מי פוגע בהתיישבות ביש"ע?
מי פוגע בהתיישבות ביש"ע?

קשה לדעת מהי הסיבה הפנימית לכך שיש קשיים מבית, דווקא ממשלות ישראל הימניות, להתיישבות ביש"ע.

אך "מותר" להתעורר למה שצריך תיקון בכל אופן. ויש דבר הצריך תיקון, מעין היסורין. כוונתי לועדות הקליטה. (דוגמאות אמיתיות: זוג אחד נדחה בגלל הגיל, שני נדחה כי הוא דתי מדי, רביעי כי מצבו הכלכלי קשה, חמישי בגלל שהדגיש שהוא רואה ביישוב מקום שיש בו איכות חיים- כך סיפר לי איש הוועדה, ועוד רבים מאד.)

כלומר, אנשי היישובים רואים ביישוב את ביתם הפרטי, ובהתאם לכך דוחים כל מי שלא מוצא חן בעיניהם, כמו כל אדם שלא רוצה להשכיר חדר בביתו, אלא למי שמוצא חן בעיניו.

אין ספק שלולא הוועדות, היישובים היו מתמלאים באנשים. "כל מיני" אנשים, רחמנא ליצלן! היישוב היה מאבד את יחודו, ונהפך ממש לירושלים! (ח"ו..), או איזו עיר אחרת. נכון. אך ההתיישבות בישע הייתה ענקית, וקשה מאוד היה אז לפגוע בה.

אם אנחנו רואים את ההתיישבות כמשימה פרטית, ואינינו רוצים שיפריעו לנו אנשים שאינם כמונו בדיוק, אל נתפלא אם גם הממשלה מתייחסת לכך  כך.

אך אם נראה אותה כמשימה לאומית – נזכה לראות דברים אחרים.

כשה"חרדים" התבדלו מהקהילות באירופה בגלל המשכילים שהתרבו, אמר על כך הנצי"ב ע"ה ראש ישיבת וולוז'ין המהוללת, "אם הישיבות". שזה כחרבות בגוף האומה. אומתנו - אחת היא. ואכן במקומות שנפרדו ה"חרדים", רבו גם המתבוללים.

לעומת זאת תנועת הציונות שפתחה את שעריה לכולם, הצילה אלפי יהודים מהתבוללות.

וחוזרים היישובים על הטעות, וכל יישוב רוצה להתבדל – מסיבותיו האישיות!

ומה היה קורה אם הנהגת הארץ הייתה, ח"ו, פותחת שערים רק ל"סרוגים" אוהבי תורה וארץ? או לכל קבוצה מצומצמת אחרת? איך הייתה נראית ארצנו היום?

ארצנו התפתחה והתברכה במאוד מאוד, ושעריה פתוחים לכל יהודי! ואולי צריך לקרוא מהסוף להתחלה!

חייבים לפתוח את היישובים לכל דורש! זו תהיה מהפכה, אולי, אך לשני הכיוונים.

ולא מן הנמנע שהוועדות הנכבדות דוחות יהודים שדווקא אותו יישוב הוא נחלת אבותם!

ויפה שעה אחת קודם.

וכבר קדמוני רבנן בדברים מעין אלו.