של רון־טל, ערה למשמעות שהיא מחוץ לסיסמת השוויון המגדרי? אני מודאג עד מאוד מיכולת הלחימה של צבא נשי למחצה, שהרי המלחמות עדיין לא מאחורינו ומשום מה כבר לא לומדים מצבאות אחרים בעולם את לקח השילוב הבעייתי. 

מתוך "ישראל היום"