מתחיל בגנות ומסיים בשבח

אסף פריד , י"ז בניסן תשע"ז

אסף פריד
אסף פריד
צילום: עצמי

כלל גדול למדונו חז"ל, כלל המיושם בהגדה של פסח, יש להתחיל בגנות ורק אחר כך לסיים בשבח, את ההגדה פותחים ב"עבדים היינו" ורק אחר כך מספרים בגאולה.

הרי אם נדבר על גאולת מצריים בלי לזכור את השעבוד קודם לא נכיר במעלת הגאולה בבחינת אור ניכר רק על פני חושך.

אסרו חג שבועות תשע"ה, לפני שנתיים פחות חמישים יום, עליתי עם אשתי וילדי להר הבית, כלומר תכננו לעלות כל המשפחה לעליה חגיגית להר ה'. הגענו מעט באיחור והתייצבנו בתחתית ההר בשעה 08:30. מאה איש כבר עמדו לפנינו ממתינים לתורם לעלות. שעתים נדחקנו בשביל הצר בלי מקום לשבת ועם מעט צל, בשלב מסוים פשוט התישבנו על הרצפה וכל מה שראינו זה את רגלי התיירים שזרמו להר בעוד אנחנו ממתינים שקבוצת היהודים שכבר זכו להכנס להר תסיים את העליה.

אחרי שעתיים אשתי התייאשה והודיע לי שאין לה יותר יכולת לשבת עם ילדים צורחים על הרצפה, בצער רב נאלצתי להסכים איתה ולהתקפל. בזמן הקצר בו הלכתי לתחנת המשטרה להוציא את נשקי מההפקדה לקחו שני בני הגדולים יוזמה וחסמו את הכניסה להר הבית לתיירים בבחינת "אם אני לא עולה אף אחד לא עולה" שני בני נעצרו כמובן והמשך היום התייחד לטיפול בשחרורם ממעצר.

יום ראשון של חול המועד פסח, עלו להר 360 יהודים בשלווה ונחת, המשטרה אשר עד לשנה וחצי האחרונות התיחסה לחגים יהודים כאל סתם עוד יום רגיל הבינה שיש להערך בצורה שונה לימי חג ("חריג יהודי" בעגת הצבא והמשטרה) התארגנה בהתאם. המשטרה הכניסה להר הבית קבוצות גדולות, ואפשרה כניסה של שתי קבוצות במקביל, התוצאה היתה כניסה חלקה של יהודים להר כמעט בלי עיכובים.

גם בהר נהנו היהודים משקט ושלוה שהוסגו בזכות סילוק קבוצות בהתנפלות שהפעילה התנועה האסלמית בהר אשר כל מטרתם היתה התנכלות ליהודים, מעבר לכך כבר מערב פסח מנעה המשטרה כניסה של ערבים מתחת לגיל 30 ואף ערכה חיפושים בתוך מסגד אל-אקצה בשביל למנוע הסלקה של אמצעי לחימה קרים וחמים ומתפרעים במסגרד.

התמונה המצורפת של שעל הלל (מוגרבים) שעה 09:30 אומרת הכל.