איש עברי ואיש מצרי

הרב דניאל שילה , כ"ד בטבת תשע"ז

הרב דניאל שילה
הרב דניאל שילה
צילום: עצמי

יוסף משה וארץ ישראל

"ראו הביא לנו איש עברי" "איש מצרי הצילנו מיד הרועים"

בספר במדבר אנו קוראים על הגזרה שנגזרה על משה שלא להיכנס לארץ ישראל. הדבר מנומק במקומו, אך הפרשנים מתקשים לגשר על הפער בין החטא לעוצמת העונש.

בפרשת שבוע זה מצוי ביטוי אשר בגינו, אומר המדרש בפרשת ואתחנן שבספר דברים:

א"ר לוי אמר לפניו, רבש"ע, עצמותיו של יוסף נכנסו לארץ ואני איני נכנס לארץ? אמר לו הקדוש ברוך הוא מי שהודה בארצו נקבר בארצו, ומי שלא הודה בארצו אינו נקבר בארצו. יוסף הודה בארצו מנין, גבירתו אומרת (בראשית לט): ראו הביא לנו איש עברי ולא כפר, אלא אמר גנב גנבתי מארץ העברים - נקבר בארצו, שנאמר ואת עצמות יוסף .. קברו בשכם. את שלא הודית בארצך אין אתה נקבר בארצך! כיצד? בנות יתרו אומרות: איש מצרי הצילנו מיד הרועים והוא שומע ושותק, לפיכך לא נקבר בארצו.

ליוסף אשר הורחק באכזריות על ידי אחיו, ישנן כל הסיבות לשכוח את ארצו משפחתו ועברו, ולהתחיל בחיים חדשים כ"איש מצליח" במצרים. אך עבריותו ניכרת הן בדבריו והן בדברי אחרים אודותיו.

משה מזוהה כ"איש מצרי", אך הוא ברח למדין מפני שהגיב אחר שראה "איש מצרי מכה איש עברי מאחיו", משמע שבתוכו היה אף הוא "איש עברי"!

נראה ליישב זאת בכך שכאשר היעד הנכסף נראה רחוק מרחק עצום לעיניים הכוספות, שם מצוי הניסיון.  

מדרשים בפרשתנו מצביעים על היסוסיו של משה.

כך אמר: מִ֣י אָנֹ֔כִי כִּ֥י אֵלֵ֖ךְ אֶל־פַּרְעֹ֑ה וְכִ֥י אוֹצִ֛יא אֶת־בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵ֖ל מִמִּצְרָֽיִם:

דורש מדרש רבה: אמר לפניו רבש"ע היאך אני יכול ליכנס למקום לסטים ולמקום הורגי נפשות הוי מי אנכי כי אלך אל פרעה, וכי אוציא את בני ישראל, מה זכות יש בידם שאוכל להוציאם?

הלוא זה היה פחדם של המרגלים,  " עֲמָלֵ֥ק יוֹשֵׁ֖ב בְּאֶ֣רֶץ הַנֶּ֑גֶב וְ֠הַֽחִתִּי וְהַיְבוּסִ֤י וְהָֽאֱמֹרִי֙ יוֹשֵׁ֣ב בָּהָ֔ר וְהַֽכְּנַעֲנִי֙ יוֹשֵׁ֣ב עַל־הַיָּ֔ם וְעַ֖ל יַ֥ד הַיַּרְדֵּֽן":

ועוד היסוס יש לו, כך המדרש: רבי נהוראי אומר, אמר משה לפני הקדוש ברוך הוא, אתה אומר לי לך והוצא את ישראל, היכן אני משכים בקיץ מפני החמה ובחורף מפני הצנה, מנין לי לספק במאכל ובמשתה, כמה חיות יש בהן, כמה מעוברות יש בהן, כמה תינוקות יש בהן, כמה מיני מזונות התקנת להם להחיות שבהן, כמה מיני רכוכין התקנת למעוברות, כמה קליות ואגוזין התקנת לתינוקות?

ועוד ספק בידו, מה זכות יש בידם שאוכל להוציאם?

ליוסף סיבות נכבדות ביותר להסס מלהראות "איש עברי", והוא אינו מהסס. אפשר שמכאן כוחו של יהושע, מצאצאי יוסף, שכאשר הקב"ה מצוהו על כיבוש הארץ, הוא אינו מציג לפניו שום קושי ושום היסוס.

אולי זו זכותם של אלה שלא היססו מלעלות לארץ למרות הקשיים הצפויים, הן החומריים והן האמוניים, ושל אלה שהקימו את המדינה למרות החשש הגדול מפני המלחמה עם מדינות ערב.

זו גם זכותם של המתיישבים ביהודה, בשומרון ובגולן, למרות המהססים, המפוחדים המשמיצים והמגנים. זו גם זכותם של הנאבקים להחלת הריבונות על כל שטחי ארץ ישראל שבידנו.