צדק צדק תרדוף?
צדק צדק תרדוף?

״שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך... ושפטו את העם משפט צדק״. כך נפתחת פרשת השבוע וממשיכה ״צדק צדק תרדוף״. על זה אמר רבי בונם מפשיסחה: ״הרדיפה אחרי הצדק צריכה אף היא להיות בצדק, בדרכים ישרות ולא בדרכי שקר ומרמה״

מי שצריכים לעקוב אחרי קריאת התורה ולהתעמק מילה במילה בכתובים הם לא אחרים מאשר אנשי הפרקליטות. חודשיים עברו מאז הוגש דו״ח הביקורת הראשון והחמור של נציבות הביקורת על הפרקליטות ע״י השופט בדימוס דוד רוזן ולא ראינו זעזוע עמוק או הפגנות ענק.

הדוח עסק בקשרי העבודה בין פרקליטות המדינה למכון לרפואה משפטית והביא כמה מסקנות קשות על התנהלות אישית פסולה של פרקליטים ורופאי המכון ונהלי עבודה שיש לתקן. מי שקרא את הדוח לא האמין למראה עיניו. האם גלגלי טחנות הצדק כל כך חלודים ושחוקים? האם ייתכן שהמוסר, הצדק והאמת צריכים להיות מעוגנים בנהלים כתובים כדי שיפעלו לפיהם?

לכל הצדדים יש אקסיומה אחת: כולם רוצים להגיע לחקר האמת. הפרקליטות או התובע המשטרתי, הרופאים, הסנגוריה, השופטים – כולם רוצים שהאדם האשם ישב בכלא ולא חלילה אדם חף מפשע. אבל לנוכח תיאורי המקרים שהובאו בדוח, החשש שיש מי שיושב בכלא על לא עוול בכפו לא נראה מופרך. יותר מכך, יש מי שאשם והוא מסתובב חופשי.

הדוח סוקר כמה תיקים בודדים (יש עוד כמה תיקים שלא הובאו לנציב למרות בקשתו) שבהם עלה חשש להתנהלות פסולה של הפרקליטים או אנשי המכון. אם ברצוננו להגיע לחקר האמת ולקיים את לשון הציווי "צדק צדק תרדוף" – היה על הפרקליטים לאפשר גישה לתיקי החקירה גם לאנשי הסנגוריה; רופאי המכון לא היו משמידים חוות דעת ללא נימוק או תיעוד.

אנשי הפרקליטות והמכון יכלו להזמין גם את אנשי הסנגוריה לניתוחים או בדיקות שנעשו. כל זה לא נעשה. הנציב כבר כתב את המלצותיו בדוח, והמכון לרפואה משפטית כבר מיישם חלק גדול מהן. הפרקליטות לעומתו הודיעה שתלמד את הדוח ורק אז תחליט אילו המלצות יקבלו. וזה כמובן לא מספיק. כי רדיפה אחרי הצדק צריכה אף היא להיות בצדק.