טבע אנושי הרסני
טבע אנושי הרסני

אנו זקוקים לגינוי חד משמעי של האלימות בשרלוטסוויל, כדי שנוכל להתעלות מעל לפגמים בטבענו האנושי. קל לפאר את מעלותיו של המין האנושי, שהשיג שליטה ללא עוררין בעולם.

עם זאת, קשה לנו מאד להשיג שליטה בנטיית הטבע האנושי כלפי שנאה ואלימות. דפי ההיסטוריה מלאים במלחמות ובשפיכות דמים. קל להסיט אותנו לאלימות, ויש לנו חולשה לאפליה בין קבוצות פנים וקבוצות חוץ. כל הדתות הגדולות פיתחו מערכות מוסר כדי לשמור על התנהגות נאותה, אבל אפילו הן לא זכו להצלחה אדירה, כפי שמזכירות לנו מלחמות הדת הבלתי פוסקות שעודן נמשכות עד ימינו. ההגנה העיקרית שלנו נגד טבענו האנושי הפגום הן נורמות חברתיות.

יש מעשים שאנו נמנעים מלעשותם כי הם יובילו לעונשים ולגינוי מצד הקבוצה שבה אנו חיים. בעוד שאנו יכולים להסתמך על עקרונות מוסריים נעלים כדי להצדיק את מעשינו, גם עקרונות אלו זקוקים לתמיכה חברתית. אין לדעת מה היה קורה בגרמניה הנאצית לאחר ליל הבדולח, אם בתגובה אליו היו עולים קולות מחאה חזקים. אירועים מסוימים לא יכולים להותיר אותנו אדישים.

קיימים מקרים שבהם נקיטת עמדה הופכת להיות עניין הישרדותי. ההומו-סאפיינס בוחן את גבולותיו כל הזמן. אנחנו כמו ילדים קטנים, מתבוננים באחרים ומסיקים מסקנות לגבי איזה מעשים מותר ואיזה אסור לנו לעשות. מבחינה זו, הפן ההרסני ביותר של האירועים בשרלוטוויל הוא שעצם התרחשותם סוללת את הדרך לכך שיחזרו עליהם בעתיד.

אירועים שפעם היה קשה אפילו לדמיין, היום נכנסו לתחום האפשרי. תקינות פוליטית היא בעלת חסרונות רבים, אבל אחד היתרונות הבולטים שלה הוא הגדרת גבולות אדומים שאין לחצותם. שכן הנורמות החברתיות שלנו משתנות כל הזמן, כתגובה על אירועים המתרחשים במציאות. בשבוע שעבר ביקרתי בעיירה הקטנה בסלובקיה שבה הסתתרתי בזמן השואה.

עד היום אני מוקיר תודה לנזירות במנזר ווינסנט הקדוש שהסתירו אותי ואת אחותי בתקופה אפלה זו. בזמן שטיילתי בכיכר המרכזית של העיר, נתקלתי לתדהמתי בפסל גדול של אנדרי הלינקה, אבי התנועה הפשיסטית הסלובקית בתקופת היטלר.

הפסל לא היה שם בביקורי הקודם. איזה זיכרון קצר יש לנו. טוב עשה הנשיא טראמפ כשפוצץ את שדה התעופה שממנו יצאו המטוסים הסורים שהפציצו אזרחים בגז עצבי. במעשה זה הוא שידר את המסר שיש פעולות שלא ייעשו בעולם מתורבת.

מסר דומה בנוגע לשרלוטסוויל היה יכול להועיל לכלל החברה האנושית, שטבעה לא מאפשר להניח לה לכוון את עצמה ללא השגחה.