עיר חדשה בשומרון? הצחקתם אותי
עיר חדשה בשומרון? הצחקתם אותי

ראיתם את המודעה שמחזקת את אריה דרעי על הקמת עיר חדשה בשומרון? ישוב לעקורי מגרון עדיין אין, עקורי עמונה עדיין דרים בחדרי פנימייה בעפרה, אבל היי, מי מקים עיר חדשה בשומרון, אה? מי?

תראו איך אלוף הספינים בנימין נתניהו שמקפיא כבר עשור את ההתיישבות, ילך לבחירות כשהוא נישא על אפריון 'העיר החדשה' שבשומרון. על פי ההודעה "בתום 50 שנות התיישבות ובמלאת 20 שנה להכרזת העיר אריאל..תוקם עיר ואם נוספת...בהמשך לתנופת ההתיישבות...ציון דרך היסטורי בתולדות מדינת ישראל".

במשפטים מלאי פאתוס מצופפים במודעה שנועדה להחמיא לדרעי על הקמת העיר החדשה. יחסי הציבור לעיר החדשה כללו את ארגוני השמאל שממהרים לגנות את הקמת העיר החדשה, אבל האמת רחוקה מכך.

אני מדבר כמובן על הוועדה שדנה באיחוד הרשויות של אורנית, שערי תקווה, עץ אפרים ואלקנה. מדובר במיזוג נמהר, לא מבוסס וללא תכנון מינימאלי, של ארבע ישובים קיימים! לא עיר חדשה. ובכל זאת, האם זה נכון וטוב? בואו נבחן לרגע את מהות האיחוד ואת כדאיותו הלאומית. אחר כך נדבר קצת, בקטנה, על תכנון ועל צדק חברתי.

כדאיות לאומית: מצדדי האיחוד טוענים שבין הרשויות ישנם 'שטחים כלואים' שבהם העיר החדשה תוכל לבנות. על פניו שיקול נכון. אלא מה? חלק ניכר מהשטחים הללו שייכים לאלקנה שנמצאת בתנופת בנייה שכמוה לא ראתה שנים רבות.

הישיבה התיכונית מערב השומרון שהחלה לפעול השנה באלקנה בבניין גדול ומרווח, שכונה חדשה הכוללת 310 יחידות דיור שנבנית בימים אלו בין אלקנה לעץ אפרים, בית דיור מוגן עם 250 יחידות דיור שנמצא לקראת יזמות ושיווק, שתי שכונות נוספות - 350 יחידות דיור כ"א שמקודמות בוועדה המקומית. תוסיפו קריית חינוך שכוללת אולפנה ובי"ס למחוננים שנמצאת בתכנון לקראת בניה. 

אז אם תהיה עיר יוכלו לבנות ב'שטחים הכלואים'? תספרו את זה לראש עיריית מעלה אדומים שסוגר מוסדות לימוד לאור הקפאת הבניה המתמשכת בעירו. יש כבר תנופת בנייה באלקנה. האם 'עיר חדשה' תוכל לקדם בנייה חדשה תחת עינם הפקוחה של ארגוני השמאל? שאלה טובה.

מה שכנראה יקרה זה שהתוכניות שכבר קיימות באלקנה וגם קצת בישובים הסמוכים, הן יוקפאו עד לתכנון מחדש. הקפאה תהיה. בניה? כמו ציפורים על העץ.

נדבר על תכנון: שערי תקווה הצמוד לאלקנה, נמצא בשפל פיננסי וחברתי. הוועד הודח לאחר שהוכרז עליו כוועד נחשל, היישוב בחובות עתק וגם מצב היישוב עץ אפרים איננו מזהיר, בטח לא יחסית לאלקנה השכנה, או לצלע הרביעית - אורנית. מדברים על מענק איחוד של 120 מ' שקלים. לאן הכסף ילך? לכיסוי חובות הישובים הנחשלים? ליישור קו? ומה עם פיתוח סביבתי של עיר? חיבור בין הישובים? תשתיות? מי יממן את זה? מישהו חשב על זה?

מישהו ראה תוכנית עסקית לאיחוד הרשויות? הרי כל חנות מכולת צריכה תוכנית עסקית כלשהי, אז איחוד של ארבע רשויות? ומה לגבי ההוצאות? האם שתי רשויות כיום, יותר יקרות מראשות עיר על כל הוצאותיה? בכלל לא בטוח.

איזו וועדה ממליצה בצורה כל כך רשלנית? בלי תכנון, בחיפזון, מהר-מהר לפני הבחירות לרשויות המקומיות? אולי רק וועדה שמישהו סימן לה את המטרה והיא בובה על חוטים, ולבובה על חוט הרי אין עניין בדעה, תוכניות או מספרים.

צדק חברתי: מדובר באיחוד בין ישובים שונים בתכלית. אלקנה הינו ישוב דתי. שאר הישובים לא. השכונות באלקנה סגורות לכניסת רכבים בשבת. מה יהיה לאחר האיחוד? אלקנה תהיה תלויה בזהות ראש העיר? בבג"צ שמן הסתם יהיה מי שיגיש נגד סגירת כבישים בחלק משכונות העיר? כיצד מוודאים שזכויות הפרט יישמרו? שאנשים שרכשו במיטב כספם בתים, השקיעו ובנו בית וחיי קהילה, יוכלו להמשיך בחייהם כפי שתכננו, השקיעו ומימנו? ואלקנה היא רק דוגמא לענייני פרט אחרים שקיימים בכל ארבעת הישובים.

לסיכום, אדוני ראש הממשלה, אתה שכחת מה זה להיות ימני, חברי הליכוד החתומים על מודעת התמיכה בדרעי - רוצים עיר חדשה בשומרון? תבנו אחת.

אדוני ראש הממשלה, תבנה יישובים לתושבי מגרון ועמונה, תפסיק את הקפאת הבניה, שחרר אישורי בנייה לפחות כמו שעשו קודמיך ממפלגות השמאל: אהוד אולמרט ואהוד ברק, להם לא היה נשיא אמריקאי אוהד ותומך כמו הנשיא הנוכחי- דונלד טראמפ. האיחוד הזה הוא הכל חוץ מעיר חדשה. ההמלצה הוכנה בחופזה, בלי תכנון ותוכניות, בלי הקשבה ובלי הבנה.

תטפלו בבעיות בהן צריך לטפל, שקמו את הישובים אותם צריך לשקם. לישובים שצומחים תנו להמשיך לצמוח, לבנות שכונות חדשות בשומרון, להקים מוסדות חינוך מצוינים לדור העתיד וגם לדאוג לגיל הזהב. זה האינטרס הלאומי האמיתי.