אנשי השדה

הרב חגי לונדין , כ"ז בחשון תשע"ח

אופטימיות. הרב לונדין
אופטימיות. הרב לונדין
צילום: קהלים

פרשת תולדות מפגישה אותנו עם אישיותם של יצחק ורבקה. חכמים מתבטאים 'שאברהם נקרא הר ויצחק נקרא שדה'. אברהם אבינו הוא פורץ דרך חדשה. עולה על פסגת הר שאף אחד לא כבש לפניו; אברהם נקרא 'עברי' כי 'כל העולם מעבר אחד והוא מהעבר השני'.

יצחק לעומת זאת הוא איש שדה. הוא ממשיך בטבעיות את דרכו של אברהם. שדה הוא שטח מישורי שלא צריך לכבוש אותו אלא פשוט לעבד אותו - לחשוף את מה שנמצא מתחת לאדמה; את מה שיש בתוך הלב; את האוצר שמתחת לגשר.

גם רבקה היא 'אשת שדה' - צומחת בטבעיות בחברה שמשדרת מסרים הפוכים - ובלי עימותים גדולים מידי  - פשוט גומלת חסד ומוצאת עצמה במקום אחר. גם חיבור האהבה בין רבקה ליצחק נחשף בטבעיות כאשר יצחק יוצא 'לשוח בשדה'.

יחד עם המבט שמביט על ההרים הגבוהים - יש צורך גם בפשטות ארצית. התנהלות שקטה ורגועה בתוך מרחבי שדה החיים. בשביל שהחיים יופיעו את השאיפות האדירות והחלומות הגדולים - צריך שהאדם יתחבר לטבעיות הזורמת של חייו. למצוא את נקודת ההשקה בין האידאלים העתידיים לבין המקום הנוכחי שלי בחיים.

יעקב אבינו הוא כבר שלב נוסף: 'יושב אוהלים' - הזוהר הקדוש אומר שהאוהל של יעקב נטוע בין ההר לבין השדה. בין השאיפות לבין ההתנהלות הארצית. המשפחה הישראלית השלמה היא סולם מוצב ארצה שראשו מגיע השמימה.