המקורב לעמוד החשמל
המקורב לעמוד החשמל

דברים שרואים ב"כאן"  כבר ראינו שם. באותם אולפני שידור. באותה התנשאות ובאותה השתלטות על המרחב הציבורי במדינה.

נכון שיש כמה שינויים פרסונליים שהעלו את הרמה, ואף הביאו לבמה הציבורית דמויות חדשות. כאלה שמייצגות ציבורים שטרם נשמע קולם. ועם זאת נותרו כמה מחלות שלא לאמר מוטציות מאיימות.

ניקח, למשל, את הטורים האישיים. משמע, את הרישיון הרשמי לשדרנים להביע את דעתם בכל נושא העולה על רוחם. אכן, רצוי לא לשמוע דווקא את הפוליטיקאים בכל עניין הנוגע לסדר היום הציבורי. ואפילו  אקדמאים המרצים את דעתם המלומדת, אינם מבינים בתחזיות, בניתוחים ערכיים ומעשיים יותר מאשר כל ישראלי ממוצע. אדרבה, "חכמת ההמונים" מוכיחה את יתרונותיה לאורך שנות המדינה.

אזי ניתן לקבל שבכל יום ייבחרו באקראי (!!!) אזרחים להביע את דעתם ב"מדור אישי". מה שעשוי להתגלות כסטארט אפ מצליח במיוחד. ובוודאי שאין מקום לשמוע את האיש עם המיקרופון, זה מקריא החדשות, מנחה או עורך מדור, מעלה את הגיגיו באוזני קהל שבוי. קהל שרוצה לשמוע מה קורה בעולם, או הסבר מקצועי , ומקבל תעמולה זולה ומביישת. כזו שתמיד מצליחה לומר או לרמוז על משהו גס, וולגארי או דמגוגי על ראש הממשלה.

צנזורה היא מילה מוקצה מחמת מיאוס במחוזות הללו. אז לא צנזורה. אבל קמצוץ של נימוס, טיפת דרך ארץ, מותר וצריך לדרוש. "נשיא בעמך לא תאור" הוא פסוק מארון הספרים היהודי, שאינו מוכר אצל אנשי ציבור לבושתנו. הלשון המשתלחת של פוליטיקאים מסוימים, מביישת את כולנו. ואגב כך, רק מורידה את ערך המניות שצברו בתפקידים ממלכתיים. רמטכ"ל לשעבר, שישב כשר בממשלה בראשותו של נתניהו  נזכר לפתע לקרוא לו מושחת? האיש שהיה מופקד על ביטחוננו הפך לשופט? (היי מתפנה מקום בבית המשפט העליון) ללא ראיות, ללא ידע מוכח כיצד הוא יכול לצאת בהאשמות כבדות בנושאים שנמצאים אי שם בחקירת משטרה בעוד אין אישום? מחריד לחשוב ששיקול דעת כזה עמד בראש מערכות חיוניות ביותר במדינה. או רמטכ"ל אחר, גם הוא לשעבר- ב"ה- שמבייש את בחרותו. ובעצם מה זה אומר עליו אם נזכור שהוא נאחז בקרנות המזבח תחת אותו ראש ממשלה שהוא מתייחס אליו כאל כלב שוטה?

שבוע שלם מבלבלים לנו את השכל על "מקורב לראש הממשלה" שנחקר בעניין זה או עניין אחר. כתב מסוים לא בוש לומר שכיוון שאיננו יודעים את שמו נמשיך לקרוא לו המקורב לראש הממשלה. למה, בעצם, אנו שואלים. מה הרלבנטיות הזאת.  אם יש קשר למקרה הנדון הגדירו אותו בבקשה. אם לא תמצאו שפה אחרת. אני מציע "המקורב לעמוד חשמל". למה? כי לבטח יש עמוד חשמל ליד ביתו. וזה בוודאי נכון. וגם לא פחות קשור מהמונח שהשתמשו בו.

כולנו זוכרים את פרשת "ראשוןטורס" שנחקרה במשטרה. שם הנחקר היה עלום ונותר באפלת הביטוי הניטראלי הזה. בפרשה מקבילה - שנתגלתה בינתיים כעורבא פרח- לא היה צריך לטרוח. מטה של "אנחנו שונאים אותו" המציא ביטוי שנדבק מיד כאשמה- ביבי טורס. ולא היה לנו "אודיטורס".

לעיתים אני תוהה אם הם לא קיבלו שוחד מהליכוד למערכה המטופשת והמבזה שלהם נגד ראש הממשלה. כל התקפה שלהם, כל הפגנה של טעם רע בנוסח ההתלהמות הזו, מביאים עוד קולות לביבי. בבחינת "אלוקים יבקש את נרדף".

סמוך לאחר הבחירות על ראשות מפלגת העבודה. פגשתי איש ערכי, חבר מפלגת העבודה. האיש סיפר לי שהיה בדרכו להצביע. אולם, לאחר ששמע את התוכן והסגנון של שני המועמדים, הוא סב על עקביו, אפוף בכעס ובושה.

על החתום, מישהו שפעם דיבר עם ראש הממשלה.