גזרת מלך

הרב חגי לונדין , ה' בתמוז תשע"ז

הרב חגי לונדין
הרב חגי לונדין
צילום: עצמי

פרשת חקת מתחילה בציווי על 'פרה אדומה'. ישנם הסברים עמוקים ורבים ביחס לפרה אדומה אולם חז"ל העמידו את המצווה הזו כאבטיפוס של 'חוק' ללא הבנה אנושית באמת. 'חקה חקקתי גזרה גזרתי ואי אתה רשאי להרהר אחריה'. במקום אחר חז"ל מכנים את פרה אדומה כ'גזירת מלך'.

הרעיון מאחורי 'החוק' אינו ליצור תחושות של ניכור וחוסר שייכות בין התורה ובין עולמנו האנושי, אלא לפתוח את חיינו לממד שהוא מעלינו. ישנה 'גזירת מלך', עולם של מלכות שהוא עמוק ונישא יותר מכל מה שנוכל אי פעם להבין.

דווקא ההכרה בכך שישנם עולמות רחבים יותר מהעולם המוכר לנו היא המאפשרת את השמחה והחיוניות במערכות החיים המוכרות לנו. בכל מערכת יחסים - בין אדם לחברו; בין בעל ואישה; בין אדם לעולמו הפנימי- חייב להיות ממד של מסתורין, ממד שהוא לא ממוצה עדיין. ודווקא הוא נותן את המרץ והעונג לחיים העכשוויים.

גם ביחסנו אל העתיד ישנו ממד כזה. הוא מכונה בלשון חכמים 'עולם הבא'. כלומר 'עולם ההולך ובא'. ממד עתידני שלעולם לא ממוצה. תמיד בציפייה. והוא הנותן לנו את המיצוי בעולם הזה. 



טוען....