לא רוצים מיגון

לפני כ – 20 שנה נעשה נסיון לגזור גזרה קשה על הישוב קדומים – ראשון הישובים בשומרון. קדומים היה ישוב צעיר, ההתיישבות בשומרון היתה בחיתוליה.

הגזירה היתה – לבנות גדר סביב הישוב מסיבות בטחון. ארגנו משלחת של חברי הישוב שיצאה לנסיעה לילית לביתו של הרמטכ"ל דאז – רפול, כדי לבקש ממנו לבטל את רוע הגזירה. הצטיידנו בספר במדבר, והקראנו בפני רפול את הנחיות משה ל – 12 המרגלים ואת פירוש רש"י: "סימן מסר להם, אם בפרזים יושבין חזקים הם שסומכין על גבורתם ואם בערים בצורות הם יושבים חלשים הם". רפול התרגש מבקשתנו ונתן הנחיות לאלוף הפיקוד בו במקום, בטלפון, לבטל את התקנת הגדר.
מאז צמח ופרח הישוב מתחום מושב של 200 דונם, לישוב המשתרע על אלפי דונם ובו הולכות ומתפתחות על הגבעות סביב, סביב, 10 שכונות.

אורח באתר , כ"ה בתמוז תשס"א

דעות לבן ריק
לבן ריק
צילום: ערוץ 7
לפני כ – 20 שנה נעשה נסיון לגזור גזרה קשה על הישוב קדומים – ראשון הישובים בשומרון. קדומים היה ישוב צעיר, ההתיישבות בשומרון היתה בחיתוליה.

הגזירה היתה – לבנות גדר סביב הישוב מסיבות בטחון. ארגנו משלחת של חברי הישוב שיצאה לנסיעה לילית לביתו של הרמטכ"ל דאז – רפול, כדי לבקש ממנו לבטל את רוע הגזירה. הצטיידנו בספר במדבר, והקראנו בפני רפול את הנחיות משה ל – 12 המרגלים ואת פירוש רש"י: "סימן מסר להם, אם בפרזים יושבין חזקים הם שסומכין על גבורתם ואם בערים בצורות הם יושבים חלשים הם". רפול התרגש מבקשתנו ונתן הנחיות לאלוף הפיקוד בו במקום, בטלפון, לבטל את התקנת הגדר.
מאז צמח ופרח הישוב מתחום מושב של 200 דונם, לישוב המשתרע על אלפי דונם ובו הולכות ומתפתחות על הגבעות סביב, סביב, 10 שכונות.

גישה בסיסית זו נגד מגבלות על התפתחותו וחוסנו של הישוב נתנה אותותיה לא רק בתהליך הגידול של הישוב, אלא גם ביחס הסביבה, באופיים ודרכי התנהלותם של בני דור ההמשך ובהקרנה חיובית על ההתיישבות המתחדשת בשומרון.

בשנה האחרונה אנו עומדים מול מצב בטחוני קשה במיוחד, ושוב עלינו להתמודד בעוז נגד גזירות מיגון ושיכפוץ חדשות.

עלינו להדוף בכל תוקף את הנסיונות המבישים להלביש עלינו שכפצי"ם ולסובבנו באמצעי מיגון של בטון ופלדה. אמנה מספר סיבות מדוע תהליך המיגון הרסני ומסוכן:

1. היסוד עליו מושתת הבנין הציוני הינו חינוך הנוער

ילדים הרואים את הוריהם עוטים שכפצי"ם וכובעי פלדה ושומעים את הדיבורים המתלווים לנסיעה רבת חששות, יונקים את הפחד והחשש מגיל רך. סביר מאד שילדים אלה יחששו גם הם מנסיעה לילית או מנסיעה במקום מועד לפורענות. ידוע לכל, כי פחד הוא דבר מדבק, משתק, כאשר פחד נכנס ללב-האדם קשה להוציאו.

החשש שבלב משפיע על הגוף, משפיע על הנפש, משפיע על רוחו של האדם. וכאשר מדובר בקבוצת בני-אדם, השפעת הפחד היא סביבתית.

האויב עושה הכל כדי ליצור את הפחד הזה, ואילו אנו, תפקידנו, להדוף אותו לגדל בארץ דור חדש, גאה, אמיץ ועוז רוח.

2. אחים לא מפקירים

אנו נוסעים בכבישים לצרכי פרנסה, משפחה, בריאות, חברה ועוד ועוד.
חברים המתגוררים במקומות רחוקים נאלצים לעבור בנתיבים הבעייתיים ביותר. אם נימנע מנסיעה בצירים מסויימים, נחשוף את אחינו לסכנות חמורות.

כביש בו התנועה דלילה "מזמין" רצח. בכביש שומם תחושת הבטחון חסרה, וגם הושטת יד לרכב ש"נתקע" מסיבה מכנית או שנהגו נפצע הופכת לתופעה נדירה, בשל מיעוט הנוסעים בציר. למעשה, בשעה שאנו מחליטים להמנע מנסיעה בצירים מסויימים אנו מפקירים את אחינו שלנו, את מתיישבי יש"ע.

3. עידוד לחיילי צה"ל

חיילי צבא הגנה לישראל מבצעים פעולות קשות בשטח עויין. נסיעה של אזרחים, גברים נשים וטף בכל הצירים, ובכל שעות היממה, מרוממת את רוחם של החיילים, מגבירה את המוטיבציה שלהם, ונותנת טעם-חיים לשליחותם הקשה. לעומת זאת, כבישים שוממים יוצרים תחושת דכאון, אשר השפעתה קשה גם על הפעילות הביטחונית.

4. שמירה על הנורמליות של החיים

רק אנשים המרוחקים מהווי ותוכן החיים בהתיישבות ביש"ע מסוגלים לכמת את מספר השכפצי"ם, הרכבים הממוגנים ושאר מרכיבי הבטחון.
זהו נסיון עקר ומנוכר לתפור חליפות מגן למערכות חיים תוססות, ל – 200 ישובים, למאות אלפי בני אדם, למוסדות חינוך הקולטים אלפי תלמידים מכל רחבי הארץ.
למעשה אין זה נסיון להגן על ההתיישבות אלא לשתקה ולחסלה.

5. תפקידנו – להמשיך לעלות בהר ואל ההר

הגענו אל יהודה, שומרון וחבל עזה על-מנת להמשיך את המפעל הציוני. אין בדעתנו לדרוך במקום.
אנו מתכננים הקמת ישובים נוספים, הגדלת הישובים הקיימים, הרחבת התעשיה, החקלאות, מוסדות החינוך, תיירות, תחבורה ועוד ועוד.

חבל ארץ שמתמגן, משדר "מכירת חיסול" ולא הזמנה להצטרף. עלינו לעשות כל מאמץ כדי למשוך אנשים להצטרף אל מפעל החיים המיוחד הזה, שהלך והתהווה ביש"ע מאז מלחמת ששת הימים. לא נראה לי שפרסום מסוג: "שכפ"ץ חינם לכל רוכש דירה ביש"ע", יגביר את קניית הדירות באזורנו.

6. סכנות הספר הלבן של מיטשל

בשנה האחרונה פרץ הטרור הערבי בעוצמה נוראה, ואליו הצטרף גל ענק ועכור של אנטישמיות אירופאית וגם אמריקאית. גזירות דו"ח מיטשל שאוסרות על הקמת ישובים יהודיים ועל בניה מעבר לשטח הבנוי בישובים, מעמידות את ההתיישבות ביש"ע מול אתגר כפול ומכופל עלינו להדוף בכל כחנו כל נסיון להלביש עלינו חליפות "בטחון" שמסרבלות את תנועותינו ומשופפות את רוחנו.

עלינו לדעת כי חבל ארץ שנכנס למגננה מפוחדת, גוזר על עצמו גזר דין של שיתוק. רצון ה"מיטשלים והטנטים" הוא לראות אותנו עם עיניים מפוחדות מתחת לכובע פלדה, כמו הילד המפוחד בגטו ורשא.

דו"ח מיטשל רוצה להחליש אותנו עד שנצא מיש"ע מרצוננו ומחולשתנו. לנו אסור ליפול לתוך המלכודת הזאת.

לחברינו בליכוד, שמנסים להלביש עלינו שכפצי"ם אני רוצה לומר בכאב, אל תדמו בנפשכם שתוכלו לנקות את מצפונכם כלפי המתיישבים ע"י גמ"ח שכפצי"ם. שיטות ההסתגרות של הגטו עברו מן העולם, באנו לארץ-ישראל להיות עם חופשי וגאה בארצו.

דניאלה וייס היא ראש מועצה מקומית קדומים