על אדמת סוריה איראן תהרוס את אירופה ואמריקה
על אדמת סוריה איראן תהרוס את אירופה ואמריקה

לפני חודשיים, במאמרי השבועי, קבעתי שהמנצח הגדול במלחמת האזרחים בסוריה היא איראן.

תחת מסך העשן של המלחמה נגד דאע"ש העולם לא שם לב איך איראן משתלטת על חלקים נרחבים מסוריה, בעיקר במרכז המדינה ובמזרחה, שהאוכלוסייה בהם דלילה.

ההשתלטות האיראנית מתבצעת באמצעות מיליציות שיעיות, עיראקיות, אפגאניות, איראניות ובעיקר חיזבאללה הלבנוני, שניתנה לו יד חופשית לעשות ככל העולה על רוחו של חסן נצראללה במערב סוריה, החלק היותר פורה, שעיקר האוכלוסייה הסורית התרכזה בו.

אסד הולך ומתחזק במקביל להיחלשות דאע"ש והמורדים האחרים. הברוטאליות של המעורבות הרוסית והאכזריות של המיליציות השיעיות הכניעו את המתנגדים לאסד, שנקודת המפנה לרעתם הייתה התפנית שעשתה תורכיה של ארדוע'אן בשנת 2015 כאשר זו אולצה על ידי הרוסים לחדול מתמיכתה במורדים ובדאעש. למרות שארדוע'אן חבר בלית ברירה אל הרוסים, אסד העלווי עדיין רואה בו – ובצדק רב – אויב אסלאמיסט.

הכורדים החיים בצפון מזרח סוריה לעולם לא יסכימו לחיות שוב תחת רחמי הערבים, כפי שחיו כאזרחים סוג ד' עד 2011, ולכן סביר להניח שגם אם סוריה תישאר מדינה אחת תחת שלטון אסד, הם ישמרו את החבל הכורדי אוטונומי במידה רבה, או שייאלצו להילחם נגד השלטון על זכויותיהם. אלא שהבעיה הגדולה יותר של סוריה המאוחדת תהיה השינוי הדמוגרפי הדרסטי שהמדינה תעבור.

ראשית יש לציין שכמחצית מאזרחי סוריה – כעשרה מיליון – הם פליטים, כמחציתם בתוך סוריה ומחציתם מחוץ למדינה, בירדן, בתורכיה, בלבנון, במדינות ערביות אחרות, באירופה, באמריקה הצפונית והדרומית, באוסטרליה ואפילו בישראל. בהכללה ניתן לומר שכל הפליטים הסורים שהגיעו למדינות שמחוץ לעולם הערבי יישארו בהן לתמיד כי החיים בהן מסודרים ובטוחים. לעומת זאת, הפליטים בירדן, בלבנון ובתורכיה – סה"כ כשלושה וחצי מיליוני סורים – ממתינים לסוף המלחמה כדי לשוב לבתיהם.

אלא שהמציאות בסוריה משתנה לחלוטין, ואני לא צופה שיבה מסיבית של פליטים סורים מהמדינות הללו בשל שתי סיבות עיקריות: הסיבה הראשונה היא שחלקים גדולים מערי סוריה הפכו לעיי חרבות במהלך שש וחצי שנות המלחמה האכזרית והעקובה מדם, בשל ההפצצות ממטוסים, חביות הנפץ ממסוקים, פגזי התותחים והטנקים, מטעני החבלה והמוקשים שהשתמשו בהם הצדדים זה נגד זה, מכיוון שהלחימה התנהלה בעיקר בשטחים הבנויים.

תשתיות החשמל, המים, הביוב והתקשורת הרוסות, חלקית או לחלוטין, ברוב הערים והעיירות בסוריה, ומאות אלפי בנייני מגורים אינם ראויים עוד למגורי אדם. יש ליישר עם האדמה שכונות שלמות בחומץ, בחמאת, בחלב באדליב וערים רבות אחרות, ולבנות אותן ואת תשתיותיהן מחדש. יידרשו עשרות שנים וטריליונים רבים של דולרים כדי לשקם את המדינה, ואני לא רואה את מדינות העולם עומדות בתור כדי לתרום כספים לשם כך. פליטים לא יסכימו להחליף את האוהל בירדן בחורבה ללא תשתיות בסוריה החרבה.

אבל יש סיבה נוספת לאי שיבת פליטים והיא הפחד של הפליטים הסונים מבעלי הארץ החדשים: השיעים. מזה זמן רב איראן מעבירה אזרחים שיעים מעיראק, מאיראן ומאפגניסטן כדי לשכן אותם בסוריה, מתוך כוונה ברורה לשנות באופן החלטי את הרכב האוכלוסייה במדינה, כך שיהיה בה רוב שיעי במקום רוב גדול סוני שהיה בה עד שפרצה מלחמת האזרחים בשנת 2011. העניין ברור לחלוטין שכן השליטים העלווים של סוריה יודעים בדיוק שבני הרוב הסוני רואים בהם כופרים, עובדי אלילים, שאין להם לא רק זכות לשלוט, אלא אין להם אפילו זכות לחיות שכן העלווים הם עובדי באלילים.

העלווים יודעים שפעמיים מרדו הסונים בשלטונם: הפעם הראשונה הייתה בין 1976 ו-1982, ומרידה זו עלתה בחיי כחמישים אלף אזרחים, והפעם השנייה היא הנוכחית, שעלתה עד כה בחיי כחצי מיליון איש, אישה, ילד וילדה, זקן וזקנה. העלווים רוצים למנוע את הפעם השלישית והדרך הבטוחה לכך היא שינוי הרכב האוכלוסייה מרוב סוני לרוב שיעי. לכן הם לא יאפשרו לסונים לשוב לבתיהם, אלא ישאירו אותם פליטי עולם הפוחדים לשוב לארצם שהשתלטו עליה אויביהם. וכדי לאכלס את המדינה בתושבים איראן מעבירה לסוריה שיעים מעיראק, מאיראן ומאפגניסטן.

הטיהור האתני משרת את החלום של האייתוללות לייצב קשת שיעית מאיראן דרך עיראק וסוריה אל לבנון והים התיכון. קשת זו תקיף את המשרק (המזרח) הערבי מצפון, והמלחמה בתימן נועדה ליצור קשת מקבילה מדרום. בין שתי הקשתות יילכדו שתי הממלכות, סעודיה וירדן, ובעזרת אללה גם הן תיפולנה לידי השיעים יחד עם ישראל, "השטן הקטן". אירופה ואמריקה לא יעשו כלום כי למי איכפת שמוסלמים נלחמים במוסלמים?

הרוב השיעי שייווצר בסוריה ישחק גם לידי חיזבאללה הלבנוני, שימצא בשיעים את החברים הטבעיים שלו, וייתכן שההתקרבות בין סוריה השיעית ללבנון תביא גם לידי יצירת איחוד פדרטיבי כלשהו של שתיהן בשביל לדחוק לשוליים את העדות הנוצריות בלבנון וכדי "לשכנע" אותן לברוח לארצות אחרות ולהשאיר את לבנון לבעליה השיעים. זו הסיבה האמתית להתלהבות של נצראללה להילחם על אדמת סוריה, וזו גם הסיבה להתנגדות מתנגדי חיזבאללה למעורבותו בסוריה.

המצב הדמוגרפי החדש בסוריה ישכנע את הפליטים הסונים שאין להם יותר לאן לשוב, והם יעשו כל שביכולתם לעבור מירדן, מלבנון ומתורכיה לכל מדינה בעולם שתסכים לקבלם, רצוי באירופה ובצפון אמריקה. לכן אני צופה תהליך הפוך לזה שהעולם מתכנן בעקבות "השלום" שיגיע לסוריה: במקום שיבת פליטים תהיה בריחה המונית של פליטים ואזרחים סונים. מעבר לבעיית הפליטים שהעולם חווה מזה שנים, תוגבר גם בעיית הטרור האסלאמי במדינות שיקלטו פליטים בשל מספר סיבות:

א. הסתננות לוחמים לשעבר בדאע"ש ובקבוצות מורדים אחרות, שכולם סונים, אל גלי ההגירה. הם נושאים בקרבם זעם רב ושנאה גדולה למדינות המערב שנטלו חלק בקואליציה שלחמה נגד דאע"ש או עמדו מנגד ולא סייעו למורדים. חלק מהלוחמים הללו ימשיכו את הג'יהאד שלהם על אדמת אירופה וצפון אמריקה, בנשק, במטענים ובדריסת הולכי רגל.

ב. חלק מהפליטים לא ייקלטו בעבודה במדינות ההגירה ויחיו בשוליים הכלכליים והחברתיים שלהן, בשכונות עוני אסלאמיות שרבות מהן קיימות בערי מערב אירופה מזה שנים, והמשטרה המקומית פוחדת מלהיכנס לתוכן. עוני וחיים בשוליים הופכים חלק מהצעירים המוסלמים לטרף קל למגייסי טרור, המעוררים אצל הצעירים את יצר הג'יהאד באמצעות הצגת החברה הקולטת כחברה רקובה, נגועה במתירנות, בזנות, באלכוהול, בסמים, בחומרנות ובשחיתות, המנצלת את המהגרים כעבדים במפעלי התעשייה, במוסכים, בחנויות ובמקצועות שירותים משפילים ומבזים, כשבני החברה הקולטת הם עורכי דין, רואי חשבון, אנשי עסקים ובעלי בתים ודירות, המנצלים את המהגרים באופן מחפיר. התגייסות צעירים מוסלמים, בעיקר כאלה שלמדו ש"כולם שווים" בבית הספר הציבורי, היא רק עניין של זמן.

ג. המדינות הקולטות פליטים יסבלו מהתגברות הפשיעה הקשורה לפליטים: אלימות במרחב הציבורי, הטרדות ותקיפות מיניות, פריצות לבתים, גניבת רכב, צריכת סמים ואלכוהול, עבודה לא רשמית וללא תשלומי מסים ובניה בלתי חוקית, במקביל להתגברות ההוצאה הציבורית על שירותים חברתיים הניתנים למהגרים כקצבאות ילדים, אבטלה, זקנה ובריאות. כבר כיום, שיעור המהגרים (דור ראשון ושני) המאכלסים את בתי הכלא במערב אירופה גדול באופן משמעותי משיעורם באוכלוסייה הכללית.

ד. התגברות הבעיות הכלכליות, החברתיות והביטחוניות באירופה ובצפון אמריקה כתוצאה מהעלייה בהגירה, תגביר את מגמת התחזקות הימין והימין הקיצוני, דבר שיגביר את המתחים החברתיים והפוליטיים במערב. חברי פרלמנט שכל רצונם הוא להיבחר מחדש, יתאימו את הפעילות הפרלמנטרית שלהם – ובעיקר את החוקים שיקדמו – לציפיות אזורי הבחירה המתאסלמים שלהם, והם יקריבו את האינטרסים של עמיהם על מזבח הקריירה הפוליטית שלהם. רבים מהאירופים המודעים לבגידת הפוליטיקאים יאבדו תקווה ויהגרו ממדינותיהם ההולכות ומתדרדרות במורד החברתי והכלכלי ובריחה זו תגביר את קצב הפיכת אירופה לעוד אזור אסלאמי.

כך, בלי שהעולם מבין את מה שקורה, ההסדרים שרוסיה ואיראן יכפו על סוריה בתקופה הקרובה יביאו בתגובת שרשרת להתגברות זרם הפליטים ולהידרדרות אירופה למצב בלתי הפיך. האוקיאנוס האטלנטי איננו רחב מספיק כדי להגן על צפון אמריקה מצרה זו. כך מתכננים האייתוללות של איראן להרוס את המערב הכופר, המתירני, השיכור והחומרני, באמצעות הגליית מיליונים נוספים של סורים מסכנים לארצות הכפירה, שנואות נפשם של האייתוללות. על אדמת סוריה איראן ניצחה גם את אירופה ואמריקה.