סליחה שהזזנו לכם את הגבינה
סליחה שהזזנו לכם את הגבינה

הקוד האתי למוסדות אקדמיים שפורסם בסוף השבוע, הסעיר את המדינה, מדינת הטוויטר והתקשורת.

המסמך שנוסח ע"י אסא כשר לבקשת שר החינוך הוציא אמוציות רבות ממיטב הכותבים והמתראיינים, אולם רוב הדוברים כבר שכחו איך נראית האקדמיה הישראלית מבפנים.

חכ"ים כמו עופר שלח שהשתלחו באסא כשר על הדו"ח ועל הבנתו את מהות האקדמיה: "הקוד האתי למוסדות... מעיד שלפעמים גם פרופסורים, שלא לדבר על שרים, פשוט לא מבינים מה זאת אקדמיה. פוליטיקה היא חלק בלתי נפרד מחיינו, וכך גם הוויכוח עליה. והוא צריך להתקיים בכל מקום, באופן חופשי, ובוודאי במקום שכל מהותו היא חשיבה ודיון".

חשיבה? דיון? השטח נראה קצת אחרת מנקודת מבטם של סטודנטים עובדים, לומדים ובעוונותינו גם מעורבים פוליטית שרק רוצים לסיים את התואר. לצערנו, באקדמיה של שנת 2017, בודדים המרצים שמקדשים את הידע ומלמדים אותנו מרחב של שיטות, דעות וביקורות כדי שנגבש דעה עצמאית. רוב המרצים מציגים את ההוגים שמסתדרים עם דעותיהם, ובכך מטים את כיווני המחשבה. יתרה מזו, משדרים לסטודנטים כי ציון עבודת הגמר של הקורס ייקבע על-פי רוח העבודה. רוב הסטודנטים יבחרו בעבודת הסיכום לכתוב את מה שנכון בעיני המרצה, ולהציג דיון שיציג את המסקנות הנכונות עבור המרצה.

לצידם אנו זוכים גם במרצים בעלי יושרה אקדמית שבאמת ובתמים מקדשים את הידע הטהור ולא מכניסים דעות פוליטיות, אבל הם המיעוט שבמיעוט. מיעוט מתוך חבורה שמטיפים על מדינת ישראל כאפרטהייד פשיסטית, שהימין הישראלי הוא רצחני ומתבהם, שישראל כובשת מאז 48' ושעל הפיצול בעם אחראי נתניהו ורעייתו תוך כדי שתיית שמפניה וורודה. כל זה בלי להזכיר את תת התרבות שלנו, הסטודנטים, ואיך זה שלא יצאנו לנפץ חלונות ראווה במחאה החברתית.

לו רק ננסה למחות, אם נעז להגיד שה"עובדות" לא נכונות ושיש גם כאלו החולקים על ההשקפה הנכונה, נכיר את ועדת המשמעת מקרוב. סטודנטים נשלחו לוועדות משמעת כשהציפו את מדיניות ההשתקה בקורסים, או כשהתבטאו נגד מרצה מתעמר בגלל דעות פוליטיות.

אז אנחנו מנסים למחות, אבל משתדלים לעשות זאת במסורה כדי לא לאבד את התואר. אנו מביאים את הדברים למודעות של כלל הציבור ומתפללים שלא נצטרך להמשיך לתואר שני ולעבור את כל הסיפור הזה מחדש. מי ירצה להמשיך ללמוד כאשר כל הערכים שלו הם מדכאים, פאשיסטים, לאומנייים יודו-נאצים ותת-תרבותים באופן כללי? צ'כוב בוודאי מתהפך בקברו בגללנו.

כסטודנטים שמאמינים בחירות, אנחנו יודעים שאין מקומה של הכפייה בעולם מתוקן. בחברה מתוקנת בוודאי שלא היינו זוכים לקוד אתי כזה. אבל לצערנו העולם לא מושלם ויש צורך בקודים אתיים לשופטים, ח"כים, ושאר בעלי שררה כדי למנוע דיכוי והתעמרות בחלש.

אנו מודים לשר נפתלי בנט ולפרופסור אסא כשר על הקוד האתי למוסדות האקדמיים בישראל.

בשביל סטודנטים שסובלים מקורסים שלמים בהם דעות אישיות מועברות במסווה של ידע אקדמי שעליו אין לערער, הקוד האתי הוא בשורה משחררת שעוזרת לקהל השבוי כנגד סתימת הפיות של המרצים.